przegrzanie dławika zasilacza ATX

Jak sądzicie, rdzeń dławika wyjściowego zasilacza ATX na którym uzwojenia
się przegrzały aż do zwęglenia izolacji drutów nadaje sie jeszcze do użytku
(przezwojenia)? Rdzeń nie popękał oczywiście :)
--
Jacek

Re: przegrzanie dławika zasilacza ATX

Dziękuję! tego katalogu nie miałem, przyda się!.
Pisałem, bo przypomniała mi się pewna sprawa z rdzeniami w jednym UPSie typu
online. Przetwornica sieciowa czy na wyjściu (nie pamiętam) miała dławiki
dokłądnie na żółtych/białych rdzeniach no i po pewnym czasie z wiekiem z
jakiegoś powodu rosły w nich straty, rdzeń i dławik się przegrzewał tracił
indukcyjność i bum.
Na samym początku myślałem, że problem leży w za dużej  (rosnącej z wiekiem)
częstotolwości kluczowania i przewinąłem dławik, na próżno bo nie wykazywał
sensownej indukcyjności. Wtedy też szukałem tych danych.

Łukasz

Re: przegrzanie dławika zasilacza ATX
Hello Ukaniu,

http://www.elektronika.squadack.com/home/plikowisko/PC_L.pdf?attredirects=0&d=1

Nawet w tym katalogu, na stronie 41, znajdziesz wykres starzenia się
rdzeni z materiału -26. To jest o tyle ważne, że w wyniku starzenia
rosną straty i rdzenie grzeją się coraz bardziej - starzenie postepuje
wykładniczo :(

Oczywiście na następnej stronie podają, ze konkurencja robi jeszcze
gorsze rdzenie. Nie zmienia to faktu, że sami zalecają we wrażliwszych
aplikacjach stosowanie -52 zamiast -26. Najchętniej to by wszystkim
wciskali -2, który jest zrobiony prawie z samej żywicy i dlatego ma
mikroskopijne straty :)

Osobiście, z dwojga złego, wolę już Sendust - pomimo niższej indukcji
nasycenia.

Re: przegrzanie dławika zasilacza ATX

No pięknie w takim razie projektanci urządzeń jakie mam okazję teraz
rozkręcać też nie maja o tym pojęcia, dławiki gorące z przewagą strat w
rdzeniu bo sobie z ciekawości przypiąłem termoparkę aby zobaczyć co się
szybciej grzeje. Potem będzie znów znana już mi akcja serwisowa z wymianą
dławików. Ale nie moja broszka nie będę ulepszał wszystkiego ;-)

Teraz być może będę miał kilka padniętych urządzeń do serwisu
najprawdopodobniej z takimi kłopotliwymi dławikami. Muszę sobie przypomnieć
na kartce wzory i spróbuję przeprojektować dławiki na inny rdzeń albo
sprawdzę jak piszesz na -52 albo na sendust, policzę zobaczę co potrzebne i
co moge kupić...
Kurcze organ nie używany (ze dwa lata nie liczyłem ani jednej indukcyjności)
ulega zanikowi muszę poczytać o optymalizacji strat. Jak wzrośnie F to
zmaleje dB. W ograniczonym zakresie powinienem więc zwiększyć F
pozostawiając L dławika identyczną. Ale chyba lepiej nie będę kręcił bo
jeszcze popsuję stabilność a kto to wie jak oni to projektowali. Pomierzę
prądy zaprojektuję inny dławik z tym samym L i zobaczę.

Łukasz

Re: przegrzanie dławika zasilacza ATX
Hello Ukaniu,

Wymiana na -52 to jest wymiana 1:1 - rdzeń tej samej wielkości i ta
sama ilośc zwojów. Sendust/KoolMu/SuperMSS niestety trzeba albo
większe, albo użyć mniejszej przenikalności i wiekszej ilości zwojów.
Jesli obecny dławik jest nawinięty ciasno, to jest kłopot.

Na rdzeniach iron-powder -26 nie ma co kombinować ze zwiększaniem
częstotliwości. Przy -52 można trochę podkręcić, bo one wytrzymają
większą częstotliwość. Sendust to zupełnie inna liga - znacznie wyższe
częstotliwości wytrzymują.

Re: przegrzanie dławika zasilacza ATX

No to ten rdzeń nie był lakierowany ani oznaczany. Uzwojenia były nawiniete
bezpośrednio na nim.

Ot, po prostu byłem ciekaw a magnesik był pod ręką. Porównałem siłę
oderwania od tego spalonego i od jakiegoś podobnego. Nigdy nie wiadomo
czego się przy okazji człowiek nauczy  :)
Przegrzał sie prawdopodobnie na skutek zwarcia. Jeden elektrolit był
walnięty. Mogło też zaistnieć zwarcie międzyzwojowe. Ale tego się juz nie
da rozszyfrować.

Dobra, dzięki za rady. Nawinę, wmontuję i zobaczymy co z tego wyniknie :)

--
Jacek

Re: przegrzanie dławika zasilacza ATX
Hello Jacek,

Nie używałbym takiego rdzenia bez owinięcia. Jakakolwiek krawędź może
uszkadzać emalię na drucie.