prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Wpadł mi do głowy pomysł złożenia jakiegoś prostego odbiornika na fale
długie/średnie/krótkie (nie koniecznie każdy z tych zakresów, może być
jeden jeśli miałoby się to wiązać z trudnościami technicznymi) w stylu
retro, czyli przy użyciu jednej-dwóch lamp.
Znalazłem kilka projektów w sieci, między innymi:

http://tinyurl.com/yeg9ocx
http://tinyurl.com/y9nj2mw
http://makearadio.com/tube/1-30.php

Oraz raczej w ramach ciekawostki:

http://www.qrss.thersgb.net/VFD-Regen.html

Poza tym wystarczy wpisać w wyszukiwarce Youtube frazę "Regenerative
Radio" a wyskoczy sporo filmików ludzi chwalących się swoimi
konstrukcjami. :)

Niemniej mam kilka pytań w związku z tym:
1) Czy ktoś z was próbował zbudować coś takiego? Sprawdzone i
przetestowane rozwiązania są lepsze od tych, które mają działać w teorii. ;)
2) Jakiej lampy użyć? W oryginalnych przedwojennych odbiornika były
stosowane lampki katodowe - dzisiaj ekstremalnie trudno dostępne (jeśli
już, to dosyć drogie). Właśnie taką zastosował autor konstrukcji z
trzeciego linka. Ja raczej skłaniałbym się do wykorzystania posiadanych
części, m.in. gdzieś w szafie widziałem kilka sztuk ECC88.
W konstrukcji z pierwszego linka pracuje ECC86, autor wspominał jednak w
komentarzu na którejś stronie, gdzie zamieszczono ten sam filmik, iż
testował ECC88. Chociaż mam wątpliwości czy to ma prawo działać na tak
niskim napięciu anodowym. ;)
Chociaż z drugiej strony trafiłem również na coś takiego:
http://sp8-ral.com/articles.php?article_id12%4 - tu też mowa o ECC88 i 12V.
3) W jaki sposób powinna być zrealizowana reakcja? W przedwojennych
radiach najczęściej stosowano ruchomą cewkę, przybliżaną lub oddalaną od
obwodu rezonansowego. Ewentualnie (jak w trzecim linku) drugą, obrotową
cewkę wewnątrz korpusu na którym nawinięto pierwszą. Jak się przy tym
prezentuje koncepcja z pierwszego linka, z 5k potencjometrem?

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

E tam trudno dostępne i dość drogie. Dla chcącego nie ma nic trudnego:

  http://www.dailymotion.pl/video/x3wrzo_fabrication-dune-lampe-triode_tech

Jeśli chodzi o czasy powojenne, to jako przykład radia reakcyjnego
podawano najczęściej Wolną Europę i Głos Ameryki.

"Nie syjonizm jest głównym niebezpieczeństwem, lecz w ogóle siły
reakcyjne, rewizjonistyczne, klerykalne - symbioza wielu wrogich
Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Pod koniec jest chyba radio takie jakie kolega chce :-)

J.

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

No i dlatego kolega dostał kompletną informację w jednym kawałku.
Nie będzie mógł rozpowiadać, że mu w Usenecie nie chcieli pomóc.

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Co to jest ta lampka katodowa ?
Swoje doB6%wiadczenia z elektronikB1% zaczynaB3%em od detektorkF3%w
krysztaB3%kowych, potem nieBC%le poznaB3%em teoretycznie i praktycznie
najrF3%BFniejsze lampowe urzB1%dzenia ale takiego okreB6%lenia nigdy w BF%
yciu
nie spotkaB3%em.
Pozdrawiam

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
Wmak zapytał:

Przed wojną tak mówiono na każdą "lampę do radia". Zeby odróżnić
na przykład od lampy naftowej albo osramówki (tego ostatniego
określenia używał np. mój ś.p. dziadek).

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Hmm... W takim razie moja pomyłka. Jest w takim razie jakaś konkretna
nazwa na powszechnie stosowane przed wojną lampy ze wspólną katodą i
żarzeniem?

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

MF3%j B6%.p. Wujek, urodzony w XIX wieku, intelektualista a zarazem
miB3%oB6%nik wszelkich technicznych nowinek - motoryzacja, fotografia,
film, fonografia, radio itp rozrF3%BFniaB3% rodzaje BF%arzenia lamp
elektronowych - sieciowy Philips w salonie miaB3% 4-voltowe,
prostownicza bezpoB6%rednio a odbiorcze byB3%y poB6%rednio BF%arzone a w
wiszB1%cym na B6%cianie prostowniku do B3%adowania szklanych kwasowych
akumulatorF3%w przeznaczonych do BF%arzenia bateryjnego (z bateriB1%
anodowB1%)  radia przepiEA%knie B6%wieciB3% gazotron.
BawiE6% siEA% wysokonapiEA%ciowymi sprzEA%tami Wujek mi nie pozwalaB3% ale
detektorki ze sB3%uchawkami ukierunkowaB3%y moje wyksztaB3%cenie.
Z pamiB1%tek elektronicznych i fonograficznych nic nie zostaB3%o, mam
tylko filmowe - krEA%cone na taB6%mie 35mm,16 klatek/sek przez niego lub
na jego zlecenie reportaBF%e z przedwojennych paF1%stwowych uroczystoB6%ci =
nowelki erotyczne chyba z 1905 roku.

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
Witam

To są lampy z bezpośrednim żarzeniem katody.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Określenie z epoki. Prosta trioda w której żarzenie było zarazem katodą.
Lampa miała więc tylko cztery wyprowadzenia: dwa dla żarzenia i po
jednym dla siatki i anody.

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

lampa o BF%arzeniu bezpoB6%rednim

MAc

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Witam
Zapraszam Kolegę do poczytania odrobiny teorii na
http://www.control.slupsk.pl/audion/index.html

Polecam rozwiązanie opisane na rys.329. Reakcja regulowana jest przez
zmianę punktu pracy pentody (napięcie siatki drugiej) za pomocą
potencjometru. Takie rozwiązanie daje bardzo stabilną pracę układu przy
szerokim przestrajaniu obwodów wejściowych. Jako lampę można tu
zastosować w zasadzie dowolną pentodę w.cz. np. EF80 EF86 EF89 EBF89
(duodioda pozostaje niewykorzystana). Bardzo dobrze sprawują się pentody
stosowane we wzmacniaczach p.cz. wizji starych odbiorników TV czyli
EF183 i EF184. Ze starszych lampek EF21 EF22 EF11 EF12 lub z
miniaturowych z cokołem siedmio-nóżkowym np. EF95 i jej ruski
odpowiednik 6Ż1P. Bardzo sprawny odbiornik zrobiłem swego czasu na
"telewizyjnej" PFL200. Pentoda w.cz. pracowała w układzie jak na
rys.329, a pentoda m.cz. jako lampa głośnikowa. Odbiornik grał
wyśmienicie w zakresie długo i średniofalowym na kilkumetrowej antenie
rozwieszonej w pokoju i uziemieniu z kaloryfera. Anodowe było coś kole 120V.

P.S. Dość wdzięczne są też lampy tzw. "bateryjne" stosowane m.in. w
polskim odbiorniku radiowym Szarotka. Są to pentoda w.cz. 1T4T ,
diodo-pentoda m.cz. 1S5T i pentoda m.cz. 3S4T. Żarzenie z pojedynczego
ogniwa 1,5V, anodowe z dwóch baterii 12V z pilotów od alarmów. Najlepsze
efekty uzyskiwałem paradoksalnie na "głośnikowej" pentodzie 3S4T.

Pozdrawiam i zachęcam do eksperymentowania
Grzegorz

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Zasadnicze pytanie: chcesz to sam zbudować dla satysfakcji czy po prostu
chcesz mieć taki odbiornik? Bo jeśli to drugie to proponuję kupić gotowy. Ja
latem nabyłem pięknego Blaupunkta z 1953 czy 1956 roku. Całkowicie sprawny,
odrestaurowany, politura na obudowie błyszcząca (po renowacji). Gra jak
marzenie, choć na AM już za dużo nie ma... Ale UKF jak złoto :-).

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Gotowy już mam. Polskiego Pioniera, który czeka na odrestaurowanie.
Kiedyś się za to pewnie zabiorę, ale na razie brak czasu, a poza tym
wypadałoby nabrać nieco obycia z techniką lampową. ;)

Poza tym odbiorniki reakcyjne to nieco inna epoka w elektronice -
międzywojnie, pionierskie czasy. Zbudować coś takiego nie jest trudno,
trudniej trzymać się oryginału - lampy tego typu trudno dostać (a to
przecież nie jest jednorazowy problem - włókno żarzenia kiedyś się
przepali...), to samo z kryształkami (jakiś czas temu na Allegro
widziałem aukcję oryginalnego Detefona z substytutem w postaci diody
germanowej). Ten sam problem dotyczy zresztą kondensatorów czy
potencjometrów z epoki. Jednak gdy zrezygnuje się z pomysłu budowania
"muzealnej" repliki można złożyć coś z "rupieci" poniewierających się w
szafie.

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Ostatnio kiedy chciałem przywrócić OR Tatry do działania nie zdołałem
znaleźć ani prostownika selenowego ani elektrolitów zasilacza...
Pewna epoka przeminęła.
--
Jacek

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Hmm... A założyłeś odbudowę na oryginalnych częściach? Czy jakichś
bardziej współczesnych zamienników też nie dało się tam wcisnąć?

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

No dało by się ale jakoś nie trafia mi restauracja zabytku drogą wciskania
diod krzemowych w obudowę selena czy nowego elektrolitu wlutowanego w rurę
po starym, na chińską modłę :) No i zostało że nie gra.
--
Jacek

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Hmm... Na krakowskiej giełdzie, pod halą ma stoisko gość handlujący taką
zabytkową elektroniką. Głównie lampy (na powieszonym szyldzie chwali
się, że nawet te do odbiorników przedwojennych) ale też widzi się sporo
innych części z epoki.

Generalnie mi bardziej zależałoby na grającym zabytku. Na kompromis
musieli iść już domorośli "serwisanci" w czasach PRLu, kiedy
wykorzystywało się to, co było pod ręką. Stąd nieraz układ elektroniczny
takiego zabytkowego odbiornika po tych wszystkich przeróbkach potrafi
się różnić od oryginału. ;)

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Ale zabytku z zewnatrz czy tez z wewnatrz ?

Bo mozna w oryginalna skrzynke wstawic tranzystory, albo nawet cos
bardziej oryginalnego :-)

J.

Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)

Hmm... Najważniejsze, że układ odbiorczy i wzmacniacz m.cz. będzie grał
jak w oryginale. Skoro chodzi o zapewnienie mu tylko odpowiedniego
zasilania, to chyba tutaj można pójść na kompromis. ;)

Site Timeline