Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia - Page 4

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Najwygodniejszy byłby emulator stacji dyskietek.

http://www.ipcas.com/products/usb-floppy-emulator-fdd-to-udd.html

yabba

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

Pewnie tak... ale nie kupię urządzenia, które stokroć przewyższa
wartością ten komputer, w dodatku musiałby to być emulator na 5,25" -
czyli generalnie nawet nieprzydatny mi do innych celów.

Może port com, wyrzeźbić program w turbo pascalu który to odbierze, po
stronie PC w delphi, i próbować przepychać pliki? Na tak pokręconego
gotowca nie liczę... jest jakieś inne wyjście?

Bartosz Derleta

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Jak już będziesz miał klawiaturę to sprawdź czy wersja Norton Commandera,
którą masz na dysku obsługuje transmisję po RS-ie. Nie musiałbyś wtedy pisać
nic własnego.

yabba

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

man copy

Możesz podłączyć oba kompy null-modemem (znaczy kablem) i za pomocą copy
pchać dane, czyli masz pokręconego gotowca ;-). Stację dysków 3.5" też
można spróbować podłączyć, ale BIOS pewnie nie obsługuje 80 ścieżek,
więc nie wróżę powodzenia. Najlepiej spróbować znaleźć kartę sieciową
ISA jakiegoś solidnego producenta i stare drivery do niej. W sieci dużo
tego leży.
Ale najpierw znajdź klawiaturę ;-).

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
Hello Waldemar,

Nie tak - XT z DOSem 3.30 bez problemów odczytują i zapisują dyskietki
3.5" DD, czyli 720KB (9 sektorów, 80 ścieżek i dwie strony). Natomiast
stary DOS miał problem jedynie z formatowaniem takich dyskietek.

Przeróbka dyskietek HD na DD polega na zaklejeniu otworu - HD bez
problemów formatują się na DD i dają się w ten sposób obsługiwać.

BTW: podobnie było z napędami 1.2MB 5.25" - też dawało się je
obsługiwać pod XT w formacie 720KB na zwykłych dyskietkach 360KB :)

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Nie wiem, czy współczesne BIOS-y potrafią jeszcze obsługiwać flopa
360kB. Jeśli tak, to możesz taki napęd podłączyć do zwykłego
komputera.
Jeśli nie, to możesz zmontować "pośredniczący" komputer z napędem
5,25 i n.p. portem USB.

Można też przesłać z zewnątrz przez RS-232, jeżeli jest na twardym
dysku jakiś program terminala.

Dysk twardy w Twoim zabytku ma pewnie sterownik MFM na dedykowanej
karcie - można by go podpiąć (dysk razem z kartą sterownika) do
nowszej płyty głównej, która ma sloty ISA.

Powodzenia.
--
Artur Stachura

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Powinny,

Całkiem niedawno robiłem kompa zupełnie współczesnego, który to miał.
Zresztą, moja płyta GigaByte chyba też to ma. Natomiast, rzeczywiście, BIOSy
w tym względzie zubożały i obsługują tylko 1 flopa, drugi, jak się go
podłączy, nie będzie wzięty do pracy.

--
Alanné mba yi woma... wé :) (...)
Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)
Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia
W dniu 2011-11-09 00:25, Artur Stachura pisze:

Nawet jeśli nie ma, to chyba napisanie czegoś w TP nie będzie większym
problemem.

Hm, racja, racja. Mam taki komputer w piwnicznym labie, Pentium II,
jakieś tam sloty ISA miał pamiętam, spróbuję to odpalić w wolnej chwili
(znaczy, po kolokwiach... :/)

Bartosz Derleta

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Tak mi cos chodzi po glowie ze byl jakis program, ktory sam sie przesylal,
wystarczylo mu jedno czy dwa polecenia z klawiatury wpisac.
NC moze ?

Srednio to widze - plyta z ISA to juz pewne wyzwanie, a tu jeszcze 8 bit
slot, rom ze sterownika, mozliwe konflikty portow - niestety, wszystko ma
swoj czas, a potem nie pasuje :-)

J.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Nie kojarzę...

8-bitową kartę można wsadzić w 16-bitowy slot. Co do zgodności z
nowym sprzętem - próbowałem parokrotnie podłączać "zabytkowe" karty
(sieciowe, sterowniki SCSI, graficzne) do sporo nowszego peceta
(Celeron 300), który jeszcze miał magistralę ISA. Większość działała.

Artur Stachura

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Nie, nie NC -- to był element DOS-a w jego ostatnich wersjach,
poczynając od wersji chyba 5.0. Chociaż był opublikowany wcześniej
osobno. Podłączało się drugi komputer kablem nullmodem, odpalało
program (na tym drugim też coś trzeba było napisać) i już się
odpowiedni plik instalował. A później jeden komputer widział drugi
jako kolejny dysk. Ja z tego wynalazku bardzo często korzysałem na
moim proto-netbooku Olivetti Quaderno:
   http://it.wikipedia.org/wiki/Olivetti_Quaderno

Prawie 20 lat temu to było, a komputer ważył kilogram, działał na
akumulatorach coś koło 6 godzin i jeszcze dźwięk z mikrofonu nagrywał
na twardym dysku. Był tak fajny jak dzisiejsze netbooki (jeśli fajność
odnieść do aktualnego poziomu dużych komputerów).

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Mam takowego Olivetti i nawet działa. Był to dla mnie terminal do Packet
Radio. A co do programu, to zwał się chyba laplink.
Tylko już pisałem, za pomocą copy da się też programy i inne pliki przesłać
przez RS232. Albo kermitem.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia

Nie, laplink, to było co innego. Tu chodzi o programy INTERSVR.EXE
i INTERLINK.EXE. Tu jest opis: http://www.easydos.com/intersvr.html

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
Hello Jarosław,

To był LapLink - okrojona wersja z ograniczoną funkcjonalnością.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

No mozna ... ale sprzet na ktorym to pracuje to czysty klon XT. Nie
wydaje mi sie ze watkotworca bedzie chcial uzywac trybu 8080

c.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

Nawet nie dało by się. Za ch... nie wystartuje. W 8080 nie działają
rejestry offsetu. Zresztą nie wiem, dlaczego ta skrzynia ma mieć 4MB
pamięci. Bankowania chyba nie ma, a 8088 potrafił adresować tylko ciut
powyżej 1MB (z trickiem).

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
Hello Waldemar,

Fizycznie nie potrafi - brak linii A20. Tylko logicznie potrafi
ustawić rejestry na adresy łącznie ponad 1M.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia

Masz rację. Niektóre programy używały "wrap mode" i dlatego następne
wersje PCta miały wyłączalny A20 przez interface klawiatury. Chyba żyje
to do dziś.

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urządzenia
Hello Waldemar,

Jesteś pewny? Bo z tego co pamiętam, to była straszna kupa z tym. I w
praktyce to nie działało. Na pewno można było przełączać klona 8088 -
procesor NEC V20:

http://pl.wikipedia.org/wiki/NEC_V20

Re: Prośba o pomoc w rozpoznaniu urzą dzenia
Kupa była, bo był podobno tylko "trochę kompatibilny". Gdzieś mam
jeszcze instrukcję budowy komputera szachowego właśnie na 8088 w tym
"simple mode" chyba z 1983 czy 1984 roku. Czy w praktyce działało to nie
wiem, ale teoretycznie tak ;-).