Pomiar natezenia pradu

Witam! Mam uklad z procem z ADC, ktory cos tam robi. Zeby to mogl robic oprocz

+5V do zasilania czesci cyfrowej uzywa +24V do zasilania czesci wykonawczej. I chcialbym dodac taki bajerek, zeby moc programowo odczytywac jaki prad bierze czesc wykonawcza z tych 24V. Poniewaz proc ma ADC wiec pierwszy pomysl to rezystor szeregowo do zasilania 24V i mierzymy spadek napiecia. Tylko jak zmierzyc za pomoca ADC proca napiecie ktorego bezwzgledna wartosc przekracza napiecie zasilania proca ? Jakis op-amp po drodze? macie moze jakies przyklady rozwiazania tego problemu?
Reply to
T.M.F.

Ja slyszalem o dzielniku napiecia. AW

Reply to
AW

Ja tez. Ale napiecie mierzone jest rzedu kilkudziesieciu mV nalozone na skladowa stala 24V, jak to puszcze na dzielnik to bede mierzyl napiecia mniejsze niz rozdzielczosc ADC.

Reply to
T.M.F.

Uzytkownik "T.M.F." snipped-for-privacy@nospam.mp.pl> napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@www.wizzard.one.pl...

Czesc.

Moze MAX472 by sie nadal ?

Pozdrawiam, Jacek

Reply to
Jacek

Może da się rezystor pomiarowy wpiąć "poniżej" obciążenia? Tak pomiędzy masę a obciążenie.

TP.

Reply to
Tomasz Piasecki
Reply to
Marek Dzwonnik

Tak chyba zrobie, co prawda to mi "podniesie" nieco mase czego wolalbym uniknac ze wzgledu na obnizenie potencjalu zrodlo-bramka na mosfetach sterowanych kanalem logicznym, ale moze jakos to przezyje. Dzieki wszystkim za pomoc.

Reply to
T.M.F.
Reply to
Marek Dzwonnik

Jesli masz rozdzielone zasilania [bez wspolnej masy] .. to nie podniesie. Minus prostownika od 24V wlaczasz do masy cyfrowo silowej przez opornik pomiarowy. Tyle ze spadek napiecia bedzie ujemny .. ale i przyzwoitosc wymaga jakiegos wzmacniacza, choc na upartego to mozna zenerka poziom przesunac.

A jesli chcesz mierzyc po stronie +24V - wzmacniacz roznicowy zastosuj.

Dla ambitnych byly jeszcze tranzystory z dodatkowym zrodlem do "current sense"

Użytkownik T.M.F. napisał:

Ja tak zrobilem, rezystor o wartosci 0,1 Ohma i wzmacniacz operacyjny, zeby wykorzystac pelny zakres przetwornika AC. Rezystor wpiety miedzy zrodlem BUZ'a 11 i masy. BUZ sterowany z CA. Wszystko dziala. Pozdrawiam

Reply to
TomaszB

Rezystor pomiarowy umiescic na masie, a nie na przewodzie VCC?

Pozdrawiam Piotr Wyderski

Reply to
Piotr Wyderski

Rąbnąłeś się - wprowadziłeś dodatnie sprzężenie zwrotne zamiast ujemnego. Chyba MOSFETa dałeś do góry nogami ;-)

A TL081 jest R2R ? wytrzyma Uzas na wejsciach ?

I chyba zamieniles D z S. A D1 potrzebna ?

Marek Dzwonnik
Reply to
Marek Dzwonnik

To jest P-mosfet, choc symbol wydaje mi sie dziwny .. ale w pdf jest taki sam.

I choc faktycznie na odwrot .. to chyba bedzie dzialal, zamieni sobie D-S :-)

A ja tam akurat wiem, jak się zachowują MOSFETy podłączone inwersyjnie :-( W ogóle jakoś się zachowują?

Dokładnie :-)

Marek Dzwonnik
[...]

Dioda D-S wynika z samej struktury czy jest po prostu rutynowo dokładana? Autentycznie mało wiem o technologii produkcji MOSFETów :-(

W mniejszych jest, bo jest. W duzych wstawiaja normalne, solidne diody.

Reply to
jerry1111