płytka drukowana-jak wykonać ???

witam czy ktoś mi poradzi jak najszybciej wykonać 30 sztuk płytek drukowanych ?? nie chce mi sie bawić malowaniem pisakiem wodoodpornym itd.... folia termotransferowa odpada bo trzeba poprawki nanosić a to też zajmuje troszkę czasu! Jest metoda jeszcze jakaś opto........ale nie mam o niej żadnego pojęcia ! Tak więc czy ktoś podpowie mi jak najszybciej wykonać płytkę drukowana ???

Pozdrawiam Ania

Reply to
Ania

Użytkownik "Ania" <niebiesko snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:c95sbc$aet$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Moim zdaniem przy 30-tu sztukach lepiej zlecić o jakiejś firmie. Przy Twoim uroku osobistym (niebiesko_oka) będziesz miała na drugi dzień :>))

R.K.

Reply to
Ryszard

Kto Ci powiedział że trzeba nanosić poprawki ?? Jeśli to umiejętnie zrobisz to nawet kreski mazakiem nie zrobisz.

Reply to
Marek P.

Użytkownik "Marek P." snipped-for-privacy@gazeta.pl napisał w wiadomości :

próbowałam już metody z folią , ale praktycznie zawsze coś poprawiałam a po za tym jak mi wyszło w miare dobrze to zdażało mi sie że miałam znaczne podtrawienia w "środku" ścieżki:-( Pewnie wina temperatury ?!

Ania

Reply to
Ania

Użytkownik "Ryszard" snipped-for-privacy@pf.pl napisał w wiadomości

:-) Znalazłam chyba z 6 firm zajmująch sie wykonywaniem płytek ................ Koszt jeden płytki wacha sie między 6zł a 10zł dodatkowo opłata za wprowadzenie projektu do komputera i wykonanie sita to koszt , który się wacha od 60zł do 100zł , doliczając koszt przesyłki

22zł bo taki koszt firma dolicza to 30 sztuk bedzie kosztowało około 300zł a z miom urokiem czekam na wykonanie tydzień :-)

w tydzień chyba sama sobie "pisakiem" zrobię 30 sztuk i bedzie mnie to kosztowało jakieś 30zł wliczając do tego chemie i pisak !!!

Tak więc firma odpada !

Ania

Reply to
Ania

Dnia Fri, 28 May 2004 01:03:54 +0200, Ania <niebiesko snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał:

kiedys się bawiłem i sam robiłem ale teraz już mi się nic chce.

Reply to
Przemek Kuchta

Dnia Fri, 28 May 2004 12:14:12 +0200, Ania <niebiesko snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał:

jak już wcześniej pisałem

robią szybko i nie obciążają klienta maskami, sitami itp, a i jest taniej niż u konkurencji po odjęciu "przygotowania produkcji", terminy też krótkie a urok osobisty napewno skróci czas :)

Reply to
Przemek Kuchta

W pewnej firmie w Warszawie za 6 płytek 190x80mm z metalizacją około 200 otworów i 54 płytki 30x45mm jednostronne zapłaciłem

150zł , czekałem 5dni. Płytki przycięte,powiercone i pocynowane.

Pozdrawiam i życzę owocnej pracy. R.K.

Reply to
Ryszard

Wysyłając taki oto zestaw znaków dnia 2004-05-28 12:07 Ania nakarmił(a) stado głodnych newsserwerów:

Tego się nie robi folią lecz papierem kredowym. Szczegóły w archiwum grupy na groups.google.pl.

Reply to
badworm

Ania <niebiesko snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał(a):

Według mnie masz dwie drogi. pierwsza. Kup laminat pokryty emulsą światłoczułą. druga . zrób sobie sama taki laminat. Emulsje światłoczułą do robienia płytak kupisz w większości sklepów dla elektroników. Emulsja jest w aerozolu tak jak lakier do włosów. Troche ciężko sie nią maluje płytki. Ja sie nauczyłem. Przed malowaniem płytka musi być oczyszczona, ja ja delikatnie zatrawiam, i odtłuszczona. najlepsze efekty uzyskałem malująć lekko ciepłą płytke. W czasie wysychania emulsje nabiera cech światłoczułości.Można ją suszyć szybko lub wolno. Szybko to w temp ok

70 st C. Ja suszę minimum godzine. Wolno -kilka dni zawinietą w czarny papier najlepiej w szafie pod ręcznikami. W jednym i drugim przypadku suszyć trzeba po ciemku. A teraz co robić dalej. Poniewaz nie używałem nigdy gotowego laminatu z warstwą emulsji to nie wiem czy to jest emulsja pozytywowa czy negatywowa. To znaczy czy zeby uzyskać ścieżki trzeba mieć klisze na której widać te ścieżki jako czarne, czy tez wszystko jest czarne a scieżki przezroczyste. Jak zrobic kliszę. Nie polecam klisz robionych na drukarce laserowej. Trzeba je naświetlić. To nie jest skomplikowane. Jak masz wzór płytki w komputerze. Może buć zrobiony nawet w Paintcie to wchodzisz w folder " drukarki" i instalujesz nową drukarkę. Nazywa sie LINOTRONIK ( któryś z 600). Przy instalacji każesz zapisywać do pliku. Teraz wzór musisz wydrukawać. Klikasz w programie drukuj. Wyskakuje okienko , wybierasz drukarkę ( Linotronik) i drukujesz do pliku. Wychodzi taki plik z rozszerzeniem PRN. Zapisujesz to na dyskietkę i idziesz do naświetlarni poligraficznej. Za klisze formatu A4 zapłacisz od 5 do 7 zyli. Ja masz kliszę to teraz trzeba naświetlić. Potrzebna Ci bedzie lampa kwarcówka do opalania ( jakieś 300W) albo w ostateczności halogen jakieś 500W. Kładziesz klisze na szybie, na klisze płytke z emulsją na to gąbke na gąbke kawałek jakiejś płyty i ściskasz to ściskami stolarskimi, Nie za mocno. Taki pakiet naświetlasz kwarcówką. Emulsja pozytywowa ma to do siebie że światło ją rozkłada i staje się rozpuszczalna. To co będzie pod czarnymi kreskami na kliszy zostaanie. klisza z naświetlarki jest tak czarna że w zasadzie nie istnieje możliwość żeby przeszło przez nią światło. No oczywiście jak nie bedziesz swieciła kilka godzin. Czas naświetlania zalezy od mocy lampy, odległości i jeszce od kilku czynników. Trudno go podać. Trzeba go znaleźć samemu. Jak bedziesz mieć lampę do opalania 300W i odległość 50 cm to za pierwszym razem naświetlaj jakieś 10 minut. Teraz wywoływanie. Kupujesz oryginalny preparat to wywoływania. Na opakowaniu napisane jak uzywać. Jeśli w czasie wywoływania nie daje się zmyć to co było naświetlone to trzeba przedłużyć czas świecenia. Jeśli zmywa się wszystko to odwrotnie. Uważaj bo jak płytka będzie za długo w wywoływaczu to również zejdzie to co było dobrze naświetlone. Jest w tym trochę magii ale mozna się nauczyć. Tak zrobioną płytkę z wzorem się trawi. Można w chlorku żelazowym albo w takim białym proszku rozpuszczonym w wodzie. Jedno i drugie kupisz w sklepie z emulsją. Niestety za pierwszym razem Ci to na pewno nie wyjdzie. Ale nie przejmuj sie. W pewnym momencie zrobisz wszystko dobrze i wyjdzie Ci płytka o bardzo wysokiej jakości. Tomek
Reply to
tomek tarasiuk

Użytkownik "Ryszard" snipped-for-privacy@pf.pl napisał w wiadomości news:c98c6a$3ck$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

ZADZIWIAJĄCO TANIO !!!!! masz może adres tej firmy co Ci to wykonała ??? lub namiar na ich stronę jesli takowa posiadają ? Ania

Reply to
Ania
[...]> W pewnej firmie w Warszawie za 6 płytek 190x80mm z metalizacją około 200

to moze napisz co to za firma TB

Reply to
Tomasz Bednarz

Użytkownik "tomek tarasiuk" snipped-for-privacy@gazeta.SKASUJ-TO.pl> napisał

[...] WIELKIE dzięki za pomysł !!! Tutaj musze dodać że jakieś 10 lat temu sama wywoływałam zdjęcia czarno-białe i pewnie dzieki tej znajomości idealnie zrozumiałam Twój opis! Kiedy ja nie wiedziałam jakim czasem naświetlać papier to robiłam próbki czasowe polegały na :

-90% papieru zasłonięte i 10% naświetlane przez np 2 sekundy następnie

-80% papieru zasłonięte i naświetlanie 2 sekundy następnie

70% papieru zasłonięte i naświetlanie 2 sekundy itd...... w efekcie , podczas wywoływania miałam 10 pasków pierszy naświetlany 20 sekund(bo 10*2s) , drugi 8 sekund .................10 pasek naświetlany 2 sekundy bo jak sie łatwo domyślić był raz tylko odsłonięty na 2 s. rozumiesz o co chodzi...??? jak sie łatwo domyslić wybierałam najlepiej naświetlony pasek i.......czas naświetlania już miałam w Twoim opisie też można by było to spróbować !

Ania

Reply to
Ania

Użytkownik "badworm" snipped-for-privacy@post.pl napisał w wiadomości

nie wiem nic o papierze kredowym !! z internetem łącze sie dzięki 0202122 i ....to kosztuje! Jak możesz to napisz o co chodzi , może być na priva.

Pzdr Ania

Reply to
Ania

Użytkownik "Ania" <niebiesko snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:c9b3cj$l3t$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl

Tu znajdziesz kompletny tekst Piotra Nabielca na ten temat: http://213.227.74.104:81/Eloy/PCB.pdf W archiwum możesz szukać haseł "kredowy" i "termogazetotransfer" Tutaj są zebrane linki z achiwum na temat amatorskich PCB. Trochę nieaktualne, ale na początek wystarczy:

Na papierze możesz poszukać artykułu z EP 6,7,8/2003. Troszkę na temat kredy (stan wiedzy sprzed 1.5roku ;-) pojawiło się też w EdW 03/2004

:-(

Na wszelki wypadek popchnąłem Cc: na priv.

Reply to
Marek Dzwonnik

Użytkownik "Ania" <niebiesko snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:c9b19a$mg8$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

pasek i.......czas

Nie zupełnie tak - dzięki takim próbkom masz możliwość regulacji odcieni szarości na kliszy. W przypadku masek raczej trzeba mówić o stopniu zaczernienia - na dobrej kliszy masz nawet 1:100 tzn że jeżeli z próbek (jw.) wyjdzie Ci 2 minuty, to równie dobre rezultaty otrzymasz przy 200 minut. (najlepsza analogia fotograficzna, to chyba bardzo twardy papier) Także raczej próbki trzeba robić w postępie geometrycznym typu 1 2 4 8 16 .... z doświadczenia na żarówce i "kupnej" emulsji na płytce (TME) czasy rzędu minut - (do 30) zależy od lampy przy czym zwykła żarówka 200W wymagała mniej czasu niż lampa UV. Na lasery też bym nie narzekał - problemy zaczęły się gdy zszedłem do odstępów < 0.2mm W ogóle daj znać skąd jesteś - może da się jakoś pomóc

pozdrawiam Kamil

Reply to
KamW