padające ładowarki - z elektryki pomoc potrzebna, proszę

Witam,

Ostatnio trafił mi się dziwny problem. Padła mi ładowarka (taka "wtyczka") do telefonu komórkowego. Po kilku latach dzielnego służenia. No nic, mówi się trudno, kupiłem drugą (marki Foof). Padła po dwóch tygodniach. Wymieniłem na gwarancji, padła ... tego samego dnia :(. Nawet komórki nie doładowała do końca. Co jest ?

Przyznaję, że popełniłem "błąd", zawsze wtykam je do tej samej listwy. Ot koło biurka, tak mi wygodniej. Taka badziwena listwa. Raczej zabezpieczeń żadnych nie ma. Tylko podświetlany wyłącznik. Podłączyłem też do niej odkurzacz i wiertarkę stołową. Czy to może być przyczyna ?

Pomierzyłem napięcie. Normalnie buja się w zakresie 230-240. Przy włączaniu/wyłączaniu wiertaki pojawiają się skoki. Raz nawet 500V zobaczyłem. Czy to możliwe i to jest przyczyna ? Czy taki impuls od razu zabija ładowarkę ? Czy to "wina" moja ? Energetyki ? Cyklistów ? Czy pierwsza ładowarka padła przypadkowo, a ten Foof to po prostu badziewie ?

Docenię każdą pomoc :).

pozdro Dż

Użytkownik "Dżejm" snipped-for-privacy@no.spam napisał w wiadomości news:essl1l$lql$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Wina leży w jakości ładowarek - chiński jednorazowy szajs...

Reply to
Jd.

Użytkownik "Dżejm" snipped-for-privacy@no.spam napisał w wiadomości news:essl1l$lql$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Co ty masz za sieć, ze takie ogromne napięcia są. Prawie każde tanie elektroniczne urządzenie szlag trafi.

Reply to
lwh

potwierdzam, kiedys kupilem 10szt, byly po 1.3zl a tak, zeby nie chodzic i szukac za kazdym razem po roku dziala z nich raptem jedna..

Reply to
Greg(G.Kasprowicz

Sieć normalna. Budynek z lat '90. Nic nigdy nie padło. Komputer, wideo, TV, radia, zegarki, itp. Wszystko działa od zawsze. Więc nie demonizujmy.

Te ładowarki to pierwsza taka sprawa. Ponieważ akurat zbiegło się z wyjątkowym używaniem wiertarki stołowej (300 W) na tej samej listwie, to przyszło mi do głowy, że to jest przyczyna. A nie jakaś "sieć".

Skok do 500V zobaczyłem na miernkiku M830BUZ podczas włączania wiertary. Nie wiem czy to było prawdziwe wskazanie. Nie wiem czy takie skoki są normalne. Nie wiem czy to jest przyczyna. Dlatego się pytam :).

Więc postawie jedno pytanie: Czy wiertarka (sprawna na pierwszy rzut oka) może zniszczyć urządzenie podłączone równolegle do tego samego źródła prądu ? Z powodu swojej charakterystyki lub jakiejś wady ?

pozdro Dż

Dzięki za odpowiedź. W centrum Wrocławia to wszędzie sprzedają tego Foof'a (10 lub 20 zł :)). I wymienili mi na gwarancji bez problemu. Podobno "nigdy nie padają", "z 5 na 100 sztuk wraca".

pozdro Dż

Użytkownik "Dżejm" napisał:

Każde wskazanie jest obarczone jakimś większym/mniejszym błędem, więc nie w tym rzecz. Nie chodzi o rzeczywistą wartość zakłócenia impulsowego, ale o sam fakt jego występowania. Z natury rzeczy odbiorniki indukcyjne takie zakłócenia produkują. W wiertarce powinien być układ redukujący takie dodatkowe efekty, ale nigdy nie da się ich zredukowac do zera, poza tym układ może być niesprawny. A w ogóle użytkowanie wiertarek, spawarek itp. urządzeń wytwarzających potężne przepięcia w pobliżu wrażliwych przetwornic impulsowych jest niezdrowe. Najlepiej zakłocenia likwidować u źródła tzn. zasilać np. wiertarkę przez listwę przeciwprzepięciową. Odbiorniki wrażliwe z kolei również przez listwę.

Reply to
Remek

Cześć! Zobacz też jak sieje odkurzacz. Najlepiej na oscyloskopie. Ogólnie to co ma spore silniki, potrafi dać też spore skoki napięcia. Ja do tego samego gniazda nie wkładam delikatnej elektroniki. Sprzęt RTV, komputer itd. włączam przez listwę filtracyjną i do tej samej listwy nigdy bym nie włączył odkurzacza. Chodzi mi o jednoczesne podłączenie, wraz z tymi wrażliwymi urządzeniami. Maciek

Reply to
Maciek

Użytkownik "Dżejm" snipped-for-privacy@no.spam napisał w wiadomości news:esuihp$k67$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

Mogłeś obserwować dobry kierunek zmian Jest szansa, że listwa miała dławiki przeciwzakłóceniowe Włączanie i wyłączanie silnika powoduje gwałtowne zmiany prądu, a zatem skoki napięcia. Mało który półprzewodnik, szczególnie w tanich przetwornicach wytrzyma dużo więcej niż napięcie znamionowe. Podwójnego nie wytrzyma przez ani przez milisekundę. W zasilaczach lepszych urządzeń, o większych mocach są dodatkowe dławiki i kondensatory o większych pojemnościach. Wtedy skok napięcia przeżyją dłuższy.

Reply to
lwh

Dnia Sat, 10 Mar 2007 20:24:24 +0100, Maciek napisał(a):

Widać wiele zależy od typu listwy, zasilacza w komputerze i odkurzacza ;) Mam do listwy komputerowej podpięty dosyć długi przedłużacz z którego często zasilam odkurzacz bo wtedy sięga mi na całe mieszkanie bez przepinania zasilania :) Odkurzacz to jakiś staaary Zelmer Meteor(bez żadnej regulacji mocy) i w momencie włączenia robi potężne "dup" w sieci

- widoczne przygasanie oświetlenia. Komputer jednakże na to nie reaguje, za to reagował(przypadkowe kliknięcia myszką, naciśnięcia klawiszy, rozpoczęcie drukowania jeśli akurat drukarka była wyłączona) na zakłócenia produkowane przez lodówkę i bodajże krajalnicę do chleba. W przypadku lodówki pomogło przełączenie jej na inną linię(ale wciąż oczywiście ta sama faza) a w przypadku krajalnicy problem ustąpił bodajże po wymianie zasilacza na taki lepszy z wbudowanym filtrem. A listwa(10-letni Lestar) ma w sobie jeden warystor i dwa bezpieczniki :P

Reply to
badworm

Użytkownik "Dżejm" snipped-for-privacy@no.spam napisał w wiadomości news:essl1l$lql$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

jak stara instalacja to może masz problemy z przewodem zerowym w budynku skoro tak skacze pomiar napięcia

Reply to
aser