Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Czy takie lub inne odbiorniki światłowodowe działają na światło widzialne?
Bo chciałbym mieć z jednej strony urządzenia gniazdo optyczne, wpięte w nie
wtyczkę.
Dalej światłowód zakończony niczym. Lub czymś z małą średnicą (max 4mm).
Długość max 1 m.
Ta końcówka światłowodu ma być przytknięta to ekranu LCD i przekazywać do
urządzenia zmiany w jasności.

Robert

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

    Może i działają ale nie znasz charakterystyki. Tzn. jeśli sygnał dla
czerwonego jest dwa razy większy niż dla zielonego to nie znaczy, że
czerwonego światła jest więcej - tylko czujnik jest bardziej czuły. Są
fotodiody ze specjalnymi filtrami tak, aby charakterystyki kształtować,
ale dla zwykłych krzemowych det. maksimum jest w okolicy 800-900nm.

--
Filip.

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Taka mała końcówka to obejmie maksimum kilka pikseli, a jak będzie to sam
światłowód, to praktycznie złapie jeden. Jeśli obraz się zmienia, to sygnał
przekazywany nijak się będzie miał do jasności całego ekranu. Tak mi się
wydaje.

Teatime

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Użytkownik "Ela W."

I tak ma być. Kilka pikseli.

Robert

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

4 mm w stosunku do światłowodu to mała średnica??

Długość akurat nie ma znaczenia (oczywiście w takich
granicach, jakie Cię interesują).

Napisz dokładnie co to ma być za urządzenie? Może za mało
kawy wypiłem, bo nie kumam o co chodzi ;-)))

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Użytkownik "Robert_J"
Ja nie wiem. Wiem, że większa niż 4 mm to nie bardzo mi pasuje.

Do ekranu LCD przykładam końcówkę światłowodu o średnicy nie większej niż 4
mm.
Na końcu ma być serwo modelarskie, które się wychyla w zależności od
jasności tej części ekrany do której jest umocowany światłowód.
Ekran w tym miejscu może świecić na czerwono jeżeli to w czymś pomoże.
Jeżeli część optyczna będzie do wykonania samodzielnie lub przez kogoś w
cenie rzędu kilku zł (przy 1000 szt.) to będę dalej drążył temat. Jeżeli nie
to dam sobie i Wam spokój. :-)

Robert

Robert

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Powiem Ci tak:
światłowód jednomodowy ma średnicę rdzenia 0,009 mm, a
wielomodowy 0,05 mm (czasem jeszcze 0,0625 mm). Nie wiem jak
bardzo masz zręczne palce żeby trafić rdzeniem w pixel
wyświetlacza, ale MZ to kosmiczne rozwiązanie ;-). I jak
chcesz go utrzymać precyzyjnie w tym położeniu? Do tego
dołóż jeszcze problem z ucięciem światłowodu pod kątem
prostym, inaczej światło może w ogóle do niego "nie wejść"
;-). Sprawdzone empirycznie...

Trudno powiedzieć, MZ zbyt trudno będzie Ci uzyskać
powtarzalność mocowania do LCD (o ile w ogóle uda Ci się to
zrobić. Proponuję Ci zakup kilku pigtaili ze złączem SC i
zabawę. Myślę że nikt inaczej Ci nie doradzi...
Aha. W cenie kilku złotych nie da się tego zrobić, nawet
przy ilości 1000 szt. Samo złącze SC jest droższe, a pigtail
kosztuje ok. 15-20 złotych netto

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

    Ale to standard dla włókien telekomunikacyjnych na pasmo
telekomunikacyjne. Odbiornik w tytule pracuje z włóknami z plastiku o
średnicy 1000um.

--
Filip.

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Fakt, nie przeczytałem specyfikacji ;-). W takim wypadku
może nawet udać się to zrobić, aczkolwiek nie wierzę że
Kolega zmieści się w zakładanych kosztach...

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Czasem ma tez 1mm. Szklany (nie plastikowy - plastikowe to pewnie 2-3mm
maja). Nie pamietam ile ma TOSLINK. Swiatlowody nie musza byc koniecznie
z telekomunikacji ;-)

SMA kupic. Wieksze, tansze, troche mniej precyzyjne (ale tu chyba nie o
precyzje chodzi).

Ano tak. Ale tutaj moze da sie uciac swiatlowod i zrobic 'bloba' z epoxy
- jesli precyzyjne mocowanie nie jest potrzebne to po co wydawac
niepotrzebnie kase? Ale kilka PLN to naprawde slabo widze.
Nie da sie po prostu malej fotodiody uzyc zamiast kombinowac pod gorke?

--
Jerry1111

Re: Odbiornik œwiatłowodowy np. TORX173

Szklany ? Albo ma jakies stozki na koncach, albo to jest wiazka
wlokienek, albo to jest niezginalny pret szklany a nie swiatlowod :-)

J.

Re: Odbiornik �wiatłowodowy np. TORX173

Szklany ;-)
Uciac i przyslac Ci 5cm?

On na szpulce (no, szpuli) nawiniety jest, wiec na koncach ma to co
sobie akurat utne.

Jeden pret, ale zgina sie ladnie. Promien giecia zeby nie zlamac to
4-5cm, ale wtedy jest tlumienie 3dB.

Ucina sie ladnie, nie wbija sie w palce, poleruje sie latwo, ciezko
wyszczerbic sama koncowke (z cienkimi wloknami jak zaczynasz polerowac
to na samym poczatku mozez ulamac koncowke tak, ze zlacze do wyrzucenia
- tutaj ciezko zlamac bo grube toto).

--
Jerry1111

Re: Odbiornik ?wiatłowodowy np. TORX173

Przyslac bo nie uwierze :-)

Producent jakis , typ ?

J.

Re: Odbiornik ?wiatłowodowy np. TORX173

;-)

http://thorlabs.co.uk/NewGroupPage9.cfm?ObjectGroup_ID19%88

--
Jerry1111

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

potwierdzam, są takie, może dwóch świadków Ci wystarczy :)

e.

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Próbowałem czegoś poszukać odnośnie budowy, ale nie udało
się. Niemniej jednak sądzę, że mogą mieć założony czerwony
filtr, więc jeśli już zadziałają na widzialne, to raczej
tylko na czerwone. Ale mogę się mylić... Najprościej jeden
kupić i popróbować, to nie majątek ;-)

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

W ogolnosci wydaje mi sie ze jak najbardziej.
Jesli to nie sa jakies cudowne na Ga-As pod jednomodowe lasery, to
zapewne zwykly krzem i nie blokowali swiatla widzialnego, bo i po
co.
Z natury krzemu sa mniej czule niz na IR.

Zmiany ? Odbiorniki swiatlowodowe kojarza mi sie raczej z szybka
transmisja, a nie analogowym pomiarem.

TORX173 tez ma wyjscie TTL i "ATC (Automatic Threshold Control)
Circuit is used for stabilized output at a wide range of optical
power level."

J.

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Użytkownik "J.F."

I to przekreśla jego zastosowanie.

Robert

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173
  Dlaczemu się uparłeś na tego TORXa? Po pierwsze primo możesz wziąć
bezpośrednio czujnik optyczny, nawet z linearyzacją (chyba TI robił,
muszę poszukać w domu, gdzieś mi jeszcze coś takiego leży) i z wyjściem
proporcjonalnym do światłości. Jak sam sobie zlinearyzujesz, to
wystarczy fotodioda (lub fototranzystor) w oprawce do sprzęgu optycznego
i do tego kawałek plastikowego światłowodu. Sądzę, że przy 1000 sztuk
osiągniesz cenę < 1EUR za sztukę.

Waldek

Re: Odbiornik światłowodowy np. TORX173

Użytkownik "Waldemar Krzok"

Nie mając doświadczenia w optoelektronice był to jedyny jaki znalazłem. Ma
chyba wyczkę. Ale nie mogłem znaleźć jak się montuje światłowód.

To bardzo proszę o jakieś info o tym z TI.
Tu znalazłem posujące cenowo włókna.
http://www.optec.pl/cen_det/index_pliki/pmma.html
Te 1,5 mm lub 2 mm. Ale jak je połączyć z elementem foto? Najlepiej aby było
to na zasadzie gniazdko-wtyczka.

Robert

Site Timeline