[Moduł GSM] Poziom napięć - nota swoje , rzeczywistość swoje

Eksperymentując z modułem GSM Motorola D15 zauważyłem dosyć dziwną
rzecz. Chyba już kiedyś wspominałem, że w nocie katalogowej modułu
znajduje się następujący zapis dotyczący portu szeregowego:

"The D15 is a DCEdevice operating in 0 to 5V logic. An MC74VHCT244
buffer buffers all the In/Out signals."

Zwracam uwagę na to 5V - konkretna wartość napięcia, a nie relacja do
VCC (które może się mieścić między 3V a 6V). Nieco niżej zresztą podane
są poziomy sygnałów na liniach wejściowych i wyjściowych:

"Vih 2.0V min.
Vil 0.8V max.
Voh 4.4V min. @ 50uA or 3.8V min. @ 8mA.
Vol 0.1 max. @ 50uA or 0.44V @ 8mA."

Od samego początku sytuacja wydawała mi się nieco dziwna - stan wysoki o
wymuszonym napięciu, wyższym od napięcia zasilania. Wziąłem więc do ręki
woltomierz i sprawdziłem poziom napięcia na tych liniach, które trzymają
jeden stan dłużej (RI i DSR). Wykonałem kilkanaście pomiarów i co się
okazało? Stan wysoki wynosi około 3V (czasem trochę mniej, czasem trochę
więcej). Mierzyłem zarówno na linii podłączonej do Atmegi (DSR) jak i
wiszącej w powietrzu (RI).
Napięcie zasilania wynosi 5V. Żeby było ciekawiej linia niezwiązana z
portem szeregowym (DSC_EN - wskaźnik włączenia modułu) w stanie wysokim
znajduje się na potencjale zbliżonym do VCC.

Tak samo zachowują się obydwa posiadane egzemplarze tego modułu?

Ja robię coś nie tak? A może w nocie znajduje się błąd?

Kwestia ma dla mnie zasadnicze znaczenie, bo chciałbym przejść na
zasilanie z akumulatorka 3,6V.

Re: [Moduł GSM] Poziom napięć - nota swoje , rzeczywistość swoje

<baczność!>
  MC74VHCT244 buffer
       ^^^
<spocznij>

  Dla niezgodnych ze standardem formatowania - podkreślone jest "HCT"

   No.
   To teraz popatrz tu:

http://www.interfacebus.com/voltage_threshold.html

"0 5V logic" wcale nie oznacza, że napięcie wyjścia będzie
wynosiło 5V ani że wejście tyle potrzebuje.
  Wejście musi tyle wytrzymać ile przewiduje maksymalne
napięcie standardu i już (i tu jest miejsce dla rozważań
nad diodami pasożytniczymi).

  A to nie jest po prostu OC?
(ew. inne wyjście z "podciąganiem")

  A skąd mamy wiedzieć? ;)

  Tak.
  Założenia, błędne :D

  Nie.

pzdr, Gotfryd

Re: [Moduł GSM] Poziom napięć - nota swoje, rzeczywistość swoje

Wielkie dzięki, to trochę rozjaśniło sprawę.
Czyli jak rozumiem bez obaw mogę zmniejszyć napięcie zasilania do
mniej-więcej 3,6V?

Nie mam pojęcia skąd wziął się ten znak zapytania... To miało być zdanie
oznajmujące. Mam drugi egzemplarz, który zachowuje się identycznie. :)

Re: [Moduł GSM] Poziom napięć - nota swoje, rzeczywistość swoje

  Zdaje się to producent zapewnia o zgodności z HCT, nie ja :)

  :D

pzdr, Gotfryd

Site Timeline