Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej

przeczytałem i trochę się zafrasowałem:)
Na pewnej grupie (coś z audio) gość wypowiedział sie w stylu,
"wzmacniacz szerokopasmowy
(nie wiem co miał na myśli mówiąc o wzmacniaczu audio)
wzmacniający określone pasmo powiedzmy 20 - 200 Hz
nie będzie w stanie oddać całej swojej mocy.
Czyli 1000W w okrojonym paśmie odda 600 -800W.
Próbowałem dorobić do tego jakąś filozofię, ale było to ponad
 moje intelektualno-techniczne możliwości.
Jak to wytłumaczyć?
Może to mit?

Artur(m)

Re: Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej

IMHO bzdura.
--
Jacek

Re: Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej

Z umownej definicji wzmacniacz audio zalicza siEA% z zapasem
do grupy wzmacniaczy szerokopasmowych.

W teorii nie - napiEA%cie skuteczne na wyjB6%ciu bEA%dzie rF3%wne
napiEA%ciu na wejsciu x wzmocnienie napiEA%ciowe,
byleby tylko widmo sygnaB3%u mieB6%ciB3%o siEA% w paB6%mie przenoszenia
wzmacniacza.
W praktyce jest inaczej - bywa (czEA%sto), BF%e wzmacniacze nie potrafiB1%
oddaE6% peB3%nej mocy na kraF1%cach pasma.
PrzykB3%adowo:
Wzmacniacz wysterowany napiEA%ciem sinusoidalnym 1 kHz odda wiEA%kszB1% moc
niBF% ten sam wzmacniacz wysterowany szumem o tym samym napiEA%ciu
skutecznym.

Re: Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej

To nadal jest aktualne ? Wydawalo mi sie ze pasmo elementow sie podnioslo,
teraz jakos nie ma problemu ze wzmacniaczami na 2GHz, wiec jesli przycieto
20kHz, to chyba sztucznie.

J.

Re: Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej
Hello J.F.,

Przede wszystkim pasmo przycina się przed końcówką, żeby nie
prowokować powstawania TIM.

Re: Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej

Za dawnych czasów czytałem, że tnie się już w okolicy stopnia wejściowego,
oraz minimalizuje użycie sprzeżenia zwrotnego. Chciałem coś zmajstrować...
ale jak zwykle, brak przyrządów pomiarowych lepszych, niż przeciętny miernik
uniwersalny, stanął na przeszkodzie. A widmo by się pobadało, a wobuloskopem
przedzwoniło, dla samej ciekawości, jak to konkretne urządzenie się
sprawuje. Miernik zniekształceń, no, też by się przydał... :)

--
Alanné mba yi woma... wé :) (...)
Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)

MH

 A widmo by się pobadało, a wobuloskopem

Re: Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej

Problemem są niskie częstotliwości. Co z tego że masz próbkowanie nawet
te 192kHz jak głupich 10Hz nie zmierzysz. Nie mówiąc już o niższych.

Re: Moc we wzmacniaczach mocy akustycznej
Witam

Ależto czemu?
Zarówno DAC jak i ADC zasuwają u mnie od DC.
W pomiarach poziomów "mikrofonowych" jak i "liniowych" nie trzeba wiele,
można spiąć.
 Oczywiście gdy wymagana jest separacja to jak najbardziej, ale wobec duzych
R wejścia blokowanie nawet 100mikrowym kondensatorem ...
Trochę teoretyzuję, bo już parę lat nie przyglądam się tak uważnie swym
produkcjom, jak kiedyś - lecz pasmo od 3Hz pamiętam dobrze,
 że mierzylem ogladając przy tym z radością ruszajacą się "wte  i wewte"
membranę głośnika... :D
(później radość zgasła jak się okazało, że głośnik trzeszczy)
I fakt, że DAC ładnie podawał napięcie stałe :) też pamiętam.
Żeby dać palce do uciecia musiałbym sprawdzić, ale przekonany jestem, że
pasmo "od dołu" nie było ograniczeniem.
DAC na PCM1704, ADC na PCM4222 (ma cięcie składowej stałej ale bodajże od
0,5Hz i mozna wyłączyć).

O ile sprzed lat  hmm siedmiu pamiętam, to problemem był kształt szumów
związanych z (cholercia... z kształtowaniem szumów:D:D) Noise Shaping'iem :D
tzn. że ADC przy 1kHz miał 120dB odstęp od szumów, a przy 15kHz tylko 55dB
(nie był to wtedy 4222) co wprowadzało sporo zamieszania w interpretacjach:D
Czyli pomiar przy -60 dB był coraz to dziwniejszy.
Ale już następna rodzinka przetworników (yyy...PCM180x ?) dawała mierzyć -90
i -120dB :D

Oczywiście cały czas mam na myśli pomiary amatorskie, domowe.

Pozdrawiam
MH

PS.: A po co tak nisko coś mierzyć?
PPS.: Zazwyczaj wystarcza Fs 96kHz