mc34063 i BD244C

Witam! Mam problem z przetwornicą na mc34063 i w/w tranzystorem, a może nie tylko? Układ jest zasilany z 5,5-6 wolt pobiera ok 1,5A prądu oddaje 2.3A przy 1.55V, kondensator CT-1.2n, rezystor ograniczajacy prąd 0,132R spadek na nim około 200mv, cewka około 100uh . To by było na tyle z opisu układu. Wszystkie elementy chłodne a tranzystor grzeje się jak wściekły, czyzby był za wolny (rezystor łączcy bazę tranzystora z nóżka

1 US ma wartość 15R, a ten od plusa do bazy 100R) ? Myślałem ze z tranzystorem PNP będzie dobrze, ale nie jest, czy cewka nie ma czasem zbyt małej wartości? Jezeli cewka będzie się nasycała to jesli dobrze rozumuję musi sie grzać?

Z pozdrowieniami Tomasz Wojciechowski

Reply to
Bo(o)t manager

Zwiększ próbnie wartość Ct do 4n7 - to wcale nie jest żart!

Czy ten dławik był przeznaczony do prądów rzędu 3A?

Namaluj pełny schemat...

Niekoniecznie.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Zrobię jak piszesz.

To tylko Bóg raczy wiedzieć. :) To jest samoróbka na rdzeniu grzybek o wymiarach główka grzybka średnica

8mm długość całkowita 11mm środkowa kolumna ok 3 mm ok. 30 zw drutem w emalii 0.5mm parametrów rdzenia nie znam :( z odzysku niestety.

To jest shemat z pdf'a ten step down z dodatkowym PNP

No to juz mi sie nie uśmiecha :(

Pozdrawiam!

Reply to
Bo(o)t manager

RoMan Mandziejewicz napisał(a): [ciach] Zwiekszyłem próbnie ct do 3n9 taki miałem pod ręką i radiator tranzystora jest teraz gorący lecz nie parzy przy dłuższym potrzymaniu go w palcach. Jedyne co mocniej zaczeło sie grzać to dioda, ale przedtem jej dokładnie nie macałem więc może sie mylę. Jakieś rozwiązanie może to jest, ale rosną wartosci kondensatorów filtrujących i to poważnie. Trzeba jakiś inny tranzystor znaleźć :(. I takie pytanie z wyliczeń wyszło mi że cewka ma mieć 15uh, ale z tego co wiem prąd szczytowy płynący przez cewkę będzie bardzo duży, nie będzie problemu jak dam cewkę 470uh o odpowiednim prądzie nasycenia? Czy zmniejszy to tetnienia na wyjściu, chyba powinno?

Dzięki za pomoc. Pozdrawiam! T.W.

Reply to
Bo(o)t manager

A jeszcze tego nie zrobiłeś?

Dławiki 8.5x11 mm 100 uH na szpulce fabryczne mają prąd nasycenia ok. 1.9A... Nawiń go grubszym drutem - zmniejszy się liczba zwojów (i indukcyjność) a przy okazji spadnie trochę rezystancja. Ale w pierwszej kolejności kondensator.

Przy step-down dioda dostaje popalić. Szczególnie przy dużej różnicy pomiędzy Uwe a Uwy.

Mam wrażenie, że się mocno mylisz. W step-down pulsacje prądu są wielokrotnie mniejsze niż w step-up i pojemnośc kondensatorów nie jest aż tak krytyczna. Poza tym - przypomnę - MC34063 należy w obliczeniach traktować specjalnie - licząć od tyłu i wychodząc od toff, który jest znany a nie ton, który jest zmienny. To jest układ PFM a nie PWM.

Założyłeś za dużą częstotliwość pracy. I zapomniałeś o tym, że ton/toff jest w przybliżeniu równe Uwy/Uwe - czyli czasy włączenia klucza są bardzo krótkie. Przy kondensatorze 1.2 nF toff wynosi zaledwie 4 us, co daje nam ton rzędu 1 us czyli częstotliwość pracy na poziomie 200 kHz, co jest poza mozliwościami zarówno kości jak i tranzystora. Zmiana kondensatora na 3n9 trochę poprawiła sytuacje (ok.

70 kHz) ale nadal to nie jest komfort.

Prąd szczytowy jest ograniczony rezystorem Rsc według zależności przybliżonej 0.4V/Rsc.

Może wręcz zwiększyć. MC34063 działa w trybie bang-bang - bez kompensacji. Czyli będzie impulsowac paczkami. Zapewno głośno.

Hello Bo(o)t,

Jeszcze jedna rzecz: dodaj diodę Schottky (małą - może być BAT43) pomiędzy baze a kolektor tranzystora kluczującego (pnp), katodą do bazy. To zapobiegnie głębokiemu nasyceniu tranzystora kluczującego.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Dioda to MBR760 chyba powinna dać radę.

To jest moja trzecia złożona przetwornica, a ponieważbedzie ona do ładowania akku ni-mh to sa z nią poważne problemy(jak dla mnie).

No to się gdzies "pogubiłem" w obliczeniach, liczyłem dla 30kHz i wyszło mi: Napięcie wyjściowe V 3 ton/off 1,42 Spadek na diodzie V 0,4 ton+off_max 33,33 us Wejściowe napiecie min V 6 ton 23,61 us Saturacja tranzystora V 0,6 CT 1,06 nf Prąd wyjściowy maksymalny A 2 Ipk 4A Częstotliwość pracy Hz 30000 Rsc 0,0750R Tętnienia mv 10 Co 1666,67uf Lmin 18uh Ton_max 30us

Czyli nic sie nie musze bać :)

No to ja już trochę głupieję, swoją drogą jak z 4 nF pracuje z częstotliwością 70khz jak obniżyć do 40-50 khz to będzie dobrze? Czy rozmiary rdzenia cewki rosną wraz ze spadkiem częstotliwości tak jak jest to w przypadku trafo?

Pozdrawiam! T.W.

Reply to
Bo(o)t manager

Ale ciepło się na niej będzie wydzielać i jest to normalne.

[...]

Czyli zakładasz toff = 10 us. A w rzeczywistości masz (1n2) 4 us. Na dokladkę teraz piszesz o 3V a poprzednio pisałeś o 1.55 - różnica jest naprawdę zasadnicza.

[...]

Nie Ty pierwszy i nie Ty ostatni. Jesteś 3 czy 4 w kolejce na tej grupie ;-)

Tak. Ale nie w tym przypadku. Ty przyjąłeś błędne założenia licząc na sensowne zachowanie ton i nie wziąłeś pod uwagę tego, że to toff jest stały. I stąd zaczęły się problemy.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Bo to pod obciążeniem :) układ maladować akku ni-mh.

Z wyliczeń wychodzi mi że przy 4n7 częstotliwość wynosi 5kHz : Napięcie wyjściowe V 1,55 ton/off 0,51 Spadek na diodzie V 0,4 ton+off_max 200 us Wejściowe napiecie min V 6 t_off 132,76 us Saturacja tranzystora V 0,6 CT 2,69 nf Prąd wyjściowy maksymalny A 2,3 Ipk 4,6 A Częstotliwość pracy Hz 5000 Rsc 0,0652 R Tętnienia mv 10 Co 11500 uf ton_max 30 us L_min 25,11 uh To jaki wzór zastosować do CT?

Z Pozdrowieniami! T.W.

Reply to
Bo(o)t manager

Bo(o)t manager napisał(a):

Z matmą zawsze byłem na bakier 2n69.

Pozdrawiam! T.W. P.s. muszę się chyba przespać z tym tematem :)

Reply to
Bo(o)t manager
[...]

A skąd Ci się wziął ten toff 132.76 us? Przy 4.7 nF i CCM toff wyniesie ok. 25 us - odczytane z wykresu w PDFie.

[...]

Żaden - zastosuj przede wszystkim oscyloskop i sam się przekonaj, jakie są rzeczywiste czasy toff i ton pod obciążeniem.

BTW: Tu jest wygodny skrypt do obliczania parametrów przetwornic na MC34063A:

Adam Dybkowski
[...]

Nic mi się nie zgadza...

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Liczone z PDFu z kilku PDFów dokładnie. dojrzałem ten wykres i fakt toff wynosi ok. 25us ale ton już ok. 140us co daje razem około 165us

1/165us=6060Hz Dla 1 nF wychodzi ok.30kHz Czy mógłbyś Mi podać linka do pdfa z którego korzystasz? Ja podałem za STMicroelectronics. Obliczenia z PDFu Onsemi(MC34063A-D.pdf) Onsemi teżma ten wykres i o ile dobrze patrzę dla 1nF się zgadza ale dla pięciu nF wykresy juz się rozłażą z STM Ale Ja Cienki bolek jestem z tematu przetwornic, myślałem że wystarczy policzyć ze wzorów podanych w pdfie i juz po robocie :(

Niestety nie posiadam takiego cuda może sie kiedyś dorobię :) Małe pytanie wraz ze wzrostem obciążenia ton powinno rosnąć, a więc częstotliwość spada? Czy dobrze rozumuję?

Z Pozdrowieniami! T.W.

Reply to
Bo(o)t manager

Ale ton jest skracany! Natychmiast (pi razy oko) po osiągnięciu zakładanego prądu (Rsc) następuje szybkie ładowanie kondensatora Ct i skrócenie ton.

[...]

Nie. Nie ma płynności regulacji. Przetwornica pracuje nieregularnie i jedynie pod pełnym obciążeniem (CCM) zaczyna dziać się coś sensownego i pojawia się regularny przebieg.

RoMan Mandziejewicz napisał(a): [Ciach] No to teraz mi trochę rozjaśniłeś, wiem czego mam sie trzymać. Dzieki za pomoc.

Z Pozdrowieniami! T.W.

Reply to
Bo(o)t manager

A to dziwne, bo robiłem ostatnio obliczenia dla step-down tym skryptem i porównywałem z arkuszem Excela, który zrobiłem na podstawie PDFa - mi się wszystko zgadzało.

Reply to
Adam Dybkowski

Nie zgadza się z praktyką. Przede wszystkim problem podstawowy, o który każdy kto na tej grupie próbował, sie odbił - stały toff i zmienny ton oraz praca na zbyt wysokiej częstotliwości.