LEDowy PWM i CE (EMC)

Witam!!

W urządzeniu przewidziałem małe podświetlenie (5x LED, po max 20mA na diodę, ledy równolegle, więc w sumie 100mA) sterowane PWMem (można robić "płynne miganie"). Tylko mnie zastanawia na ile takie coś będzie siało?? Nie dałem tam żadnego filtru... czy ktoś ma jakieś doświadczenia z tego typu "wynalazkami"?? Zasilanie i powrót (masa) idą raczej koło siebie...

Jeśli uważacie, że lepiej dobudować jakiś filtr, to podpowiedzcie proszę, jakie wyjście będzie najlepsze? Pytam, bo nie mam doświadczenia...

Po pierwsze jaka częstotliwość, przykładowo: coś koło 60Hz, coś koło

1kHz, coś koło 50kHz ;)... wartość 60Hz pochodzi stąd, że część analogowa dobrze tłumi składowe o tej częstotliwości ;)... W sumie im niżej, tym dalej od pasma radiowego ;)...

Z drugiej strony jaki dodać filtr?? Jakąś indukcyjność, która wygładzi jedynie zbocza? A może zrobić coś w stylu przetwornicy obniżającej?? Wyższa częstotliwość i wygładzić prąd diod? Rozważam jeszcze dodanie czegoś w obwodzie bramki tranzystora, żeby zaokrąglić przebieg sterujący... prąd 100mA to nie tak dużo, napięcia niewielkie (całość chodzi z 5V), więc straty mocy znośne, a na sprawności mi nie zależy :).

To drugie wyjście ma tę zaletę, że "zaokrągla" mi prąd pobierany z zasilania (małe pojemności filtrujące pewnie ładnie przeniosą zwłaszcza niższe częstotliwości...).

Myślałem nawet nad zastosowaniem "większego" filutr RC i podaniem napięcia prawie stałego na bramkę tranzystora, no ale to kiepskie wyjście - dostanę napięcie w przedziale 0-5V, a pełna regulacja od

0-100mA, to pewnie bardzo wąski wycinek tego zakresu....

Jestem ciekaw Waszych opinii o tym, które rozwiązanie będzie najprostsze?? A może nie ma się co martwić i zostawić wszystko tak jak jest?? W końcu nie steruje silnikiem, tylko 5-cioma LEDami ;)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Mam nadzieje, ze dales jakies oporniczki wyrownujace do tych diod, w kazdym razie ja daje ok 1-2.2 Ohm, bo raz sie przewiozlem, bo LEDy okazaly sie z roznych serii, choc z tej samej torebki. Co do czestotliwosci, na ogol biore to, co "bozia dala", czyli jak mam juz jakis zegar w kontrolerze, to go do tego celu uzywam. Na ogol mam cos w okolicach od 400Hz do 10kHz. Mniej nie lubie, bo ponizej 100Hz widac mryganie, jak ustrojstwo stoi w ciemnym a ty patrzysz na cos innego (widzenie peryferyjne ma fmax rzedu 150Hz). Co do zaklocen, to male szanse na cos mierzalnego. Prad maly, RC juz masz (LEDy maja kilkaset pF do kilku nF + opor szeregowy). Ale wsio zalezy oczywiscie od reszty (layout calosci), impedancji masy i miesiaczkowania pingwinow w pelni ksiezyca :-).

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Pan Waldemar Krzok napisał:

A kiedy ktoś wreszcie dobierze się do dupy producentom samochodów, którzy diody w tylnych lampach potrafia sterować tym, co "bozia dała"? To zasługuje na uregulowanie przepisami minimalnej częstotliwości. Teraz, zwłaszcza przy widzeniu peryferyjnym i "skanowaniu" wzrokiem sytuacji na drodze, z jednego samochodu potrafi robić się kilka.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Konop przemówił ludzkim głosem:

Emisję bada się od 30MHz w górę. Policz sobie, która harmoniczna PWMa o częstotliwości np. 1kHz jest potrzebna, żeby wejść w to pasmo :-).

PS. Zdarzało mi się sterować PWMem podświetlenie 2 wyświetlaczy po 0,5A każdy - zero problemów z emisją.

Reply to
Zbych

Pan Filip J napisał:

Jak wnerwia, to nie okulista, tylko neurolog, psycholog, psychiatra czy w ogóle jakaś kompleksowa terapia. Bo to jednak duże zagrożenie dla współuczestników ruchu.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Dla układów zasilania od 150 kHz...

RoMan Mandziejewicz przemówił ludzkim głosem:

Ale to dla zaburzeń przewodzonych, a nie promieniowanych.

Reply to
Zbych

Spoko, spoko, 5 diodek to nie dużo, każda ma "swój" rezystor 150ohm ;)... swoją drogą - zawsze słyszałem, że należy dawać rezystor szeregowy, bo diody identyczne nie będą (zwłaszcza z różnych serii), a tu w ostatnim EP opis fajnej choineczki - i nie ma rezystorków :/.. trochę się zdziwiłem... no ale powielać nie zamierzam :)...

OK, dzięki za uwagę o tych 150Hz, w takim razie pójdę w górę ;)...

OK, sprawdzę te pingwiny :)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Jarosław Sokołowski pisze:

Szczerze mówiąc nie zaobserwowałem tego zjawiska w tej sytuacji, ale fakt, w autach trzeba uważać ;)... robiłem kiedyś dla brata termometr z wyświetlaczem multipleksowany LED do auta i prawie mu oddałem totalny bubel :)... przypadkiem trącając wyświetlacz leżący na biurku zobaczyłem, że przy małej częstotliwości i drganiach ładnie się liczby "rozjechały" ;)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Konop napisał:

Są podobno spore różnice indywidualne w zdolności postrzegania migotania. Niektórzy nie dostrzegają nawet drżenia monitora CRT 60Hz. Jak ktoś nie zauważa migania świateł samochodowych, to też wcale nie znaczy, że od razu musi biegać do okulisty.

Twórca z taką lubością wpatrywał się w swoje dzieło, że nawet migotania nie zauważył. A poważniej -- wskaźniki oglądane w ruchu albo oglądane kątem oka w trakcie prowadzenia samochodu lub pilotażu samolotu trzeba szczególnie testować pod względem migotania. Takiego "przemiatjącego spojrzenia" trzeba się nauczyć. Kiedyś miałem kalkulator (LED), w którym wyświetlacz był przemiatany nie po kolejnych cyfrach, lecz po kolejnych segmentach. W dodatku dość wolno. Jak się człowiek w to nie gapił nieruchomyw wzrokiem, to wszystko rozpadało się na osobne kreseczki.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Zasilanie i powrot _musza_ isc jak najblizej siebie, od scalaka do samych diod. Jesli jest tam kabel to przynajmniej skrec ze soba pary zasilanie/powrot (lub wszystkie ze soba jesli powrot jest wspoldzielony).

Druga sprawa to porzadne bypassy zasilania przy scalaku sterujacym diodami. Bez nich zaklocenia przeniosa sie dalej, na zasilanie. Oprocz typowych bypasow przyda sie tez jeden wiekszy kondensator rzedu 100uF (spore prady, niska czestotliwosc).

Oprocz tego (ale nie zamiast) mozesz dac dlawiki na liniach sterujacych. Nie musza byc duze bo maja tylko zablokowac wysokie czestotliwosci (rzedu kilkuset kHz).

-hob

Reply to
hobgoblin

Sorry, nie dlawiki tylko male kondensatory (rownolegle do masy) za rezystorami ograniczajacymi prad. Wartosci takie by RC bylo na poziomie 10us.

Reply to
hobgoblin

przypomniales mi ze sie nad tym kiedys glowilem, nie wiedzialem o postrzeganiu oka wiele i nadal nie wiele wiem. Fakt ze migotanie CRT widzialem wlasnie patrzac "katem oka" czyli peryferyjnie jak sie domyslam.

Dlaczego patrzac sie normalnie nie widzimy migotania a katem oka juz tak? Co za to odpowiada? Googlowalem ale na szybko dokladnych mechanizmow biologi oka nie znalazlem :(

Reply to
Papkin

Jak Wy, biedaki wytrzymujecie w kinie z ich biednymi 24 (48 przy dopdatkowej przesłonie w połowie czasu wyświetlania klatki) fps?

W kinie jest nadal 24 fps, stosuje się dodatkowe przesłony, żeby nie mrugało ale nawet przy dwóch przesłonach (72 fps) jest to nadal daleko od żądanych w tym wątku 150 fps.

Przesłony. To wirujący krążek podzielony na segmenty. Przysłona jest w obiektywie aparatu fotograficznego/kamery - to coś innego.

Ilość segmentów i czas ciemny są ograniczone fizyczną wydolnością mechanizmu przesuwu taśmy i wytrzymałością na zerwanie perforacji samej taśmy - w jednym z czasów ciemnych musi się zmieścić przesuw klatki i jest to czas zaskakująco długi.

na ogol w kinie nie siedzisz bokiem do ekranu koncentrujac sie nad innymi rzeczami. Czopki, reagujace na kolor maja duza bezwladnosc i im wystarcza

25-30Hz by nie bylo widac mrugania. Preciki, reagujace na zmiany jasnosci za to reaguja duzo szybciej. Z fizjologicznego punktu widzenia ekran w czarno- biala kratke lub paski z mala bezwladnoscia i czestotliwoscia odswiezania ok. 70-80Hz powinien byc bardzo wkurzajacy. Jako, ze preciki nie reaguja na jasnosc tylko na jej zmiany, oko wibruje z czestotliwoscia ok. 70Hz i ampliduda rzedu minuty katowej by "widziec" obrazy statyczne. Na tym bazuja zreszta te rozne zludzenia optyczne z krecacymi sie kolkami na papierze. Przez efekt aliasingu powinno byc widoczne wyrazne mruganie obrazu.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Pan Waldemar Krzok naiwnie sądzi, że:

To zależy. Niektórzy odróżniają pójście *do kina* od pójścia *na film*.

Reply to
Jarosław Sokołowski