LEDowy PWM i CE (EMC)

Witam!!

    W urządzeniu przewidziałem małe podświetlenie (5x LED, po max 20mA
na diodę, ledy równolegle, więc w sumie 100mA) sterowane PWMem (można
robić "płynne miganie"). Tylko mnie zastanawia na ile takie coś będzie
siało?? Nie dałem tam żadnego filtru... czy ktoś ma jakieś doświadczenia
z tego typu "wynalazkami"?? Zasilanie i powrót (masa) idą raczej koło
siebie...

    Jeśli uważacie, że lepiej dobudować jakiś filtr, to podpowiedzcie
proszę, jakie wyjście będzie najlepsze? Pytam, bo nie mam doświadczenia...

Po pierwsze jaka częstotliwość, przykładowo: coś koło 60Hz, coś koło
1kHz, coś koło 50kHz ;)... wartość 60Hz pochodzi stąd, że część
analogowa dobrze tłumi składowe o tej częstotliwości ;)...
W sumie im niżej, tym dalej od pasma radiowego ;)...

Z drugiej strony jaki dodać filtr?? Jakąś indukcyjność, która wygładzi
jedynie zbocza? A może zrobić coś w stylu przetwornicy obniżającej??
Wyższa częstotliwość i wygładzić prąd diod?
Rozważam jeszcze dodanie czegoś w obwodzie bramki tranzystora, żeby
zaokrąglić przebieg sterujący... prąd 100mA to nie tak dużo, napięcia
niewielkie (całość chodzi z 5V), więc straty mocy znośne, a na
sprawności mi nie zależy :).

To drugie wyjście ma tę zaletę, że "zaokrągla" mi prąd pobierany z
zasilania (małe pojemności filtrujące pewnie ładnie przeniosą zwłaszcza
niższe częstotliwości...).

Myślałem nawet nad zastosowaniem "większego" filutr RC i podaniem
napięcia prawie stałego na bramkę tranzystora, no ale to kiepskie
wyjście - dostanę napięcie w przedziale 0-5V, a pełna regulacja od
0-100mA, to pewnie bardzo wąski wycinek tego zakresu....

Jestem ciekaw Waszych opinii o tym, które rozwiązanie będzie
najprostsze?? A może nie ma się co martwić i zostawić wszystko tak jak
jest?? W końcu nie steruje silnikiem, tylko 5-cioma LEDami ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

Mam nadzieje, ze dales jakies oporniczki wyrownujace do tych diod, w kazdym
razie ja daje ok 1-2.2 Ohm, bo raz sie przewiozlem, bo LEDy okazaly sie z
roznych serii, choc z tej samej torebki.
Co do czestotliwosci, na ogol biore to, co "bozia dala", czyli jak mam juz
jakis zegar w kontrolerze, to go do tego celu uzywam. Na ogol mam cos w
okolicach od 400Hz do 10kHz. Mniej nie lubie, bo ponizej 100Hz widac
mryganie, jak ustrojstwo stoi w ciemnym a ty patrzysz na cos innego
(widzenie peryferyjne ma fmax rzedu 150Hz).
Co do zaklocen, to male szanse na cos mierzalnego. Prad maly, RC juz masz
(LEDy maja kilkaset pF do kilku nF + opor szeregowy). Ale wsio zalezy
oczywiscie od reszty (layout calosci), impedancji masy i miesiaczkowania
pingwinow w pelni ksiezyca :-).

Waldek

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

A kiedy ktoś wreszcie dobierze się do dupy producentom samochodów,
którzy diody w tylnych lampach potrafia sterować tym, co "bozia dała"?
To zasługuje na uregulowanie przepisami minimalnej częstotliwości.
Teraz, zwłaszcza przy widzeniu peryferyjnym i "skanowaniu" wzrokiem
sytuacji na drodze, z jednego samochodu potrafi robić się kilka.

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
O chopie, to ty idź lepiej do okulisty. ;)
Może to i wnerwia, ale żeby widziec kilka aut...

Pozdrawiam
FJ

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

Jak wnerwia, to nie okulista, tylko neurolog, psycholog, psychiatra
czy w ogóle jakaś kompleksowa terapia. Bo to jednak duże zagrożenie
dla współuczestników ruchu.

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
Szczerze mówiąc nie zaobserwowałem tego zjawiska w tej sytuacji, ale
fakt, w autach trzeba uważać ;)... robiłem kiedyś dla brata termometr z
wyświetlaczem multipleksowany LED do auta i prawie mu oddałem totalny
bubel :)... przypadkiem trącając wyświetlacz leżący na biurku
zobaczyłem, że przy małej częstotliwości i drganiach ładnie się liczby
"rozjechały" ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

Są podobno spore różnice indywidualne w zdolności postrzegania migotania.
Niektórzy nie dostrzegają nawet drżenia monitora CRT 60Hz. Jak ktoś nie
zauważa migania świateł samochodowych, to też wcale nie znaczy, że od
razu musi biegać do okulisty.

Twórca z taką lubością wpatrywał się w swoje dzieło, że nawet migotania
nie zauważył. A poważniej -- wskaźniki oglądane w ruchu albo oglądane
kątem oka w trakcie prowadzenia samochodu lub pilotażu samolotu trzeba
szczególnie testować pod względem migotania. Takiego "przemiatjącego
spojrzenia" trzeba się nauczyć. Kiedyś miałem kalkulator (LED), w którym
wyświetlacz był przemiatany nie po kolejnych cyfrach, lecz po kolejnych
segmentach. W dodatku dość wolno. Jak się człowiek w to nie gapił
nieruchomyw wzrokiem, to wszystko rozpadało się na osobne kreseczki.

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

Spoko, spoko, 5 diodek to nie dużo, każda ma "swój" rezystor 150ohm
;)... swoją drogą - zawsze słyszałem, że należy dawać rezystor
szeregowy, bo diody identyczne nie będą (zwłaszcza z różnych serii), a
tu w ostatnim EP opis fajnej choineczki - i nie ma rezystorków :/..
trochę się zdziwiłem... no ale powielać nie zamierzam :)...

OK, dzięki za uwagę o tych 150Hz, w takim razie pójdę w górę ;)...

OK, sprawdzę te pingwiny :)...

Pozdrawiam
Konop

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

przypomniales mi ze sie nad tym kiedys glowilem, nie wiedzialem o postrzeganiu
oka wiele i nadal nie wiele wiem. Fakt ze migotanie CRT widzialem wlasnie
patrzac "katem oka" czyli peryferyjnie jak sie domyslam.

Dlaczego patrzac sie normalnie nie widzimy migotania a katem oka juz tak? Co za
to odpowiada? Googlowalem ale na szybko dokladnych mechanizmow biologi oka nie
znalazlem :(

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

Moze niezbyt naukowo ale dosc ciekawie:
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

-hob

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
Hello hobgoblin,

za

Jak Wy, biedaki wytrzymujecie w kinie z ich biednymi 24 (48 przy
dopdatkowej przesłonie w połowie czasu wyświetlania klatki) fps?

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

24fps maja chyba tylko projektory amatorskie. W kinie ponoc jest (tak
przynajmniej pisza na powyzszej stronie) 72fps.

-hob

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
Hello hobgoblin,

W kinie jest nadal 24 fps, stosuje się dodatkowe przesłony, żeby nie
mrugało ale nawet przy dwóch przesłonach (72 fps) jest to nadal daleko
od żądanych w tym wątku 150 fps.

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

Pewnie to kwestia szybkosci owych przeslon (przyslon?) oraz bezwladnosci
oka - ciekawe, jaki jest stosunek czasu pelnego "zaciemnienia" do czasu
wyswietlania klatki.

--
KILu

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
Hello KILu,

Przesłony. To wirujący krążek podzielony na segmenty. Przysłona jest w
obiektywie aparatu fotograficznego/kamery - to coś innego.

Ilość segmentów i czas ciemny są ograniczone fizyczną wydolnością
mechanizmu przesuwu taśmy i wytrzymałością na zerwanie perforacji
samej taśmy - w jednym z czasów ciemnych musi się zmieścić przesuw
klatki i jest to czas zaskakująco długi.

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)

na ogol w kinie nie siedzisz bokiem do ekranu koncentrujac sie nad innymi
rzeczami. Czopki, reagujace na kolor maja duza bezwladnosc i im wystarcza
25-30Hz by nie bylo widac mrugania. Preciki, reagujace na zmiany jasnosci za
to reaguja duzo szybciej. Z fizjologicznego punktu widzenia ekran w czarno-
biala kratke lub paski z mala bezwladnoscia i czestotliwoscia odswiezania
ok. 70-80Hz powinien byc bardzo wkurzajacy. Jako, ze preciki nie reaguja na
jasnosc tylko na jej zmiany, oko wibruje z czestotliwoscia ok. 70Hz i
ampliduda rzedu minuty katowej by "widziec" obrazy statyczne. Na tym bazuja
zreszta te rozne zludzenia optyczne z krecacymi sie kolkami na papierze.
Przez efekt aliasingu powinno byc widoczne wyrazne mruganie obrazu.

Waldek

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
Pan Waldemar Krzok naiwnie sądzi, że:

To zależy. Niektórzy odróżniają pójście *do kina* od pójścia *na film*.

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
Hello Waldemar,

Nie musze siedzieć bokiem. Wystarczy, że siedzę w jednym z pierwszych
rzędów i spoglądam na lewą część ekranu - prawa znajduje sie wtedy w
polu peryferyjnym.

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
Konop przemówił ludzkim głosem:

Emisję bada się od 30MHz w górę. Policz sobie, która harmoniczna PWMa o
częstotliwości np. 1kHz jest potrzebna, żeby wejść w to pasmo :-).

PS. Zdarzało mi się sterować PWMem podświetlenie 2 wyświetlaczy po 0,5A
każdy - zero problemów z emisją.

Re: LEDowy PWM i CE (EMC)
Hello Zbych,

Dla układów zasilania od 150 kHz...