latarka i akumulator - problem (długie)

Witam. Na początek informacja, że nie jestem elektronikiem. Umysł mam ścisły i prawo Ohma pamiętam :) tyle o mnie. Mam problem z latarką gdyż nie świeci mi tyle czasu ile teoretycznie powinna - jest to dla mnie problem gdyż używam jej pod wodą i nie jest fajnie jak gaśnie niezapowiedzianie.

Mam latarkę z akumulatorem NiMH (12 ogniw panasonic 1,2V/3,05Ah -

Daje to 14,4V/3,05Ah po połączeniu. Żarówka 20W (halogen 12V przewoltowany na 14,4) powinna świecić teoretycznie ok. 110 minut. W praktyce wiadomo, że czas ten ulegnie skróceniu.

Czas ładowania to około 4-5h. Ładowarka jest firmy TATREK i to wszystko co o niej wiem (kupiłem razem z latarką). Baterie mają około 1 roku i były ładowane nie więcej niż 30 razy.

Problem polega na tym, że moja świeci 40minut. To jest grubo poniżej oczekiwań. I teraz pytanie w jaki sposób sprawdzić czy akumulator jest naładownay? Czy ładowarka dobrze go ładuje.

Reply to
Karol Susicki

Nie ma bardzo prostego sposobu. Możesz rozładować akumulator do napięcia

1V/ogniwo (pod obciążeniem), czyli do 12V na wyjściu całej baterii (ale sprawdź na każdym ogniwie osobno, czy któreś nie jest uszkodzone - zwarcie lub odwrócona polaryzacja). Jak będziesz wiedział, że akumulator jest rozładowany, to ładujesz i kontrolujesz prąd ładowania. Jeśli to jest ładowarka "inteligentna", to może wyłącza się za wcześnie, przyczyną mogą być kiepskie połączenia, za długie kable, uszkodzone ogniwo, nierówno naładowane ogniwa, uszkodzenie ładowarki, wada "fabryczna" ładowarki (np. za słabe zasilanie, złe filtrowanie w prostowniku). Jeśli to jest ładowarka "głupia" (ładuje stałym prądem dopóki nie wyłączysz, albo ma tylko ograniczenie czasu), to możliwe, że popsułeś ten akumulator, jeśli go przeładowywałeś.

Wiesz, że akumulatory NiMH rozładowują się same, czasem dość szybko? Jeśli dziś naładujesz, a za miesiąc będziesz używał, to efekt też będzie taki jak opisujesz.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

"Karol Susicki" <biuro@wytnij_to_koniecznie.nurkowanie.karlsen.net.pl>

Ta ładowarka jakoś "mówi", że aku już sa naładowane? To jakieś uniwersalne pudełko do różnego typu akumulatorów? nie masz do niej jakiejś instrukcji?

Ale tyle świeci od początku, czy najpierw było dobrze a potem dopiero zaczęło się pierniczyć?

Jarek P.

Użytkownik "Paweł Paroń" snipped-for-privacy@freeland.lublin.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@154-moo-7.acn.waw.pl...

ponoć jest inteligentna. jeśli dobrze rozumiem to musiałbym się wyposażyć w inną ładowarkę do testów? jeśli miałbym kupić/pożyczyć to jaką?

taki jak

Ładuję zawsze przed nurkowaniem lub doładowuję.

Dzięki za odpowiedź.

Reply to
Karol Susicki

"Karol Susicki" <biuro@wytnij_to_koniecznie.nurkowanie.karlsen.net.pl>

Tego nie wolno robić z akumulatorami niklowymi. One powinny pracowac w pełnych cyklach: ładowanie do pełna i rozładowanie do "zera", wszelkie doładowywania bardzo źle wpływają na jego trwałość.

j.

Reply to
Jarek P.

Amperomierz podlaczyc w szereg ? przy 4-5h, to prad musi plynac jakies 0.7A - przez caly czas ladowania. A to ladowarka jakas auomatyczna ? Moze poladowac raz 6h i zobaczyc czy pomoglo. A - jeszcze przyklej termometr do akumulatorow, pod koniec ladowania powinna temperatura skoczyc.

Użytkownik "Jarek P." <jarek.p@spam_jest_beee_gazeta.pl> napisał w wiadomości news:cbu30u$kqc$ snipped-for-privacy@news.mch.sbs.de...

To ładowarka TATAREK - to wszystko co o niej wiem. Ma diodę dwukolorową czerwona/zielona stąd wiem, że skończyła ładować. Jak można sprawdzić co to za typek? Co mi da jeśli podczas ładowania zmierzę napięcie oraz prąd ładowania?

Tak świeci już od jakiegoś czasu, szczerze powiem, że wcześniej używałem żarówki 10W i zawsze mi starczało na nawet 2 nurkowania więc nie zauważałem, że świeci zbyt krótko.

Co do twojego poprzedniego posta to myślałem, że baterie NiMH można doładowywać a właśnie nie można do 0 ich zużywać?

Reply to
Karol Susicki

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Czyli jeśli dobrze rozumuję. Do rozładowanych aku podłączam ładowarkę oraz amperomierz w szereg. Mierzę czas ładowania oraz prąd. Przeliczam sobie jedno x drugie i jeśli nie wyjdzie wartość zbliżona do pojemności akumulatora to znaczy, że ładowarka jest niedopasowana (uszkodzona)?

ładowarka automatyczna więc nic się nie da zrobić.

Reply to
Karol Susicki

"Karol Susicki" <biuro@wytnij_to_koniecznie.nurkowanie.karlsen.net.pl>

Wejdź na ich stronę

i poszukaj tej swojej, tak będzie najprościej

Jeśli sprawdzisz prąd ładowania, będzie można oszacować, czy ten czas ładowania nie jest za krótki.

To dotyczy raczej akumulatorów LiIon, a to zupełnie inna para kaloszy. Pozatym to zero specjalnie dałem w cudzysłowie, do faktycznego zera żadnych akumulatorów nie można rozładowywać. No ale to rozważania teoretyczne, dla użytkownika, jeśli latarka przestaje ci świecić - można przyjąć, że aku jest rozładowany "do zera" i należy ją jedynie wtedy wyłączyć, żeby się nie rozładował do faktycznego zera.

Jarek P.

Użytkownik "Jarek P." <jarek.p@spam_jest_beee_gazeta.pl> napisał w wiadomości news:cbu74a$6o2$ snipped-for-privacy@news.mch.sbs.de...

Z tego co znalazłem na ich stronie to moja ładowarka wygląda jak zasilacz. Takich ładowarek (o tym kształcie nie mają). Możliwe, że to co mam to jakaś przeróbka lub własnoręczna robota. Muszę sprawdzić prąd ładowania. Wielkie dzięki.

Reply to
Karol Susicki

Witam

Prawie dobrze. Powinno o 20% więcej niż może wyjść, tak mniej więcej.

pozdrawiam Roman

Reply to
Roman

jak się zwał tak się zwał, może to jest efekt pamięciowy, może przyspieszone zużycie, ale na pewno coś jest. Każdy użytkownik starszego komórkowca (jeszcze z NiMH) po zakupie ładowarki biurkowej, albo mało inteligentnej samochodowej dość szybko się o tym przekonuje ;-)

Jarek P.

Użytkownik "J.F." <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@4ax.com...

Próbowałem. Od razu wskakuje na zielony kolor dioda. Nie wiem czy to będzie jakaś wskazówka dla was ale jak jest podłączona ładowarka do baterii i nie włączona do prądu to też się świeci zielona dioda (ładowarka bierze prąd z akumulatora).

Reply to
Karol Susicki

A na zarowce 10W jak teraz wyglada ?

Bo jest mozliwe to to jakies zabezpieczenie - przy wiekszym pradzie napiecie bardziej spada i uklad uznaje wczesniej za wylaczony.

Roznie pisza - jedni ze efekt pamieciowy jest, a inni ze nie ma :-)

Dobrze

Uwaga - prad moze sie zmieniac w trakcie ladowania

Albo akumulatory juz szwankuja.

A odlacz i podlacz poraz drugi. Jesli nie wylaczy sie po chwili to moze jeszcze troche podladuje..

A może to jest ładowarka do pb(ołowiowych). Przy 13,8V przerywa ładowanie a dla ni-mh to dopiero część ładunku. Z jakiego miasta jesteś, to może Ci ktoś pomoże organoleptycznie.

pozdrawiam Roman

Reply to
Roman

Dlatego, że "każdy użytkownik" co wieczór wstawia telefon do ładowarki, która cały czas go ładuje, chociaż nie był jeszcze rozładowany. Pisałem o tym niedawno, nie wolno "przeładowywać" akumulatorów NiMH, ale doładować jak najbardziej można, tylko ładowarka musi być odpowiednia, żeby się wyłączyła gdy akumulator jest naładowany.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Prawdopodobnie ładowarka reaguje na napięcie, tzn. po przekroczeniu jakiegoś ustalonego napięcia przestaje ładować. Jeśli tak jest, to jest lipa, nie nadaje się za bardzo do akumulatorów NiMH. Nawet rozładowany prawie do zera akumulatorek NiMH nadal ma napięcie około 1,2V (bez obciążenia).

Zrób tak, jak napisałem na początku, rozładuj akumulator do około 1V na ogniwo, sprawdź czy jakieś ogniwo nie jest zepsute, potem zorganizuj jakieś ładowanie w kontrolowany sposób, np. najprościej weź zasilacz o napięciu

20-24V, żarówkę 12V10W, połącz szeregowo i ładuj akumulator przez tę żarówkę, będziesz miał mniej więcej stały prąd (jakieś 0,6-0,8A, ale zmierz!) i ładuj tak długo, żeby wyszło mniej więcej 120% pojemności (tzn. przy prądzie 0.8A około 4,5 godziny). Potem sprawdź jak długo świeci.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Użytkownik "Paweł Paroń" snipped-for-privacy@freeland.lublin.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@154-moo-7.acn.waw.pl...

Czy mierzenie napięcia podczas ładowania (czyli przy obciążeniu) da mi informację czy akumulator jest ładowany do pełna? Jestem z Torunia (to do poprzedniego postu)

Reply to
Karol Susicki

Nie, to nie jest żadna informacja o naładowaniu. Automatyczne ładowarki działają na zasadzie wykrywania spadku napięcia, pod koniec ładowania (dużym prądem >C/2) napięcie ogniwa minimalnie spada, ale to jest spadek rzędu miliwoltów! Nie zauważysz tego na żadnym mierniku. Wcześniej napięcie powoli rośnie, ale nie jest powiedziane do jakiej wartości, pewnie to zależy od konkretnego ogniwa, według dokumentacji do układów MAX712/713 może wzrosnąć nawet do 1,9V, ale to nie jest oznaką naładowania akumulatora, dopiero ten malutki spadek. Skoro piszesz, że ładowarka po ponownym włączeniu momentalnie się wyłącza, to pewnie jest nieodpowiednia ładowarka, jak napisałem wcześniej. Żeby wykryć ten spadek -dV/dt potrzebny jest czas, przynajmniej kilkadziesiąt sekund, jeśli podłączysz naładowany akumulator do takiej naprawdę "inteligentnej" ładowarki, to zacznie się normalny cykl ładowania, tylko powinien się szybko zakończyć, pewnie po kilku minutach, ale nie od razu, bo od razu po podłączeniu nie można stwierdzić czy akumulator jest naładowany, sam pomiar napięcia nie daje takiej informacji.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń