Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Witam wszystkich

Planuje kupic listwe, bo ostatnia moja listwa chyba wyzionela ducha i chcialem sie spytac, co polecacie i na co powinienem zwracac uwage.

Jakie firmy sa najlepsze? Na jakie parametry/funkcje powinienem zwrocic uwage?

Widzialem listwy z pilotem, co wydaje mi sie ciekawym rozwiazaniem.

Zalezy mi, zeby mialo jakies zabezpieczenie RJ-45 (wtyczka od skretki - zabezpiecznie tego co bedzie szlo do routera) i gniazdka telefoniczne (to co bedzie szlo od providera)

Pozdrawiam Paweł

Reply to
Pawel

W dniu 2012-12-31 01:09, Pawel pisze:

Do rury od kibla tez ma miec podlaczenie ?

Reply to
ZeNek

Dnia Mon, 31 Dec 2012 01:09:22 +0100, Pawel napisał(a):

Jak nie mieszkasz na wsi gdzie prąd doprowadzany linią napowietrzną, to sobie listwy odpuść, nie mają żadnych pozytywów.

Reply to
Jacek Maciejewski

Daruj sobie takie komentarze.

Dlatego mi zalezy na filtrowaniu RJ-45 itp, bo np kilka lat temu telewizor spalil sie (z 5 km od centrum warszawy) w czasie burzy (nie wiem, czy to przez antene, czy siec elektryczna), a kumpel mi opowiadal jak u niego w domu (peryferia sredniej wielkosci miasta) zjaralo router i sieciowke w kompie, wiec dlatego zalezy mi na czyms porzadnym, a elektrykiem nie jestem i dlatego chcialem sie dowiedziec, co jest wazne i jakie wartosci sa najlepsze.

Reply to
Pawel

W dniu 31.12.2012 12:28, Jacek Maciejewski pisze:

Ja bym tak nie ufał zabezpieczeniom na liniach kablowych i podstacjach w mieście - już raz mnie naprawa laptopa kosztowała 400zł dzięki "zabawom" panów elektryków w rozdzielni, aż się dziwię że poszedł tylko laptop i parę żarówek. Ale zamiast kupować listwę ja bym zainwestował w ochronnik przepięciowy, na całe mieszkanie dać klasy B+C, a tam gdzie masz podłączony delikatny sprzęt ochronnik klasy D - będzie to znacznie droższe niż listwa, ale pewne.

Reply to
Jakub Rakus

Czy to jest to? ->

to nie jest przypadkiem to co sie widuje czasami na slupach, ktore ida bezposrednio do domow?

Jesli to jest to, to niestety, ale odpada, bo to nie jest moje mieszkanie. Jedyne co wchodzi w gre jesli mowa o zabezpieczeniach, to listwy i UPSy, chyba, ze sa jeszcze jakies inne metody zabezpieczenia sprzetu elektronicznego.

Reply to
Pawel
Reply to
identyfikator: 20040501

Dnia Mon, 31 Dec 2012 20:46:36 +0100, Pawel napisał(a):

No to sobie walnij UPS-a, korzyść podwójna. Listwy rzadko kiedy mają sensowną konstrukcję a jeśli nawet taka się trafi to zdolność pochłaniania/odłączania energii jest w nich zdecydowanie za mała ze względu na używane w nich elementy. Ale niech to będzie UPS tzw. online, który buforuje zasilanie.

Reply to
Jacek Maciejewski

To takie coś:

się obok bezpieczników i dopiero z listwą stanowi kompletne zabezpieczenie. Listwa jest w stanie zewrzeć niewielki impuls który przedostanie się zanim zadziała skutecznie zabezpieczenie B+C

Reply to
Padre

Taa w farszafce to typowe i bez odpowiedniego uziemienia nie dasz rady nie wiem tylko czy cie stac bo to drogie urzadzenia.

Wszystkiego dobrego w nowym roku.

:):):)

Reply to
BolekW

Na Rj45 i Rj11 tez sa tzw odgromniki moga byc na zenetrkach albo odgromnikach gazowych to drugie lepsze ale drozsze i oczywiscie do uziemienia i mo\dlic sie ze nie walnie.

Reply to
BolekW

Jak UPS nie ma prostokąta, tylko sinus, to listwę z LC i warystorami można podpinać po UPS-ie, aczkolwiek to nie ma sensu.

Reply to
Adam
Reply to
identyfikator: 20040501

Dnia Mon, 31 Dec 2012 20:46:36 +0100, Pawel napisał(a):

Poluzowali zero skutkiem czego rozjechały się napięcia fazowe? Na to nie pomogą zabezpieczenia umieszczone "wyżej" a i te niżej mogą nie dać rady

- napięcie może być na tyle duże, że już zareagują ale będzie jednocześnie za małe, by wymusić przepływ prądu na tyle dużego, by spowodować zadziałanie bezpiecznika/eski współpracującej z tym ochronnikiem. Widziałem już ochronnik klasy D spalony po czymś takim - współpracująca z nim eska (B10) nie zadziałała.

Te zabezpieczenia są stopniowane (wspomniane klasy A, B, C i D) bo każdy stopień działa nieco inaczej a nie można ich zebrać razem w jednym miejscu bo wymagane są między nimi pewne odległości.

Odłączać z gniazdka (a nie wyłączać tylko wyłącznikiem) w trakcie burzy

kontakt z innymi osobami, którym też padł sprzęt elektroniczny i wystąpić do ZE o zwrot kosztów naprawy - oni są od tego ubezpieczeni.

Reply to
badworm

Nie wiem, czy się rozumiemy. Nie chodzi o to, czy warto, lecz o to, czy można.

Otóż _dobra_ listwa, czyli taka, o jaką pytał zakładający wątek, ma filtry L i C oraz warystory. Zespół LC działa w tym przypadku jako filtr środkowoprzepustowy dla ok. 50-60 Hz, zaś warystory mają chronić przed przepięciami.

Natomiast jeśli "prosty" UPS daje na wyjściu prostokąt, bądź kilku-krokową aproksymację sinusa, to listwa traktuje to jako zakłócenia w sieci energetycznej. Efekt: albo pada listwa, albo przetwornica z UPS-a.

Stąd też nie należy stosować "dobrych" listew w UPS-ach bez AVR. Stosować oczywiście można "zwykłe" listwy z wyłącznikiem (i kołkami ochronnymi!).

Reply to
Adam

W dniu 2013-01-01 20:54, Adam pisze:

Pierwszy raz słyszę żeby w prostych filtrach sieciowych używać obwodów rezonansowych LC zestrojonych na 50-60Hz.

Reply to
Mario

W dniu 31.12.2012 20:46, Pawel pisze:

Nie, trochę za duże ;) te domowe są takie ->

Takie coś jak podałem możesz spokojnie sobie zamontować jak tylko znajdziesz miejsce w skrzynce z licznikiem - osobiście też wynajmuje mieszkanie i zrobiłem sobie podział obwodów, założyłem tzw. automaty (wcześniej wszystko było wpięte pod jeden topik). Więc nie widzę przeszkód w upchnięciu takiego ochronnika - tylko musisz mieć dostęp do przewodu ochronnego (PE).

Reply to
Jakub Rakus
[...]

Ocipiałeś? Policz, jakie musiałyby być wartości elementów takiego filtra!

Dnia Tue, 1 Jan 2013 22:16:38 +0100, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

1H i 10uF ? ... znosnie :-)

Wiesz jaką wielkość ma dławik 1H 10A? Bo ja nie. A zajmuję się zawodowo tym.