Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Witam wszystkich

Planuje kupic listwe, bo ostatnia moja listwa chyba wyzionela ducha i
chcialem sie spytac, co polecacie i na co powinienem zwracac uwage.

Jakie firmy sa najlepsze?
Na jakie parametry/funkcje powinienem zwrocic uwage?

Widzialem listwy z pilotem, co wydaje mi sie ciekawym rozwiazaniem.

Zalezy mi, zeby mialo jakies zabezpieczenie RJ-45 (wtyczka od skretki -
zabezpiecznie tego co bedzie szlo do routera) i gniazdka telefoniczne
(to co bedzie szlo od providera)

Pozdrawiam
Paweł

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Do rury od kibla tez ma miec podlaczenie ?

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?
Daruj sobie takie komentarze.

Dlatego mi zalezy na filtrowaniu RJ-45 itp, bo np kilka lat temu
telewizor spalil sie (z 5 km od centrum warszawy) w czasie burzy (nie
wiem, czy to przez antene, czy siec elektryczna), a kumpel mi opowiadal
jak u niego w domu (peryferia sredniej wielkosci miasta) zjaralo router
i sieciowke w kompie, wiec dlatego zalezy mi na czyms porzadnym, a
elektrykiem nie jestem i dlatego chcialem sie dowiedziec, co jest wazne
i jakie wartosci sa najlepsze.

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Taa w farszafce to typowe i bez odpowiedniego uziemienia nie dasz rady
nie wiem tylko czy cie stac bo to drogie urzadzenia.

Wszystkiego dobrego w nowym roku.

:):):)

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Jak nie mieszkasz na wsi gdzie prąd doprowadzany linią napowietrzną, to
sobie listwy odpuść, nie mają żadnych pozytywów.
--
Jacek

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Ja bym tak nie ufał zabezpieczeniom na liniach kablowych i podstacjach w
mieście - już raz mnie naprawa laptopa kosztowała 400zł dzięki "zabawom"
panów elektryków w rozdzielni, aż się dziwię że poszedł tylko laptop i
parę żarówek.
Ale zamiast kupować listwę ja bym zainwestował w ochronnik przepięciowy,
na całe mieszkanie dać klasy B+C, a tam gdzie masz podłączony delikatny
sprzęt ochronnik klasy D - będzie to znacznie droższe niż listwa, ale pewne.

Jakub Rakus

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?
Czy to jest to? ->
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ochronniki_przepi%C4%99ciowe
Czy to nie jest przypadkiem to co sie widuje czasami na slupach, ktore
ida bezposrednio do domow?

Jesli to jest to, to niestety, ale odpada, bo to nie jest moje
mieszkanie. Jedyne co wchodzi w gre jesli mowa o zabezpieczeniach, to
listwy i UPSy, chyba, ze sa jeszcze jakies inne metody zabezpieczenia
sprzetu elektronicznego.

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

No to sobie walnij UPS-a, korzyść podwójna. Listwy rzadko kiedy mają
sensowną konstrukcję a jeśli nawet taka się trafi to zdolność
pochłaniania/odłączania energii jest w nich zdecydowanie za mała ze względu
na używane w nich elementy. Ale niech to będzie UPS tzw. online, który
buforuje zasilanie.
--
Jacek

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

To takie coś:
http://allegro.pl/ochronnik-przepieciowy-eaton-b-c-i2900450906.html
montuje się obok bezpieczników i dopiero z listwą stanowi kompletne
zabezpieczenie. Listwa jest w stanie zewrzeć niewielki impuls który
przedostanie się zanim zadziała skutecznie zabezpieczenie B+C

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Na Rj45 i Rj11 tez sa tzw odgromniki moga byc na zenetrkach albo
odgromnikach gazowych to drugie lepsze ale drozsze i oczywiscie do
uziemienia i mo\dlic sie ze nie walnie.

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Poluzowali zero skutkiem czego rozjechały się napięcia fazowe? Na to nie
pomogą zabezpieczenia umieszczone "wyżej" a i te niżej mogą nie dać rady
- napięcie może być na tyle duże, że już zareagują ale będzie
jednocześnie za małe, by wymusić przepływ prądu na tyle dużego, by
spowodować zadziałanie bezpiecznika/eski współpracującej z tym
ochronnikiem. Widziałem już ochronnik klasy D spalony po czymś takim -
współpracująca z nim eska (B10) nie zadziałała.

Te zabezpieczenia są stopniowane (wspomniane klasy A, B, C i D) bo każdy
stopień działa nieco inaczej a nie można ich zebrać razem w jednym
miejscu bo wymagane są między nimi pewne odległości.

Odłączać z gniazdka (a nie wyłączać tylko wyłącznikiem) w trakcie burzy
kontakt z innymi osobami, którym też padł sprzęt elektroniczny i
wystąpić do ZE o zwrot kosztów naprawy - oni są od tego ubezpieczeni.
--
Pozdrawiam      Bad Worm        badworm[maupa]postpl
GG#2400455 ICQ#320399066

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Nie, trochę za duże ;) te domowe są takie ->
http://trzyfazy.pl/pl/ochronnik-przepieciowy-czteropolowy-klasy-bcd-lc.html

Takie coś jak podałem możesz spokojnie sobie zamontować jak tylko
znajdziesz miejsce w skrzynce z licznikiem - osobiście też wynajmuje
mieszkanie i zrobiłem sobie podział obwodów, założyłem tzw. automaty
(wcześniej wszystko było wpięte pod jeden topik). Więc nie widzę
przeszkód w upchnięciu takiego ochronnika - tylko musisz mieć dostęp do
przewodu ochronnego (PE).

Jakub Rakus

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?
podłączałeś listwę do UPSa?

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Jak UPS nie ma prostokąta, tylko sinus, to listwę z LC i warystorami
można podpinać po UPS-ie, aczkolwiek to nie ma sensu.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

a jeśli ma aproksymowaną sinusoidę i do tego AVR?
listwa ma wyłącznik i dlatego warto...

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Nie wiem, czy się rozumiemy.
Nie chodzi o to, czy warto, lecz o to, czy można.

Otóż _dobra_ listwa, czyli taka, o jaką pytał zakładający wątek, ma
filtry L i C oraz warystory. Zespół LC działa w tym przypadku jako filtr
środkowoprzepustowy dla ok. 50-60 Hz, zaś warystory mają chronić przed
przepięciami.

Natomiast jeśli "prosty" UPS daje na wyjściu prostokąt, bądź
kilku-krokową aproksymację sinusa, to listwa traktuje to jako zakłócenia
w sieci energetycznej. Efekt: albo pada listwa, albo przetwornica z UPS-a.

Stąd też nie należy stosować "dobrych" listew w UPS-ach bez AVR.
Stosować oczywiście można "zwykłe" listwy z wyłącznikiem (i kołkami
ochronnymi!).

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

Pierwszy raz słyszę żeby w prostych filtrach sieciowych używać obwodów
rezonansowych LC zestrojonych na 50-60Hz.

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?
Hello Adam,

Ocipiałeś? Policz, jakie musiałyby być wartości elementów takiego
filtra!

 RoMan
Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?

1H i 10uF ? ... znosnie :-)

J.

Re: Kupno listwy - na co zwracac uwage?
Hello J.F.,

Wiesz jaką wielkość ma dławik 1H 10A? Bo ja nie. A zajmuję się
zawodowo tym.

 RoMan