Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego - Page 2

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Dodam więc testowo, i tak płytka idzie ponownie do produkcji.

Załatwia to software :)

Na oko. O dziwo działa.

Prąd zwarcia tego silnika mieści się w normie przewodzenia tranzystora.
Może niekoniecznie normie silnika, ale to nie silnik pada :)

nasycenie cewki i odpięcie zasilania wyładowuje się na diodzie, która
robi się ciepła, ale w normie. Robiłem takie eksperymenty na początku i
w zasadzie działało prawidłowo.

Nie ma schematu, bo prymitywny. Tranzystor mosfet-n, dioda, cewka silnika.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Dobra praktyka. Ja chyba nigdy nie zrobilem plytki gdzie nie byloby
chociaz kilku elementow 'na wszelki'.

Taaa... automagicznie nasycenie wykryje?

OK ;-)

No tak, ale oczywiscie napisales w pierwszym poscie ze tranzystor
sterowany z procka? I ze w momencie gdy to wszystko szlag trafia to
oscylem sprawdziles na bramce ksztalt _ostatniego_ impulsu otwierajacego
tranzystor?

Dlatego schemat sie przydaje.

--
Jerry1111

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Inaczej - nie dopuszcza do nasycenia. Silnik "nagle" nie zmienia
indukcyjności, matriału rdzenia itp więc raz ustwiony czas ladowania
prądem nie zwiększa/zmniejsza się.

To awykonalne, układ pracuje poprawnie przez pierdyliard cykli. I pada z
nienacka. Oscyloskop musiałbym mieć jakiś z wypasem (albo czujnikiem dymu ;)

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Tylko kreci sie w nim rdzen z magnesem.
Ciekaw jestem czy tu w ogole mozna mowic o "indukcyjnosci".

J.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Kiedyś dawno (chyba jeszcze w ubiegłym wieku), gdy jakieś urządzenie
wróciło
ze zwęgloną płytką zastąpiłem NMOSa DPAK OmniFETem DPAK:
http://pl.farnell.com/stmicroelectronics/vnd7nv04-e/mosfet-n-ch-40v-6a-dpak/dp/1739415?Ntt=VND7NV04
Ma toto:
- zabezpieczenie ESD bramki,
- ogranicznik przepięć (40V),
- ogranicznik prądu (dawniej pisali 7A (stąd nazwa) teraz piszą minimum 6A),
- ogranicznik temperatury.

Nie wolno go sterować prosto z procesora. Trzeba przez rezystor co najmniej
220om bo na Gate zeznaje (zwierając je do masy) że zadziałał ogranicznik
termiczny.
P.G.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Oba elementy naraz ?
Tylko w jednej galezi czy we wszystkich 4 (czy tam 3) ?

Wybuchlo jakos widowskowo, czy po prostu elementy nie sa juz sprawne i nie
wiadomo dlaczego ?

Napiecie zasilania i rezystancja silnika jakie ? Bo podejrzewam ze nawet
gdyby ci sie program zawiesil i tranzystor bylby stale otwarty, to i tak
nieszczescia by nie bylo.
Moze jakies "slabe otwarcie" tranzystora, czy np za duza czestotliwosc, po
ktorej ustala sie na nim w miare duze napiecie i w miar duzy prad ... ale
to nie tlumaczy awarii diody.

Moze wiec kolejnosc odwrotna - najpierw padla dioda, a jak jej zabraklo to
tranzystor ? Po padzie sa zwarte czy rozwarte ?

A nie moglo byc tak ze ktos pokrecil silnikiem od zewnatrz ? Wtedy sie moga
zdarzyc wieksze napiecia .

J.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

W jednej gałęzi. Pozostałe działają.

Dioda pęka, tranzystor zmienia rozmiar. Ogólnie uszkodzenia optycznie
widoczne.

Otwarcie na stałe powoduje ze silnik przestaje się kręcić, a wpada w
drgania. Sprawdzilem, moge tak przez przynajmniej minute. To tutaj nie
ma miejsca - kręci się i bum.

Nieco więcej niż 1kHz.

Zapewne pada dioda i tranzystor zwiera nie cewkę tylko zasilanie. Dioda
po detonacji zazwyczaj przewodzi w obie strony z niewielką rezystancją
rzędu 1Ohm.

Nie, kręci się jałowo i też go szlag trafia.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

To sie jakos naraz dzieje, czy nie wiesz - zastajesz taki stan ?

Ale to software, jak sie pomylka w programie zdarzy, to moze i pare MHz
jest do osiagniecia.

Zawsze przestrzegalem przed zrzucaniem winy na elementy ... ale moze te
diody jakies felerne sa i wybuchaja ?
Dioda ma tam przeciez przyzwoita prace, a 40 C to nie jest niebezpieczne.

J.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Widać dym. Kilka sekund później sa widczne uszkodzenia obu elementów. Co
się dokładnie dzieje - nie trafiam.

Nie ma pomyłki. Wyeliminowałem to pisząc kod od nowa, inaczej.

Wziąłem po prostu tanie diody smd o sensownych parametrach. Nie wiem czy
można im ufać. Mozliwe że tranzystory też są nie bardzo. Dlatego
pierwsze pytanie to o konkretne typy elementów które się sprawdzą.

Dodam jeszcze diody dublujace pasozyty, dorzuce jakiś tłumik RC w ciemno.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Czy jestes pewny ze najpierw pada dioda? Bo jesli najpierw pada
tranzystor (na zwarcie), to spowoduje to odpalenie (na zwarcie) diody i
odpalenie (juz na rozwarcie) tranzystora. Dasz rade to zobaczyc, czy dym
za szybko idzie?

[OT]
Wytne, przetlumacze i na scianie se powiesze, bo nam blad w sofcie
ostatnio zagotowal kilka kg baterii LiPo - "smierdzaca" sprawa.
Moge?

;-)

--
Jerry1111

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

? Przeciez jak tranzystor jest zwarty to dioda pracuje na zaporowo.
Dioda jest podpięta równolegle do cewki.

Dym idzie za szybko.

Wieszaj. A serio - pomyłka w sterowaniu była pierwszą rzeczą do
eliminacji. Napisałem więc soft *bez* błedów ktory generuje tylko 50%
pwm i tez pali. Ba, nawet PWM wyeliminowałem i kręciłem na żywca na
pełnej mocy. Też pali.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Czyli co, jak jednB1% stronEA% uzwojenia zwierasz tranzystorem do masy, t=
o20%
druga - luzowana, walczy z diodB1%?

Tak masz?

GND-MOS1----CEWKA-VCC-CEWKA----MOS2-GND

i rF3%wnolegle z cewkami masz diody? Katodami do VCC?

JeB6%li tak masz, to przeczytaj jeszcze raz co pisaB3%em o sprzEA%BFeniu=
 cewek20%
w silniku.
Musisz pozwoliE6% na przepiEA%cie po stronie otwartego klucza przynajmnie=
j w20%
zakresie VCC x 2, inaczej pompujesz tranzystorem energiEA% w diodEA% po20%
przez uzwojenia silnika.

W silniku unipolarnym nie moBF%na traktowaE6% uzwojeF1% jako osobne czEA%
B6%ci nie20%
sprzEA%BFone ze sobB1%. PomyB6%l o tym jak o jednej cewce na BF%elaznym =
rdzeniu z20%
odczepem w B6%rodku.
OczywiB6%cie masz dwie takie cewki z odczepem (silnik 2 fazowy) - pomiEA%
dzy20%
nimi juBF% takiego sprzEA%BFenia nie ma.

MiB3%ego.
Irek.N.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

No i wyglada na to ze tak robi, skoro diody sie grzeja ...
Ale to nie tlumaczy czemu to dziala, dziala, i nagle dymi.

J.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

AleBF% tB3%umaczy. UkB3%ad dziaB3%a praktycznie na zwarciu i w zwiB1%zku =
z tym ma20%
ograniczonB1% wytrzymaB3%oB6%E6.
Im sB3%abszy silnik, tym mniejsze zwarcie ;)

MiB3%ego.
Irek.N.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

Bo zakładasz, że sterowanie jest ok. Nie wiadomo, czy uC co jakiś czas
się nie wykrzacza pod wpływem zakłóceń.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego

A może to zły pomysł. Czy ktoś mógłby mi pokazać *poprawnie* wykonany
stopień końcowy sterownika pojedynczej cewki? Sterowanie logiką 0-5V, na
wyjściu cewka o nieznanej impedancji, do 4A. Mam za małe doświadczenie
żeby to zrobić dobrze, może warto wziąść gotowca.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokowego
Ja kiedyś robiłem, ale w ostatecznym rozrachunku wyszło, że lepiej użyć
A4988 i sterowanie bipolarne z 1/16 krokĂłw - znacznie rĂłwniej idzie przy
niskich obrotach niż byłem w stanie samemu wyrzeźbić.

Z opis wynika, że sterujesz po stronie masy - jeżeli dobrze widzę to w
takiej sytuacji zamiast konwertera "buck" (czyli typowego sterowania
silników krokowych) możesz łatwo zrobić "boost". Ja bym zamienił NMOS na
PMOS+(NPN/NMOS)+rezystor podciągający i zobaczył czy nie wyeliminuje
problemu.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokoweg
Wez normalny tranzystor z rezystancja <100mR a nie dziubiesz jakiegos sota23 z
R 0,5R, kurcze moj silnik ma cewke R0,33R.
W bipolarnych grzanie zalatwia sie tak:
http://www.electronicdesign.com/files/33/11436/figure_03.jpg
http://www.semicon.toshiba.co.jp/eng/product/linear/selection/topics/__icsFiles/artimage/2010/11/05/c_topiclin/il01.gif

Przy kombinowanym kluczowaniu sot8 i pradzie 4A jest ledwo cieply, przy
zwyklym kluczowaniu tj. kiedy cewka nie jest zwierana przez mosfety prad idzie
normalnie przez diody do zasilania, wtedy so8 sa gorace i za cholere nie
pociagna 4A. Fakt ze to 20kHz i 30V a nie 1kHz i 12V.

4A i unipolarny to ja bym dal schottky w szereg z cewka i transila na 15V w
szereg z transilem w n-mosie.
Przy sterowaniu bipolarnym moglbys dac mniejszy silnik i zachowac obecny moment.
Sterowanie unipolarne jest ok. na etapie zabawy kreceniem krokowcem.
Kiedys byc moze nie bylo innych nie wiem. Ale dzis?
Po co dawac 2 razy wiekszy silnik i sterowac go unipolarnie jesli to samo
zalatwia 2x mniejszy silnik sterowany bipolarnie. Silnik kosztuje. Moment
trzymania zachowasz, wykorzystasz 2x wiecej drutu:) z silnika.
Za roznice w cenie mniejszego silnika kupisz driver bipolarnego, podasz 5V na
wejscie i zapomnisz o problemie. Chcesz koniesznie sterowac go unipolarnie, ok
pozbadz sie przepiec.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokoweg

Hmmm jaki sugerujesz ?

Czekaj, sugerujesz żeby przepięcia odcinać od tranzystora diodą i
pozwalać im latać swobodnie?

Bo jest. To jedyny powód.

Re: Jaka dioda i tranzystor do sterowania cewki silnika krokoweg
Tak z grubsza w tme jest ich 1700, w cenie <2zl w R<100mR i V 30 lub wiecej
bedzie tego 10-20 typow, wybierz cos z mala pojemnoscia bramki

Po mojemu to ono lata teraz bez 2 diod a ubija ci  diode lub zlacze w mosfecie
i nic w tym dziwnego. Zdziwil bym sie jak by bylo inaczej.

http://hades.mech.northwestern.edu/images/d/d2/Unipolar_stepper_circuit_schematic.png
Co sie dzieje jesli wywalimy wszystkie diody i jakie napiecie w impulsie
panuje na zlaczu kolektor emiter?

Jakie bedzie napiecie  na CE jesli w szereg z CE damy transil 15V?
Jakie napiecie jest obecnie u ciebie i czy nie przekracza granicznego DS?
Podlacz neonowke w szereg z cewka silnika.