Jak sie zachowa step-up przy napięciu wejśiciowym większym niż wyjsciowe

Witajcie

Mam urządzenie wymagające stabilizowanych napięć: 5V przy wydajności pradu
ok. 50mA (zasilanie czujników i analogowej cześci pomiarowej) i 3,3V @ 500mA
(układy cyfrowe), oraz napiecia w granicach 4,8-6,6V (najcześciej 5V) i
wydajności prądowej kilku(-nastu) amperów (serwomechanizmy). Zakładam że
użytkownik sam zadba o odpowiednie zasilanie dla serw (zwykle jakiś
stabilizator impulsowy, albo wydajne 2 ogniwa LiFe, lub 4-5 ogniw NiMH).

Najprostszą alternatywą jest zasilić się z tego co mamy, czyli napięcia dla
serw. Mogę dołożyć wymaganie dodatkowego źródła np 2 ogniw Li- (PO/jon/Fe)
tylko do zasilania elektroniki, ale to będzie latało, więc masa całości jest
krytyczna. Jeszcze jedną alternatywą jest zasilanie z pakietu napędowego (o
ile występuje, jest to zwykle 3-4 ogniwa Li*, czyli 9-15V).

Aktualnie wersję 1.0 projektu zasilam bezpośrednio z pakietu 3xLiFe (9,9V)
stabilizatorami liniowymi. Jest to najprostsze, ale mało efektywne, grzejące
układ pomiarowy i niestandardowe. Chciałbym mieć przede wszystkim
rozwiazanie uniwersalne, w dalszej kolejności stabilne i na końcu efektywne.

Najprostszym pomysłem jest zrobienie 3,3V stabilizatorem liniowym z napięcia
serw, ostatecznie z pakietu 2xLi.
Pytanie co z napięciem 5V? Jednym z pomysłów jest mała przewornica step-up
na jakimś malutkim układzie np LM2704 czy LM27313 podwyższajaca napięcie
wejściowe do np. 6 i zjechanie na stabilizatorze liniowym do stabilnych 5V.
Prądy sa małe, sprawność procesu nie jest krytyczna, ważne jest czyste i
pewne napięcie.

Pytanie do praktyków: jak się zachowa przetwornica step-up  gdy na wejściu
pojawi się napięcie wyższe niż to jakie jest zaprogramowane? Czy przestanie
działać i będzie po prostu przepuszczała prąd przez szeregową cewkę i diodę
(tak było by mi na rękę), czy inaczej? Chciałbym uniknać stosowania bardziej
skomplikowanych i gabarytowo większych układów przetwarzających takich jak
SEPIC.

Tak wogóle ideałem było by zasilanie całości z szerokiego przedziału napięć,
powiedzmy 4-30V. Widział bym to jako dwie przetwornice: step-up dla 5V i
step-down dla 3,3V włączane komparatorami. Step-up (zasilające część 5V)
włącza się poniżej 6V, step-down (zasilające część 3,3V) powyżej 4,6V.
Zakładam że wyłączony układ pozwala na przepływ prądu przez obwody
przetwornicy bezpośrednio do znajdujacego sie za nią stabilizatora liniowego
(napięcie z przetwornicy jest nieakceptowalnie zaszumione). Czy takie
rozwiazanie ma sens, czy od razu stosować sepic?

Jeszcze jedno pytanie o EMC. Jaka przetwornica będzie stwarzała mniejsze
problemy jeżeli chodzi o emisję zakłóceń, taka pracująca na
częstotliwościach rzedu 150kHz, czy taka pracująca w okolicach 1 MHz? Wydaje
mi się że im wyższa częstotliwość tym dławik przetwornicy oraz filtry mogą
mieć mniejsze gabaryty (co jest mocno wskazane), ale nie wiem czy przy
okazji nie ma większego problemu z emisją zakłóceń promieniowanych.

--
Piotrek.
http://www.pitlab.pl

Re: Jak sie zachowa step-up przy napięciu wejśiciowy m większym niż wyjsciowe

wejściu
przestanie
diodę

tak się właśnie zachowa - o ile nie ma tam jakichś dodatkowych ficzerów -
sterownik uzna, że napięcie jest (ponad) wystarczające i zaprzestanie
kluczowania. Pozostanie prosta cieżka dla DC przez dławik i diodę.

A uda Ci się zmniejszyć wszystkie wymiary obwodu mocy czy tylko dławik
wyjdzie mniejszy? Bo jak to drugie, to sam sobie odpowiedz :)

e.

Site Timeline