Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i po dłączyć go do AVR)? - Page 2

Re: Jak przewiną ć dzw onek telefoniczny (i podłąc zyć go do AVR)?

Pojemność musi być tyle razy większa od tej co była w telefonie ile razy
zmniejszyłeś impedancję dzwonka - 1 mikro przy 25Hz to stanowczo za mało.
--
Wmak

Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?

Znajdę w ogóle kondensator o odpowiedniej pojemności, który nie
wymagałby odpowiedniej polaryzacji końcówek?
Jaką jest zalecana pojemność?

Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR) ?
Hello Atlantis,

Nie.

Łatwo policzyć - oryginalnie był 0.5uF. Impedancję zmniejszyłeś jakieś
500 razy. Czyli potrzebowałbyś 250uF. Bez sensu, tym bardziej, że w
poprawnie sterowanym mostku nie ma obawy o składowa stałą. A jasli
boisz się o niepoprawne sterowanie, to daj w szereg bezpiecznik
polimerowy i z głowy.

 RoMan
Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?

Rozumiem, że chodzi o coś w rodzaju PWM?
Ustawiam linie sterujące na 1 i 0 tylko na krótką chwilę, potrzebną do
przerzucenia młoteczka. Potem je zeruję i czekam. Następnie odwrotnie -
0 i 1, zeruję i znów czekam. Stałe czasowe dobrane tak, żeby cykl
powtórzył się 25 razy na sekundę. Coś pominąłem?

Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR) ?
Hello Atlantis,

Dokładnie.

Powiedzmy 100ms

200ms

znów 100ms

Na końcu zostawiasz wszystko na zero.

 RoMan
Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?

A kondensatory elektrolityczne bipolarne by się nie nadawały?

Pozdrowienia,
MKi

Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR) ?
Hello MKi,

Ale po co?

 RoMan
Re: Jak przewinąć dzwonek telefo niczny (i podłączyć go do AVR)?

Wiem, że już parę razy było podane, ale tak w formie według mnie łatwej do

zapamiętania:

Jeśli zwiększysz średnicę drutu 2 razy to:
- jego przekrój jest 4 razy większy,
- ma on 4 razy mniejszą rezystancję na jednostkę długości,
- w tej samej objętości uzwojenia wejdzie 4 razy mniej zwojów (przekrój
uzwojenia wypełniony kółkami o 2 x większej średnicy),
- zatem długość drutu będzie 4 razy mniejsza,
- 4 razy krótszy drut o 4 razy większym przekroju to 16 razy mniejsza
rezystancja,
- aby zachować amperozwoje to w 4 razy mniejszej liczbie zwojów trzeba dać 4
razy większy prąd,
- ponieważ rezystancja spadła 16 razy to napięcie trzeba obniżyć 4 razy aby

prąd wyszedł 4 razy większy,
- moc wydzielana w uzwojeniu zostaje ta sama (napięcie/4, prąd*4), tak samo
jak amperozwoje.

P.G.

Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR) ?
Hello Atlantis,

Do kwadratu przecież. Stała jest moc.

 RoMan
Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?

20x krotszy drut o 20x wiekszym przekroju = 20^2 mniejszy opor.

Ale tak chcesz - ma byc tyle samo amperozwojow, zwojow 20x mniej, prad musi
byc 20x wiekszy, a napiecie 20x mniejsze, to opor musi byc 400x mniejszy,
aby potrzebny prad poplynal.

Moc tez jest zachowana, bo ile mocy bylo potrzebne do dzwonienia, tyle
nadal jest potrzebne.

No chyba ze chodzi o to ze az 5.3 ohm, 1370/400=3.425.
Chyba emalia sie objawila i wlazlo wiecej zwojow.

No coz - nauczka na przyszlosc - najpierw zmierzyc na jakim napiecu dziala
oryginal, moze mu np 20V wystarczylo.

Pozostaje poeksperymentowac z dlugoscia impulsu ... a moze wystarczy teraz
polmostek i szeregowy elektrolit ...

J.

Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?

Hmm... Czyli odwinąć trochę zwojów? Szukać trochę grubszego drutu i
nawinąć nim od nowa? A może jednak lepiej zostawić jak jest, gdyż
istnieje spora szansa, że będzie prawidłowo działało tak jak jest, na
napięciu 3,6-5V?

Czyli krótko mówią tak jak tutaj + diody zabezpieczające przed szpilkami?
http://obrazki.elektroda.pl/8653272000_1302115969_thumb.jpg

Re: Jak przewinąć dzwonek telefoniczny (i podłączyć go do AVR)?
Użytkownik "Atlantis"  napisał w wiadomości

To ci nic nie da - bedzie jeszcze mniejszy opor, jeszcze wiekszy prad.
Napiecie pracy zasadniczo to samo - choc zewnetrzne zwoje maja wiekszy
obwod i relatywnie wiekszy opor na zwoj.

Myslalem ze cie martwi maly opor i wynikajacy z tego duzy prad.

Na razie zostawic, ewentulnie przebadac na jakim napieciu pracuje, i
jesli sie da - przewinac cienszym drutem na wyzsze napiecie i nizszy
prad ... ale mysle ze warto z tym poczekac.

A swoja droga nie spodziewalem sie - myslalem ze to dzwonek malej
mocy. Napiecie robi swoje.
A moze on jednak jest malej mocy  i pracuje teraz od np 1V ...

Mniej wiecej. Kondensator moze byc jeden, no i rozwiazan z
tranzystorami tez jest wiecej.
To ma te wade ze "gorny" tranzystor ma spory spadek napiecia - procek
poda nieco mniej niz napiecie zasilania, na bazie spadek 0.7V, no i w
efekcie masz  ~1V mniej.
Jesli nie przeszkadza - dolny mozna dac pnp, bedzie jedno sterowanie.
Jesli przeszkadza - pomyslec nad dwoma komplementarnymi mosfetami.

J.

Re: Jak przewin?? dzwonek telefoniczny (i pod??czy? go do AVR)?

Bo mnie martwił, ale jak sam zwróciłeś uwagę - wynikało to z błędnego
założenia.

Hmm... Okazuje się, że dzwonek po przewinięciu nie tylko spokojnie
pracuje na dwóch bateryjkach 1,5V, ale także spokojnie radzi sobie na
jednej! Generalnie wychodzi na to, że te dzwonki oryginalnie musiały
mieć sporą tolerancję względem napięcia zasilania. Przed przewinięciem
cicho pobrzękiwał już na baterii 9V.

Jakie rozwiązanie byłoby twoim zdaniem najbardziej odpowiednie?
Nie zagłębiałem się w temat, początkowo planowałem po prostu skopiować
rozwiązanie wykorzystywane do sterownia silniczkiem DC,
Od strony mikroprocesora mam w tej chwili wygospodarowane dwie linie,
generujące podczas dzwonienia dwa sygnały prostokątne 25Hz, przesunięte
względem siebie w fazie o 180 stopni.

Re: Jak przewin?? dzwonek telefo niczny (i pod??czy? go do AVR)?

Jak pisalem - jeden mogl byc podlaczony w budynku centrali, a inny na
koncu 10km kabla ... musialy miec tolerancje .

A to zalezy co chcesz osiagnac.
Tak jak jest moze byc, tylko pamietaj ze tracisz troche napiecia na
gornym, potrzebujesz dwoch linii sterujacych lub negatora, no i czy
kiedys nie bedzie tak ze oba tranzystory sie otworza, bo np przy
starcie systemu jest "1" na oby liniach poki program nie ruszy.

Dwa tranzystory przeciwsobne z polaczonymi emiterami i bazami, sa
proste, eleganckie na schemacie ... i traca jeszcze wiecej napiecia.
Moze to nie problem, a moze przy 5V zasilania dziala, a przy 3.6V juz
nie. No i jakby mial wiekszy prad plynac, to moc w nich juz dosc
istotna sie wydzieli.

Dwa przeciwsobne bipolarne w ukladzie OE (znaczy sie kolektory
polaczone) wymagaja pomyslunku od strony sterowania.
Ale juz dwa mosfety zamiast nich swietnie dzialaja ... tylko moze te
5V to za duzo bedzie :-)

A mowilem - glosnik i odtwarzac z sampla :-P

W polmostku z kondensatorem w zasadzie nie potrzebujesz az dwoch
linii.

W pelnym mostku mogly byc przydatne, bo dobrze by bylo wylaczac
dzwonek calkowicie.
Kondensator szeregowy pomoze ... ale elektrolit ma okreslona
biegunowosc :-)

J.

Re: Jak przewin?? dzwonek telefoniczny (i pod??czy? go do AVR)?

Wygrzebałem w swoich zasobach jeden kondensator 1uF, chyba foliowy -
MIFLEX, czerwona kostka z plastiku. Mam też podwójny kondensator 1uF ze
starego telefonu, jednak on już jest całkiem spory... Ten pierwszy chyba
powinien być w porządku?

Czyli rozumiem, że wystarczy zastosować pełny mostek z czterech
tranzystorów (jak do sterowania silnikiem DC), od dowolnej strony łącząc
cewkę dzwonka w szeregu z tym kondensatorem?

Re: Jak przewin�� dzwonek telefoniczny (i pod��czy� go do AVR)?

W Nowoczesnej Elektronice jest propozycja/projekt takiego telefonu.
Widziałeś?
--
Jacek

Re: Jak przewin?? dzwonek telefoniczny (i pod??czy? go do AVR)?
Hmm... Przez weekend w końcu mam zamiar poeksperymentować z tym
dzwonkiem. Na pierwszy ogień pójdzie najprostszy, pełny mostek H - dwa
tranzystory PNP u góry i dwa NPN od dołu. Jak tutaj:

http://tinyurl.com/a4wcp2u

Przy czym kilka rzeczy nie daje mi spokoju. Cewka dzwonka ma rezystancję
5,3 oma. Przy napięciu 3,6V daje to prąd około 680mA.
Aby uzyskać taki prąd kolektora w BD139/BD140 i wprowadzić tranzystor w
stan nasycenia (pomijam spadki napięcia na samych tranzystorach) będę
potrzebował kilkunastu mA prądu bazy. Wartość tę należy pomnożyć przez
dwa, bo przy sterowaniu dwiema liniami dwa tranzystory zawsze będą
nasycone (dwa dolne, dwa górne albo dwa po ukosie).

W związku z tym będę miał dodatkowy, ciągły pobór prądy na poziomie
trochę poniżej 30mA. Przy zasilaniu z akumulatorka to ma znaczenie...

Czy może jest lepszy rozwiązanie? MOSFETy?

Czy jest coś, czego nie biorę pod uwagę?

Re: Jak przewin?? dzwonek telefo niczny (i pod??czy? go do AVR)?

Indukcyjności

--
Desoft

Re: Jak przewin?? dzwonek telefoniczny (i pod??czy? go do AVR)?

Czy w tym układzie może się ona objawić w jakiś zauważalny sposób
podczas przełączania? Bo w opisach poświęconych silniczkom DC zwracano
jedynie uwagę na szpilki napięcia, a diody w moim mostku oczywiście
umieściłem...

Przeprowadziłem pierwszą próbę - jeszcze nie z Atmegą, ale ręcznie
podając prąd na bazy tranzystorów. Chwilowo posłużyłem się bateryjką
płaską, która w momencie maksymalnego obciążenia daje jakieś 3,3V. Na
bazach rezystory 300 omów.
Mostek działa z dzwonkiem - można przerzucać młoteczek. Gdy obydwie
linie ustawione są na przeciwnym potencjale, mam na końcówkach dzwonka
trochę ponad 2V.

Pobór prądu w stanie spoczynku (bazy połączone z masami, przez "górne"
tranzystory PNP płynie prąd bazy) wynosi około 20mA. Trochę sporo,
biorąc pod uwagę zasilanie z baterii...

Jak widać dzwonek powinien działać na akumulatorku 3,6V.

Za chwilę spróbuję zasilić mostek ze stabilizatora 5V, sterując go Atmegą.

Re: Jak przewin?? dzwonek telefoniczny (i pod??czy? go do AVR)?
Podłączyłem do Atmegi - dzwonek działa, dzwoni głośno i wyraźnie. Nic
się nie grzeje i nie przypala. ;)
Kolejne pytanie brzmi: czy można zrealizować mostek tak, żeby
zminimalizować pobór prądu w stanie spoczynku (prądy baz)?

Site Timeline