jak obslugiwac zasilacz lab...?

witam,
nabylem zasilacz labolatoryjny, model RXN-305, 30V 5A. Z racji ze wczesniej
sie nie bawilem, a chce zasilac pradowo diody, nie chcialbym, niczego
przysmazyc.... instrukcje po ang mam, domyslam sie ze obsluga jest banalna,
jednak po ang nie za bardzo jestem w stanie to zalapac... moze ktos
wytlumaczy co i jak, albo ma takowa w jezyku ojczystym?
http://www.gotronik.com/index.php?option=com_content&view=article&id87%:instrukcja-obsugi-zasilaczy-rxn-i-jps&catid50%:zasilacza-laboratoryjne&Itemid72 %

pozdrawiam
michal

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?
Witam,

Dnia 27.03.09 (pi─ůtek), 'Micha┼é' napisa┼é(a):

1. Ustaw maksymalne napi─Öcie (Voltage) jakie jest dopuszczalne dla Twoich
diod (wg dokumentacji), mo┼╝e do by─ç np. 4V dla pojedynczej diody LED mocy.
(to tak na wypadek, gdyby zdarzy┼éo Ci si─Ö pod┼é─ůczy─ç diod─Ö odwrotnie)
2. Zewrzyj ze sob─ů zaciski wyj┼Ťciowe zasilacza i ustaw maksymalny pr─ůd
wyj┼Ťciowy (Current) na wymagan─ů warto┼Ť─ç (przy zwarciu napi─Öcie spadnie do
zera, jednak zasilaczowi nic się nie stanie). Dla małych diod LED 3mm, 5mm
typowa warto┼Ť─ç do 0.01-0.02A, dla diod mocy zale┼╝nie od ch┼éodzenia mo┼╝e by─ç
wi─Öcej.
3. Rozewrzyj zaciski i pod┼é─ůcz je pod Twoj─ů diod─Ö LED (pami─Ötaj o w┼éa┼Ťciwej
polaryzacji: anoda do '+', katoda do '-').

Regulacja pr─ůdu/napi─Öcia:
COARSE - zgrubna
FINE - dokładna (precyzyjna korekta)

Dykus.

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

Dziekuje:)
Wydawa┼éo mi si─Ö, ┼╝e pr─ůd mozna ustawi─ç przy rozwartych zaciskach, tzn. bez
pod┼é─ůczania obci─ů┼╝enia, st─ůd si─Ö dziwi┼éem, ┼╝e si─Ö nie da ustawi─ç pr─ůdu max:)
Pozdrawiam
Michał

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

Zrobiłem tak 15 lat temu, kiedy byłem jeszcze młody i głupi. Niestety nie
przewidzia┼éem, ┼╝e na wyj┼Ťciu zasilacza by┼éy elektrolity - dioda oczywi┼Ťcie
za┼Ťwieci┼éa, ale tylko raz ... Szkoda, bo to by┼éa du┼╝a tr├│jbarwna dioda,
która wtedy trochę kosztowała.

--
dziadek Ben
[z adresu wytnij co trzeba]

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?
Witam,

Dnia 27.03.09 (pi─ůtek), 'dziadek Ben' napisa┼é(a):

Ok, mo┼╝na ustawi─ç pr─ůd, zmniejszy─ç napi─Öcie do zera, pod┼é─ůczy─ç diod─Ö i
zwi─Öksza─ç je powoli do warto┼Ťci, przy kt├│rej rozpocznie si─Ö stabilizacja
pr─ůdu. Pytanie tylko jak dupiaty musi by─ç zasilacz, by uszkodzi─ç tak─ů
diod─Ö... :) Chyba pr─Ödzej obawia┼ébym si─Ö wolno dzia┼éaj─ůcego ograniczenia,
ni┼╝ elektrolit├│w na wyj┼Ťciu - no bo ile tam mo┼╝e by─ç, 100uF?

Dykus.

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

Sprawdziłem, żeby nie teoretyzować: jest 4700uF / 25V, czyli 47 razy więcej,
ni┼╝ szacowa┼ée┼Ť.

dziadek Ben
[z adresu wytnij co trzeba]

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?
Witam,

No to jestem zaskoczony. Dla por├│wnania, zasilacz fabryczny 13.8V/5A
(chwilowo 7A) ma na wyj┼Ťciu 100uF, a t─Ötnienia i odpowied┼║ impulsowa jest
dobra. Zasilacz laboratoryjny mam własnej produkcji, ale nigdy bym nie
wsadzi┼é na wyj┼Ťcie tak du┼╝ej pojemno┼Ťci...

Przy tak du┼╝ej pojemno┼Ťci nawet nie ma co si─Ö babra─ç z szybkimi
ogranicznikami pr─ůdu...

Dykus.

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

Ja też byłem zaskoczony.
Ale z drugiej strony, bior─ůc pod uwag─Ö fakt, ┼╝e jest to zasilacz 10
amperowy, a konstrukcja pochodzi z roku 1978, to mo┼╝e niepotrzebnie si─Ö
dziwi─Ö.

dziadek Ben
[z adresu wytnij co trzeba]

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?
ale czy na tym zasilaczu sie tak da zrobic? Kiedys sie nad tymi chinolami
zastanawialem. Ladny dosc, tani :) ...

ale z tego co czytalem to po przekroczeniu pradu to to sie wylacza zupelnie
zamiast stabilizowac prad na zadanej wartosci.

Troche kiszka i sie wstrzymalem z zakupem, myslalem tez nad zakupem dla trafo i
obudowy a do srodka wbudowac projekty z elektroda.pl hmm ale brak czasu i to
tylko moje hobby :-)

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

no tego jeszcze nie wiem... poki co, faktycznie ktecac ga┼éeczkami klepi─ů
przeka┼║niki, je┼Ťli to cudo nie reguluje pr─ůdu, to faktycznie jest nic nie
warte...
pozdrawiam
michal

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?
Witam,

Dnia 27.03.09 (pi─ůtek), 'Papkin' napisa┼é(a):

Z tego opisu wyra┼║nie wida─ç, ┼╝e stabilizuje pr─ůd - podana jest zar├│wno
stabilno┼Ť─ç pr─ůdu jak i dioda opisana jest jako sygnalizuj─ůca tryb
stabilizacji napięcia. No i przede wszystkim w samym opisie obsługi jest to
opisane...

Dykus.

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

niech to sprawdzi, instrukcja wspomina o 10 modelach a w opisie juz nie jest
napisane czym sie rozni DG od G itd.

Kiedys bylo tak ze po przekroczeniu np 300mA sie to wylaczalo zamiast utrzymac
300mA (jakies inne modele, nie pamietam). Prosze niech Michal sprawdzi ten swoj
model (i go jeszcze raz napisze by nie bylo niedomowien).

Przy okazji to te zasilacze maja albo wyswietlach LED albo LCD. Wg mnie LED
bedzie czytelniejszy i mniej awaryjny od tego LCD (podswietlenie, gumki itd),
nie uwazacie tak?

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

Sprawdzę wieczorem, jak z racji, że dzisiaj wolny dzień i mam w planach
wypracowanie kawałka miejsca w którym ten zasilacz będzie pracować. co do
wy┼Ťw. to jako┼Ť dla mnie bez r├│┼╝nicy, a ledy ta┼äsze i w sumie faktycznie z
racji chi┼äsko niewiadomego pochodzenia, lcd mog─ů nie by─ç za dobrej
jako┼Ťci....
pozdrawiam
michal

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

I jak :-)?

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

generalnie ok:) dziala jak koledzy podpowiedzieli, ale np pr├│buj─Ö z tego
zasili─ç przetwornic─Ö do hida - zakres napi─Ö─ç 12-19V, prad 3A.
pobuczy, cos mrygnie ale nie zastartuje, z aku samochodowego ifdzxie bez
problemu, mo┼╝e zasilacz daje jakby miekki start przy du┼╝ym pr─ůdzie na
starcie i dlatego przetwornica nie idzie...
prad mam ustawiony na maxa, czyli 5A, napiecie na 15.

generalnie prad jest stabilizowany tak jak ktos sugerowal, zasilacz nie
odlacza przy przekroczeniu tylko stabilizuje,
pozdrawiam
Michał

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

JPS-305DG nie wy┼é─ůcza, a stabilizuje pr─ůd na zadanej warto┼Ťci - sprawdzone
"w realu"

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

czyli mowiac jak do durnia, moge ustawic sobie na wyjsciu 100mA ograniczenia i
podpiac LED bez rezystora i sie nie ugotuje dioda...
Podpinajac prototyp jakis ustawiam 40mA (tyle ma byc zgodnie z obliczeniami
maksymalnego poboru pradu) i sie nie boje ze zobacze dym i swiatlo...

Troche procedura ustawiania ograniczenia nie jest fajna - ze trzeba odlaczyc,
zrobic zwarcie i ustawic. Przydala by sie zmiania na zywo z podgladem, tak sie
da w projektach z elektrody zrobic. Tu nie no ale cena dobra.

Na alledrogo jest jeszcze zasilacz za 299, ma cyfrowe ustawienie pradu, jakis
duzy ladny wyswietlacz. Ciekawe co to jest warte.

tu tez ludzie nie wiedza. Zreszta cala seria tych gowienek nie jest opisana.
Modeli 10 w instrukcji ale czlowiek nie wie ktory lepszy, ktory co ma. Byla raz
aukcja super zasilacza malo uzywanego, jakis HP, poszedl za 300zl czy cos, ale
przespalem jej koniec (bylo snipowac) wrrr.

Re: jak obslugiwac zasilacz lab...?

Ustawiasz napi─Öcie jakie trzeba (z zapasem), pr─ůd na 0, pod┼é─ůczasz
obci─ů┼╝enie i kr─Öcisz pr─ůdem a┼╝ do uzyskania tego co chcesz (kontrolujesz na
wy┼Ťwietlaczu pr─ůdu, wy┼Ťwietlacz napi─Öcia pokazuje Ci, jakie si─Ö ustali┼éo
napi─Öcie). Je┼Ťli pr─ůd si─Ö nie pojawia a napi─Öcie podskoczy┼éo, znaczy, ┼╝e
masz przerw─Ö w obwodzie lub dioda jest odwrotnie. W wersji dla wyj─ůtkowo
boja┼║liwych mo┼╝esz ustawi─ç ma┼ée napi─Öcie i 0 pr─ůd i sprawdzi─ç najpierw, czy
nie zachodzi przerwa w obwodzie jak wy┼╝ej.

e.

Site Timeline