enkoder obrotowy - podlaczenie ?

Nigdy nie mialem z tym doczynienia i terminologia tej tematyki jest mi obca :(
Mam enkoder najprawdopodobniej typowy , czyli + -
wyjscia A ,  A zanegowane , B , B zanegowane , Indeks , Indeks zanegowany

Narazie sprawdzilem wyjscia na oscyloskopie , jest ok , pytanie czy sa
przeciwwskazania aby uzyc tylko 3 przewodow no i zasilania  :)
aby podlaczyc enkoder bezposrednio do np. mikrokontrolera .
Czy tez koniecznie trzeba uzyc ukladu posredniego pomiedzy enkoderem a
mikrokontrolerem .

Pobor pradu przez enoder  wynosi 60mA , moje domysly to 3 kanaly x 20mA i to
mnie zastanawia , czy przypadkiem sa enkodery z wyjsciem pradowym ?

--
Wys艂ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Re: enkoder obrotowy - podlaczenie ?

Musisz miec + - A i B aby czyta膰 pozycj臋 jako minimum. Indek to opcja
je艣li potrzebujesz. Jesli natomiast nie chcesz mie膰 informacji o
kierunku to mo偶esz wzi膮艣膰 tylko A albo tylko B. Tylko po co wtedy enkoder?

Zale偶y jak膮 chcesz uzyska膰 pr臋dko艣c obrotow膮. Stosuje to z AVRami i
dzia艂a od paru lat nie gubi膮c jednego impulsu przy max oko艂o 15ty艣
imp/sek (dalo by rad臋 ok. 50ty艣/sek). To daje jakie艣 40obr/sek dla
enkodera z 300 dziurami (czyli 1200 zmian na obr贸t).

Tylko je艣li bedziesz mial jakie艣 kosmiczne predko艣ci. Powiedz ile masz
impuls贸w na obr贸t i jaka predko艣c obrotowa.

W 艣rodku co艣 艣wieci i mo偶e dlatego taki pob贸r pr膮du. Wyj艣cia jesli nawet
by艂y by pradowe mozna przeciez zamieni膰 na napi臋ciowe rezystorem.

Re: enkoder obrotowy - podlaczenie ?

O ile mi臋dzy enkoderem a 木C nie ma paru metr贸w przewodu lec膮cego przez
hal臋 maszyn, to nie ma przeciwwskaza艅. Je艣li po艂膮czenie le偶y poza
obudow膮 urz膮dzenia, to ze wzgl臋du na zak艂贸cenia wskazane jest u偶ycie
odbiornika r贸偶nicowego.

--
Marek Lewandowski

Re: enkoder obrotowy - podlaczenie ?
y poza
Tu bym siEA% zastanowiB3%.
Generalnym przeciwskazaniem jest uBF%ycie enkodera zasilanego np. 24V
przy bezpoB6%rednim podB3%B1czeniu do mikrokontrolera z wejB6%ciami 5V.
Enkoder na wyjB6%ciu da napiEA%cie zbliBF%one do zasilania (dla PNP).
Chyba BF%e jest to enkoder z wyjB6%ciem OC. Wtedy rezystor podciB1%gajB1%
cy
i dziaB3%a.

Andrzej

Site Timeline