Dziwny element - prośba o identyfikację

SerwisujEA% wB3%aB6%nie stary mierniczek PCM, jest w nim dupniEA%ta
przetwornica, wyB3%B1cza siEA% przy jakimkolwiek wiEA%kszym obciB1%BFeniu=
 (np.
jeB6%li uruchomi siEA% podB6%wietlenie ekranu). Schematu niet, pB3%ytka
wielowarstwowa, wiEA%c reperowanie przypomina wrF3%BFenie z fusF3%w, a jed=
nym
z pierwszych elementF3%w takiego wrF3%BFenia jest oczywiB6%cie wymiana
wszystkich elektrolitF3%w z okolic przetwornicy.
No i jest tam coB6% dziwnego. Napisane jest na tym dziwie 330uF 6,3V-,
wiEA%c moBF%naby siEA% upieraE6%, BF%e jest to elektrolit, ale:
- jest to plastikowy czarny prostopadB3%oB6%cian o wymiarach ok.
15x15x10mm, pB3%asko leBF%B1cy na pB3%ytce i przypominajB1%cy raczej jaki=
B6%
transformator, nie kondensator
- ma dwa wyprowadzenia. Oba oznaczone znaczkiem "+"

Co to za bydlEA% jest? JakiB6% bezbiegunowy tantal?

J.

Re: Dziwny element - prośba o identyfikację

Zepsute a więc rozbierz. Typuję, że w środku są dwa przeciwbiegunowo
połączone elektrolity.

JanuszR

Re: Dziwny element - prośba o identyfikację

Czy zepsute - nie wiem, wymieniam te elektrolity na B6%lepo, a jeB6%li to
tantal, to po pierwsze nie wiem, czy jest sens wymieniaE6%, po drugie...
na co.

J.

Re: Dziwny element - prośba o identyfikację
Wez dwa elektrolity 680uF/6,3V i polacz je w szereg ale dwoma 'plusami'
razem, albo dwoma 'minusami' i podlacz zamiast w/w elementu.
To sposob na sprawdzenie i watpliwosci.

Re: Dziwny element - prośba o identyfikację

A obmierzyć tego (chociażby w układzie, jak się nie chce wylutować) to
się nie da?
Jeśli ma tylko 2 nóżki, to jest jakiś problem?
Poza tym, po co na ślepo wymieniać kędziory? One tak łatwo się nie
psują, co najwyżej wyschnie taki, ale to po wielu latach pracy pod
napięciem, z reguły bliskim Umax.
Można przecież zmierzyć pojemność, porównać z nadrukiem i zadecydować?
Poza tym z praktyki wiem, że taka radosna twórczość jak ja to nazywam
"metodą małpich ruchów" z regóły kończy się na śmietniku, lub gdzieś
głęboko na półce, odłożóna na zaś.
Obawiam się że na "małpę" możesz nie trafić, co najwyżej stracisz sporo
czasu i trochę grosza w ślepą wymianę elementów.
Celniejsze może okazać się zadobycie, lub chociażby rozrysowanie samemu
schematu. Pozornie więcej roboty, ale za to wychodzi szybciej w ogólnym
rozrachunku.
Ideałem było by obmierzenie i zoscylogramowanie sprawanego bliźniaka
(czasami się udaje doskoczyć u kogoś na godzinkę z woltomierzem).
Mimo wszystko powodzenia.

Site Timeline