MOSFET, prośba o pomoc

Hej, czy ktoś z Was mógłby mi poradzić jak podłaczyć MOSFETA, aby odłączał on (lub załączał) stabilizator pewnego układu? Problem w tym, że stabilizator trzeba odłaczyć od zasilania 12V (a nie od wyjścia czy masy) więc obciążenie MOSFETA musi być w konkretnym miejscu - (pytanie czy na drenie czy źródle) i musi to być więc z tego co rozumiem P a nie N. MOSFETy nigdy nie były moją mocną stroną, dlatego też pytam. Generalnie chodzi mi o to, żeby nie zrobić takiego błędu jak podłączenie obciążenia w tranzystorze NPN na emiterze - bo jego włączenie (obciążenia) zmieniejszy napięcie BE. Pytanie jak to zrobić z MOSFETem. Aha, sterowanie MOSFETa z przycisku.

Będę wdzięczny za jakiś link do bardziej rozbudowanego schematu, ale chętnie też posłucham opisu.

Z góry dzięki Pozdrawiam Adam

Reply to
GreenFire

P bylby najlepszy, a podlaczasz analogocznie jak pnp.

I to jest podobnie a nawet gorzej - niezbedbe Ugs jest znacznie wyzsze.

Jakbys jednak dysponowal napieciem dodatkowym napieciem 20V, to bedzie z czego mosfeta wysterowac. A ze prad symboliczny, to wystarczy prosciutka przetwornica, nawet kondensatorowa.

Ale tu nie ma co rozbudowywac :-)

Hej, dzięki za pomoc, ale jeszcze coś dla mnie jest niejasne. Znalazłem pierwszy lepszy PMOS:

P-Channel 1.8V Specified PowerTrench(R) MOSFET

Na stronie 3/5 Figure 5 - rozumiem, że to charakterystyka przejściowa. Zauwazyłem też -Vgs a nie Vgs. Czy mam rozumieć, że jeśli Vgs = 0 (używam V jako napięcie nie potencjał - jak w pdf'ie) to on nie przewodzi a gdy napięcie na bramce spadnie PONIŻEJ -1, -2V to zaczyna on przewodzić? Tylko skąd mam wiedzieć jakie będzie napięcie Vgs, skoro nie wiem jakie napięcie będzie na żródle czyli na stabilizatorze (który będzie tu obciążeniem i to zmiennym)? Napięcie na bramce powinno być z tego co rozumiem poniżej napięcia na żródle, żeby tranzystor przewodził.

Podsumujmy. Biorę sobie ten tranzystor, podłączam mu dren do 9V a źródło do wejścia stabilizatora (który jak wspomniałem jest tu obciążeniem i zasila inny układ). Jeśli napięcie na bramce jest 0 do 9V to tranzystor nie przewodzi. A żeby przewodził trzeba mu dać Vgs <= ok. -2V. Ale skąd wziąć napięcie na bramce poniżej napięcia na źródle? Tzn. jak je zapewnić? Mam wrażenie, że po włączeniu obciążenia, nie będę miał gwarancji, że Ugs nadal jest poniżej -2V. Mam nadzieję, że nie skomplikowałem.

Bardzo proszę o wskazanie mi błędów w rozumowaniu. Jeszcze raz dzięki Pozdrawiam Adam

Reply to
GreenFire

pamietaj - analogicznie do tranzystora PNP. A ten zasilamy odwrotnie niz NPN - czyli zrodlo/emiter ma najwyzszy potencjal, na kolektor/dren i baze bramke przykladamy potencjal nizszy - czyli Ugs / Ube wychodzi ujemne.

Niezaleznei od tego istnieja specjalne odmiany mosfetow, oraz JFET, ktore przy Ugs=0 przewodza, i dopiero ujemnym [ a dla kanalu P dodatnim] napieciem sie je wylacza. Ale takiego nie chcesz.

Nie - zrodlo do +9v, dren do obciazenia. Jesli bramke polaczymy ze zrodlem, np rezystorem 1 Mohm, to tranzystor nie przewodzi. Jesli podlaczymy ja do masy [np drugim tranzystorem N/npn] to przewodzi.

Ale nie ten - temu bramka sie przepala przy 8V :-)

Oczywiscie mozna, ale czy nie lepiej poszukac innego tranzystora ? :-)

Bogdan G pisze:

Hej, dzięki bardzo wszystkim. Faktycznie podłącza się jak PNP. A gdybym chciał nim sterować z uP to co myslicie o IRLML6302PBF:

Mnie się wydaje, że się nadaje.

Pozdrawiam Adam

Reply to
GreenFire

Witam,

Dnia 7.09.08 (niedziela), 'GreenFire' napisał(a):

Nie nadaje się wprost (tzn. bez zbędnego kombinowania).

Zerknij w tabelę 'Absolute Maximum Ratings', masz tam Vgs - jego wartość musi być większa niż Twoje maksymalne napięcie zasilania (bo taka wartość Vgs się pojawi gdy zewrzesz bramkę do masy), czyli szukaj takich MOSFETów, które mają Vgs max = 20V lub więcej. Wcale nie musi być to tranzystor typu logic-level, bo przecież Ty będziesz go sterował napięciami 0V i 12V, więc stosunkowo dużymi. Ba, nawet dobrze by było gdyby to nie był logic-level, bo większość takich tranzystorów ma niskie maksymalne napięcie Vgs.

Uwaga: nie myl maksymalnego napięcia Vgs z napięciem Vgs potrzebnym do otwarcia tranzystora. :)

Przykładowy tranzystor który się nadaje to stary IRF9540 (Vgs max = 20V), tylko on ma dużą wartość Rds(on)...

Reply to
Dykus

Dykus pisze:

Hej, jak zewrę bramkę do masy to rzeczywiście Vgs będzie równe napięciu zasilania. Ale w ostatnim przypadku było to już 9V a nie 12V więc rozumiem, że dla 9V jest ok. Pytanie natomiast czy przy tym co procesor może dać na wyjściu, czyli od 0 do 5V tranzystor się w pełni otworzy/zamknie. Z jednego z rysunków w tym pdf'ie (Fig. 3) wywnioskowałem, że taki zakres wystarczy. Tak więc tuszę, że ostatni post tyczył się jedynie tych 12V. Bo już zacząłem projektować płytkę... ;) Ale dziękuję za zwrócenie mojej uwagi, że maksymalne Vgs w takich warunkach pracy musi być większe od napięcia zasilania.

Pozdrawiam Adam

Reply to
GreenFire

Otworzyc to sie otworzy, ale raczej nie zamknie. pamietaj ze

5V z procka zamienia sie na 9-5=4V Ugs.

Potrzebujesz drugiego tranzystora do sterowania.

Pokombinuję...

Reply to
GreenFire