DCF

juz ktorys raz obserwuje ... ok 1 w nocy cos terkoce ... a to zegarek z DCF
kreci szybko wskazowkami jak glupi.

Co jest, protokol tak ma, czy jakies zaklocenia przeklamaly godzine ?
Tez tak macie ?

A moze dopiero wtedy dobrze odbiera sygnal, stwierdza ze sie spieszy o 2
minut wiec cofa ?

J.

Re: DCF

W instrukcji mojego zegarka jest informacja, 偶e o pierwszej 1 nocy
synchronizuje czas. Wprawdzie nie kr臋ci wskaz贸wkami, ale to dlatego, 偶e
ich nie ma ;)
Przy innym te偶 takie co艣 widzia艂em. Pewnie to nie ma nic wsp贸lnego z
protoko艂em, a raczej z wygod膮.

Pozdrawiam

DD

Re: DCF
te typy ze wskaz贸wkami tak maj膮. Mnie si臋 to przytrafi艂o kt贸ry艣 tam raz,
w ci臋偶k膮 noc, nudz膮c mnie. Wtedy ten zegarek upad艂. 3 razy pod rz膮d.
Teraz mi 艣wiec膮 cyferki ze 艣ciany _po cichutku!_

ToMasz

Re: DCF

"Normalne" zegary DCF s膮 w艂a艣ciwie zegarami kwarcowymi synchronizowanymi
czasami sygna艂em radiowym. Po prostu odbiornik pobiera du偶o wi臋cej
energii ni偶 reszta zegarka (kilkaset razy wi臋cej) i bateri臋 by co par臋
dni szlag trafia艂. Poniewa偶 w nocy zak艂贸cenia s膮 mniejsze a propagacja
fal VLF lepsza, synchronizacja jest robiona w nocy. Na og贸艂 o 1 lub 2,
jak procek nie wy艂apie prawid艂owego kodu przez kilka minut, to przerywa
pr贸by i powtarza za godzin臋.

My jsme Borgov茅. Sklopte 拧t铆ty a vzdejte se. Odpor je marn媒.

Re: DCF
On Mon, 14 Jan 2013 10:06:51 +0100, Waldemar Krzok

mysle, ze odbiornik zalacza sie co godzine (tak jak w innych tego
typu). Mam wiele zegarkow ale z wyswietlaczem i co godzine widac jak
zaczynaja odbior czasu (niezaleznie od pory dnia). No chyba, ze
wskazowkowsce maja inaczej.

Mam takiego jednego Junghaus juz jakies 13 lat sie kreci i
rzeczywiscie czasami glupieje (pare raze w historii widzialem w nocy i
ze 2 razy w dzien). A nie bylo to w czasie zmian czasu letni/zimowy.

Mysle, ze winny  algorytm synchronizacji w zegarze. Programista
uproscil sobie za mocna algorytm. Czas przeciez sie nie zmienia, tylko
zegarek moze plynac. Mysle, ze krecenie wskazowkami jest wtedy, gdy
zegar mialby skorygowac czas wstecz.......ale najproscie byloby chwile
odczekac (nawet minute) - czyli wogole nie krecic wskazowkami nawet
przez minute. Przy koreckcji w przod - szybko do przodu
wskazowkami...(tego nie widac).

A tymczasem programisty uproscil i kazal sie zegarowi ustawic na
konkretny czas a reszta ,to krecenie bezsensowne wskazowkami.

Nawet przy zmianie czasu letni/zimowy dzien wczesniej nadawany jest
bit zapowiedzi zmiany czasu i zegar moze sie przygotowac na zmiane i
nawet jakby nie odebral sygnalu w nocy w czasie zmiany, to moglby sie
przestawic. A obawiam sie, ze nie przestawi sie...

A czy wiecie, ze oprocz sygnalu zmiany amlitudy (AM) wraz z tym
sygnalem nadawane sa bity zmiany fazy (PSK) gdzie dokladnosc czasu
jest bardziej dokladna? Info jest na stronie niemieckiego instytytu
czasu (ci co nadaja DCF'a).

Mnie natomiast interesuje, czy we Francji mozna kupic konsumenckie
zegary synchronizowane przez francuski nadajnik na 161kHz (nadaja
zmiane fazy) normalnie z sygnalem radiofonicznym (normalna stacja). I
uwaga nadajnik ma moc 1MW lub (moze nawet wiecej) wiec sygnal znacznie
dalej dociera.

--
ThinkXtra

Re: DCF
U偶ytkownik  napisa艂 w wiadomo艣ci grup

W dzien tego nie zauwazylem, ale mozliwe ze halas za duzy i nie
uslyszalem.

Nawet 5 minut nie byloby problemem, w koncu to tylko wskazowkowiec.
A on i tak kreci co 20s, wiec zupelnie nie widze problemu.

Hm, kamere ustawic i zobaczyc co on tak kreci ?

Ten o ile pamietam mial z tym jakies klopoty. Przestawil sie, a potem
zatrzymal, czy jakos tak.
Az mu baterie zmienilem bo myslalem ze za niskie napiecie, ale dobra
byla.

J.

Re: DCF

Ja mam dwa elektroniczne i odbi贸r jest albo na 偶膮danie, albo o godz.
1:00. Je艣li synchronizacja si臋 nie powiedzie, pr贸ba synchronizacji
powtarzana jest co godzina, ale nie dalej ni偶 bodaj偶e 6:00.
Synchronizacja trwa zawsze 3 min. bez wzgl臋du na jako艣膰 sygna艂u.
Czyli w moje przypadki zachowuj膮 si臋 zgodnie z tym co opisa艂 Waldemar
Krzok. Pob贸r pr膮du odbiornika ok. 200 uA.

Wywali膰 i wstawi膰 w艂asne sterowanie :-)

Potwierdzam PSK -- z sukcesem odebra艂em DCFa tym sposobem, ale jako
postprocessing na komputerze PC.
Nie pami臋tam jaki jitter impuls贸w sekundowych uzyska艂em, ale by艂o to co艣
rz臋du kilkudziesi臋ciu us (podobno da si臋 uzyska膰 pojedyncze us).
Po uwzgl臋dnieniu "czasu podr贸偶y fali elektromagnetycznej" i op贸藕nienia
toru analogowego (u mnie g艂贸wnie by艂o to op贸藕nienie wprowadzane przez
obw贸d rezonansowy anteny ferrytowej) uzyska艂em te偶 ca艂kiem 艂adn膮
zgodno艣膰 z impulsami generowanymi przez odbiornik GPS (dok艂adnie nie
pami臋tam, ale by艂o to wyra藕nie lepiej ni偶 1 ms, tj. ok. 100 us).

W Polsce nadajnik Programu I (225 kHz) te偶 moduluje faz臋 (tak
przynajmniej by艂o jeszcze niedawno) :-)

pzdr
mk

Re: DCF

a w jakim celu to bylo/jest??? Jakis zegar ?

--
ThinkXtra

Re: DCF

"sterowanie o艣wietleniem drogowym i taryfami w licznikach energii
elektrycznej"

http://energomiar.pl/upload/Referencje_Polskie_Radio.pdf
http://energomiar.pl/pro,115,155.html

pzdr
mk

Re: DCF

Pierwszy raz widz臋... ale czy to si臋 sprawdza? W艂膮czenie "miliona
przeka藕nik贸w wykonawczych" w jednym czasie to niez艂e musi by膰 wyzwanie
dla systemu elektroenergetycznego. Normalnie to o艣wietlenie ulic,
zabytk贸w itp. w艂膮cza si臋 w jakich艣 tam przypadkowych momentach i nie ma
problemu. Liczniki dwutaryfowe... chodzi o prze艂膮czanie licznik贸w w
艣ci艣le okre艣lonym czasie? - Ta艅szy jest odbiornik radiowy z zegarem...
kwarcowym ni偶 dobry zegar kwarcowy. Nie m贸wi膮c o synchronizacji z 50Hz ;)

Mirek.

Re: DCF

Na w艂asne oczy to ja takiego ustrojstwa nie widzia艂em.
Przygl膮da艂em si臋 jedynie sygna艂owi radiowemu 225 kHz i modulacj臋 fazy
by艂o wyra藕nie wida膰.

System energetyczny wida膰 jako艣 tam sobie tym radzi, bo taryfy s膮 tak
skonstruowane, 偶e a偶 zach臋caj膮 odbiorc贸w do gwa艂townych zmian obci膮偶e艅 o
艣ci艣le okre艣lonych porach. Taki to "smart grid".
Z drugiej strony s艂ycha膰 narzekania, 偶e problemem jest np. przerwa w
meczu o du偶ej ogl膮dalno艣ci: tj. dobry moment na nape艂nienie wod膮
czajnika (pompy wodoci膮gowe zaczynaj膮 dzia艂a膰 "pe艂n膮 par膮") i w艂膮czenie
go a偶 do zagotowania wody.

Z anonsu to wprost wynika.
IMO, problematyczne b臋dzie zapewnienie bezpiecze艅stwa takiego sposobu
sterowania strefami doby licznika energii (tj. zabezpieczenie przed
wys艂aniem fa艂szywego sygna艂u, kt贸ry w dzie艅 da zna膰 licznikowi, 偶e jest
noc -- pora z ta艅sz膮 energi膮).

Prawda (cho膰 jeszcze nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 (nie)zawodno艣膰 i
bezpiecze艅stwo rozwi膮zania radiowego).

 > Nie m贸wi膮c o synchronizacji z 50Hz ;)

A na tym to nie ma co polega膰 (wiem, 偶e d艂ugookresowo sieciowe 50 Hz
jest bardzo dok艂adne; jednak s艂owem-kluczem w ca艂ej zabawie jest
"d艂ugookresowo").
Gdyby owy przebieg sieciowy (mowa o "naszym" europejskim systemie
ENTSO-E) dawa艂 jakie艣 dodatkowe wskaz贸wki u艂atwiaj膮ce jego wykorzystanie
do synchronizacji zegar贸w... jednak o niczym takim nie s艂ysza艂em :(
Np. bodaj偶e na Tasmanii przebieg sieciowy w ci膮gu doby mo偶e mie膰 r贸偶ne
odjazdy w przeci膮gu doby, ale raz na 24 h, o kt贸rej艣 tam wyznaczonej
godzinie pr贸buje si臋 zniwelowa膰 odchy艂ki do 0 -- to ju偶 by by艂o co艣.
W ENTSO-E du偶a odchy艂ka czasowa potrafi utrzymywa膰 si臋 wieeele dni, po
czym nagle, w ci膮gu kilku godzin zostaje skompensowana. Nie mam poj臋cia
jakie principia tym rz膮dz膮, a ch臋tnie bym si臋 dowiedzia艂.

pzdr
mk

Re: DCF

To nie widz臋 mo偶liwo艣ci :-)

No ale ... je艣li pr膮du nie ma np 4h bo co艣 "konserwuj膮" i nie ma
autonomicznego zegara to co ?

Re: DCF

?

Nic -- bez autonomicznego zegara tracimy orientacj臋 w czasie. Analizuj膮c
zmiany cz臋stotliwo艣ci sieci, by膰 mo偶e, da si臋 pozyska膰 informacj臋 o
czasie, ale na pewno by艂by to proces bardzo d艂ugotrwa艂y (wiele dni) i
tr膮caj膮cy o ezoteryk臋, i raczej zawodny.

W tej rozmowie raczej mia艂em na my艣li wykorzysta膰 cz臋stotliwo艣膰 sieci do
kalibrowania zegara kwarcowego (np. kompensowania dryftu starzenia
rezonatora). Problem w tym, 偶e skoro praktyka pokazuje, 偶e dryft "czasu
sieciowego" w przeci膮gu kilku godzin mo偶e wynosi膰 kilkadziesi膮t sekund,
to 偶eby uzna膰 cz臋stotliwo艣膰 sieciow膮 s艂u偶膮c膮 za sensowny wzorzec do
kalibracji zegara kwarcowego, trzeba by ok. roku czasu nieprzerwalnego
zasilania z sieci, co jest warunkiem trudnym do spe艂nienia.

pzdr
mk

Re: DCF
Pan mk napisa艂:

Te偶 nie wiem, ale mo偶na to poogl膮da膰 tu: http://www.mainsfrequency.com

Re: DCF

Regularnie zagl膮dam na t膮 stron臋. R贸wnie偶 czyta艂em publikacje ENTSO-E
n/t systemu regulacji cz臋stotliwo艣ci (Policy 1: Load-Frequency Control
and Performance). Ale nie da si臋 wyt艂umaczy膰 na podstawie powy偶szego, 偶e
w chwili pisania tego obwieszczenia dryft "czasu sieciowego" wynosi a偶
 >72 sekundy
(http://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/topics/frequency.html )

pzdr
mk

Re: DCF

To jest taki ficzer. 艢pieszta si臋 ludziska
bo 偶ycie ucieka o tak szybko ;)

--
Piter

Site Timeline