Czy nowoczesne telewizory potrzebują specjaln ej instalacji antenowej?

Zostałem szczęśliwym posiadaczem Samsunga serii C650. Wszystko działa
ok, tylko mam problem z ustawieniem kanałów analogowej TV naziemnej.
Ciągle wyświetla mi się informacja o brakującym lub za słabym sygnale.
Mam faktycznie dość kiepską instalację antenową - cztery telewizory na
jednej antenie siatkowej. W dodatku z powodu niezbyt korzystnego
ukształtowania terenu odbiór jest daleki od ideału.

Czy potrzebna jest jakaś specjalna antena? Albo przynajmniej osobna? A
może problem leży w konfiguracji?

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

Ja mam teBF% siatkowB1% z rozgaB3%EABC%nikiem indukcyjnym na 4 wyjB6%cia=
2E% Spadek20%
okoB3%o 7dB na rozgaB3%EABC%niku trzeba skompensowaE6% duBF%ym wzmocnien=
iem20%
wzmacniacza przy antenowego. JeB6%li daB3%eB6% antenEA% ze sB3%abym wzmac=
zniaczem20%
i kaskadowo poB3%B1czyB3%eB6% jakieB6% rezystancyjne dzielniki to moBF%e=
sz mieE6% na20%
wyjB6%ciu sB3%abiutki sygnaB3%.

--20%

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

Tak, przy czym na tej samej instalacji działał mój stary telewizor -
zwykły analogowy CRT. Po jego awarii długo nie miałem żadnego, aż
wreszcie zdecydowałem się na nowy LCD. Co prawda niespecjalnie zależy mi
na odbiorze TV naziemnej (kupiłem go raczej jako dodatkowy ekran do
komputera i odtwarzacz multimedialny oraz ze względu na jego opcje
internetowe). Niemniej zdziwiło mnie, że nie może złapać żadnego programu...

Jeśli kupię antenę dedykowaną pod DVB-T, to jak rozumiem będę mógł jej
używać również do odbioru telewizji naziemnej analogowej?

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?
cia. Spadek
esz mieE6% na
 mF3%gB3% jej

Zapewne tak. Ale tak jak pisaB3%em daj dobry rozdzielacz, taki z gniazdam=
i20%
F i oczywiB6%cie indukcyjny. No i wzmacniacz. JeB6%li bez rozdzielacza20%
wystarczyB3%by wzmacniacz 12dB to z rozdzielaczem ( na 4 wyjB6%cia) trzeb=
a20%
daE6% 20dB. Zasilanie wzmacniacza trzeba oczywiB6%cie wprowadziE6% w lini=
EA%20
miEA%dzy rozdzielaczem i antenB1%.

--20%

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują specjalnej inst alacji antenowej?

Po pierwsze to może najpierw zapytaj jak daleko mieszka od
nadajnika? Bo tak to możesz mu nieszczególnie "doradzić"
;-)). To że ma cztery TV na jednej antenie o niczym nie
przesądza. 20 dB przedwzmacniacz łatwo przesterować jeśli
antena jest blisko nadajnika. Np. nie dalej jak dwa tygodnie
temu wymieniałem antenę w swojej stacji czołowej i poziom
sygnału na VHF jest 79 dB, a na UHF 82-84. I uważasz że
rachityczny wzmacniaczyk 20 dB coś wtedy polepszy? Myślę że
wręcz przeciwnie ;-))).
A po drugie to dlaczego rozdzielacze z F są lepsze? Tylko w
tym roku wyeliminowałem u swoich klientów kilkanaście
żałosnych rozgałęźników "indukcyjnych, z F" :-). Pan w
sklepie im doradził... Owszem, tłumią one niewiele więcej
niż markowe (np. Telmoru), ale często powodują wiele innych
niepożądanych efektów specjalnych ;-)

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

NapisaB3%em:
JeB6%li bez rozdzielacza wystarczyB3%by wzmacniacz 12dB to z rozdzielacze=
m20%
(na 4 wyjB6%cia) trzeba daE6% 20dB. Z tego wniosek, BF%e nie doradzam mu =

stosowania wzmacniacza 20db tylko zwiEA%kszenia mocy proporcjonalnie do20%
straty mocy na rozdzielaczu.

EA%BCnikF3%w

ZakB3%adam, BF%e lepsze sB1% indukcyjne niBF% rezystancyjne bo mniejsze s=
traty20%
mocy. I lepsze z gniazdem F niBF% antenowym bo wiEA%ksza pewnoB6%E6 poB3%
B1%czenia.
Pisze to jako zwykB3%y uBF%ytkownik telewizorF3%w (z pewnB1% wiedzB1% ogF3%
lnB1%20
wynikajB1%cB1% ze znajomoB6%ci elektroniki). Nie jest specem od sieci SAT=
/TV.

--20%

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują specjalnej inst alacji antenowej?

Wiem co napisałeś, potrafię czytać :-). Tylko chyba nie
bardzo wiesz jakie parametry ma taki wzmacniacz (zresztą ja
wielkim teoretykiem też nie jestem), na co należy uważać, i
w związku z tym nie zająknąłeś się nawet o możliwości jego
przesterowania :-). 20 dB "przedwzmacniacz" antenowy (z
reguły średniej jakości) łatwo przesterować, ponieważ nie ma
on za wysokiego max. poziomu wyjściowego. Jak z samej anteny
poziom sygnału przekracza 70 dB to jest duża szansa że taki
wzmacniacz po prostu przesterujesz. Zresztą właśnie
stosowanie wzmacniaczy przy antenach w sytuacji, gdy do
nadajnika jest dość blisko, jest częstym powodem problemów z
odbiorem. Jakiś czas temu prawie każdy sprzedawca w sklepie
RTV wychodził z założenia że antena ze wzmacniaczem jest
lepsza niż taka bez, i wciskał klientowi właśnie taką :-).
Na szczęście teraz chyba są już bardziej douczeni
(doświadczeni?) i przeprowadzają z klientem "wywiad"...
A co gdyby miał rozgałęźnik na 10 TV? Miałby wstawić
wzmacniacz 30 dB?

Akurat bardziej chodzi tu o dopasowanie falowe a nie o moc,
ale to prawda że są lepsze :-)

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

OK masz racjEA%

Trzema rezystorami 25 Ohm realizujesz rozdzielacz na 2 wyjB6%cia B6%wietn=
ie20%
dopasowany falowo do 75 Ohm ale niestety zamiast okoB3%o 3 dB ma 6 dB str=
aty.

--20%

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

No i jednak troszkEA% muszEA% siEA% nie zgodziE6%. JeB6%li na wejB6%ciu t=
elewizora20%
ma sygnaB3% poniBF%ej progu czuB3%oB6%ci to raczej maB3%e szanse, BF%e  w=
yjB6%cie20%
wzmacniacza antenowego jest blisko granicy przesterowania. No chyba BF%e =

ma uszkodzenie na przewodzie. To wyjaB6%niB3%oby siEA% np. przez podpiEA%
cie do20%
innego wyjB6%cia z rozdzielaczy  (na inny TV) lub po zastB1%pieniu20%
prowizorycznie powtykanych rozdzielaczy jednym poczwF3%rnym z porzB1%dnie=
20%
zarobionymi przewodami. Przy nadal zbyt niskim sygnale chyba nie byB3%oby=
20%
moBF%liwe BF%eby na wyjB6%ciu wzmacniacza byB3%a moc odlegB3%a mniej niBF%
 12dB od20%
przesterowania. Wiec wzmocnienie daB3%oby siEA% zwiEA%kszyE6%.
Nie negujEA%, BF%e sB1% inne lepsze sposoby zapewniajB1%ce uzyskanie odpo=
wiednio20%
wysokiego sygnaB3%u  nawet przy 40 odbiornikach :)

--20%

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

Nie ma czegos takiego jak dedykowane anteny DVB-T, moze poprostu twoj TV
nie ma MPEG4 dekodera albo ma zbyt slaby sygnal z anteny. Kup jakas
kierunkowa Yagi i wykieruj na lokalny nadajnik.

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

Tłumaczę, że chodzi o odbiór stacji ANALOGOWYCH. DVB-T pod Krakowem
chyba jeszcze nie działa. ;) Po prostu nie mogę złapać podstawowych
stacji: TVP1, TVP2, TVP Kraków, TV4, TVN, Polsat, Puls.

O antenę do DVB-T pytałem ponieważ:
- W handlu są dostępne anteny sprzedawane jako projektowane z myślą o
pracy z cyfrową TV naziemną.
- Podejrzewam, że moja improwizowana instalacja antenowa, która
spisywała się z telewizorami CRT nie nadaje się do tego LCD i będę
musiał mu zafundować osobną, lepszą antenę...

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują specjalnej inst alacji antenowej?

O, a widziałeś gdzieś takie cudo?

Krzysztof Kucharski

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=antena+DVB-T

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują specjalnej inst alacji antenowej?

No tak... Ja pamiętam jeszcze podobne cuda do "odbioru TV kolorowej".
Wraca nowe ;-/

Krzysztof Kucharski

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

Hmm... Mnie też to zastanawiało i przyszła mi do głowy tylko jedna myśl
- że pod DVB-T przewidziano ciut inne pasmo i te nowe anteny są pod nie
projektowane. Najwyraźniej się myliłem. ;)

Re: Czy nowoczesne telewizory potrze bują specjalnej instalacji antenowej?

Podłącz jakiś inny telewizor do tej wtyczki antenowej i sprawdź, bo może coś się
urwało w instalacji.
Telewizory LCD przy słabym sygnale dają gorszy obraz niż kineskopowe i plazmowe
ale powinny nawet marny sygnał odebrać.
Jeśli inny telewizor odbiera na tym odgałęzieniu instalacji
to spróbuj przeszukać "kanał po kanale" a nie automatem.

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują specjalnej inst alacji antenowej?

Dokładnie, i to jest najszybszy i najprostszy sposób :-).
Skoro przez jakiś czas nie używał TV to zapewne stara
instalacja dokonała żywota...

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

I dokładnie tak było. Przytaszczyłem z kuchni mały telewizor CRT,
podłączyłem i faktyczne nie zadziałał. Potem pozostało już tylko wyjść
po drabinie i wczołgać się w przestrzeń pomiędzy drewnianym sufitem a
blaszanym dachem. :) Nie łączyła wtyczka przy rozdzielaczu. Teraz
wszystko jest już ok.
Przy okazji przeciągnąłem tamtędy kabel od routera do TV, coby się nie
plątał pod nogami.

Tak BTW jakie są perspektywy na rozwój TV Internetowej w naszym kraju?
Na razie mam tam Iplę. Jest szansa, że w przyszłości pojawią się też
internetowe serwisy wideo innych stacji, chociażby ten dostępny na
stronach TVP?

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują specjalnej inst alacji antenowej?

http://195.94.205.211/trwam

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Czy nowoczesne telewizory potrzebują spec jalnej instalacji antenowej?

A o tym, że niektóre telewizje można oglądać jako streama w sieci to ja
wiem. Mi chodzi o coś takiego jak Ipla właśnie - serwis działający na
zasadzie VOD. W tym samsungu mam całkiem fajny dostęp do tych materiałów
o bardzo dobrej jakości. Chętnie zobaczyłbym też tam to, co można
obejrzeć np. na stronach TVP. ;)

Site Timeline