czujnik temperatury w samochodzie

witam
mam pytanko, ale muszEA% troche opisaE6% na poczB1%tek, pytanie jest na
koF1%cu.

W samochodzie mam czujnik temperatury wody - zwykB3%y termistor, o
standardowej charakterystyce (uBF%ywa takiego wiele aut rF3%BFnych firm).
OczywiB6%cie mF3%j siEA% zepsuB3% i wymieniB3%em na dostEA%pny w sklepie mo=
del-
zamiennik. OkazaB3%o siEA%, BF%e zamiennik dobrze dziaB3%a, tylko nie
wytrzymuje prB1%du pomiarowego... nie byB3%by to wielki problrm - kupiE6%
inny czujnik i bEA%dzie ok, ale niestety oryginaB3%y sB1% wB3%aB6%ciwie
niedostEA%pne, a zamienniki majB1% parametry nie do koF1%ca zgodne.
W samochodzie do czujnika idzie kabelek z napiEA%ciem 12v , czujnik jest
ntc i przy temp. 100 stopni ma ze 150 omF3%w, przy 25 stopniach
2,5komF3%w. UkB3%ad dziaB3%a tak, jakby do czujnika podpiEA%ty byB3% rezyst=
or
podciB1%gajB1%cy do 12v o wartoB6%ci 100-200omow, a czujnik ma kabel
sygnaB3%owy 'dociB1%gaE6%' do masy przy wzroB6%cie temperatury.
Sam wskaBC%nik jest zapewne jakimB6% rodzajem mostka, gdzie czujnik jest
wpiEA%ty w jednB1% z gaB3%EAzi i wszystko podpiEA%te pod 12v.
ZmierzyB3%em prB1%d pomiaru, wychodzi na zimno kilkanaB6%cie mA, po
podgrzaniu kilkadziesiB1%t, co niestety powoduje podgrzewanie siEA% samego
czujnika w B6%rodku i oczywiB6%cie bB3%EAdne wskazania, a w koF1%cu wB3%
B1%czenie
siEA% kontrolki bB3%EAdu kontrolek :)

Tak wiEA%c mam pytanie, czy nie daB3%o by siEA% zrobiE6% ukB3%adu, ktF3%ry
symulowaB3% by ten czujnik (opornik) biorB1%c na siebie wiEA%kszy prB1%d ?
myB6%laB3%em o wtF3%rniku napiEA%cia na wzmacniaczu operacyjnym, ale czy ta=
ki
ukB3%ad poradzi sobie z napiEA%ciem pochodzB1%cym z ukB3%adu? , a moBF%e zw=
ykB3%y
wtF3%rnik emiterowy by sobie poradziB3%?

Poza tym pozostaje problem pomiaru wB3%aB6%ciwego - jeB6%li teraz nie mog=
EA%
podaE6% duBF%ego prB1%du, to w ukB3%adzie teBF% nie da rady, wiEA%c musia=
B3% bym
zastosowaE6% dodatkowy wzmacniacz.

MoBF%e ktoB6% coB6% takiego robiB3% albo ma jakieB6% przemyB6%lenia.

pozdrawiam Krzysiek

Re: czujnik temperatury w samochodzie

czy ja wiem, lepsze to niBF% siedzenie z piwem przed tv :)
Poza tym rozwiB1%zujB1%c tego typu problemy mogEA% siEA% przy okazji czego=
B6%
dowiedzieE6%, co moBF%e mi siEA% przydaE6% w innej dziedzinie, gdzie nie ma
B3%atwych rozwiB1%zaF1% typu kupienie gotowego elementu.

pozdrawiam Krzysiek

ps. w sumie to mogB3%em oddaE6% do serwisu i powiedzieE6%, BF%eby
naprawili...

Re: czujnik temperatury w samochodzie

Nie zrozum mnie źle Krzysiek. Jestem całym sercem z Tobą
wspierając Cię w samodzielnej naprawie... Sam też naprawiam
swoje auta jak tylko mogę i unikam zawożenia ich do serwisu
jako ostatniej ostateczności...
Jednak nie popieram polaczkowego kombinowania na skróty
zamiast zrobienia naprawy porządnie... i doprowadzenia auta
do stanu w jakim był po wyjeździe z fabryki.
Pomyśl sam - potem ktoś kupuje 10 letnie auto w którym jest
25 takich "sprytnych" przeróbek i kombinacji. I auto jeździ
tylko wtedy gdy właściciel pociąga za odpowiednie sznurki.
Albo Ty sam zapomnisz co zrobiłeś dwa lata temu gdy będziesz
coś musiał naprawić.
Widziałem już favoritkę z zepsutym czujnikiem temperatury lub
przekaźnikiem gdzie ktoś "sprytny" wstawił wyłącznik od lampki
nocnej, taki z dyndającym łańcuszkiem, i do tego łańcuszka
podpiął sznurek kończący się u niego w kabinie za który
pociągał gdy mu  trzeba było wiatraki włączyć...

Czy to w twoim stylu?

Masz fajne autko sportowe - naprawdę warto go naprawić jak
bozia przykazał a nie kombinować z druciarstwem jakimś...
Zamów ten oryginalny czujnik w USA, a jak nie masz przyjaciela za
wielką kałużą to chętnie Ci pomogę w wysyłce, ale nie rób druciarstwa! :-)

Powodzenia!

Site Timeline