Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

Problemik jest taki. Chińczycy w ramach oszczędności do urządzenia nie
przysyłają zasilaczy. Urządzenie zawiera silnik prądu stałego na 12V i do
tego urządzenia wcześniej dawali zasilacz wtyczkowy impulsowy 12V 2,5A.
Próbny zasilacz o identycznych parametrach niestety chyba ma za mały 'zapas
mocy' potrzebny do rozruchu silnika. W urządzeniu siedzi jeszcze elektronika
sterująca, która czasem głupieje nawet jak już ruszy z zasilacza. Z
transformatorowego zasilacza działa świetnie. Nie zrobiono miękkiego startu
tego silnika, zdaje się jest załączany przekaźnikiem. Nie miałem jeszcze
okazji, aby zrobić pomiary przy rozruchu, poza tym firma chciałaby już kupić
coś co działa, nie próbować kolejnych zasilaczy. Być może, że 3 lub 3,5A by
wystarczyło, a może nie. Ingerencja w bebechy urządzenia lub zasilacza nie
jest dopuszczalna. Urządzenie ma spełniać normy medyczne.

Mam do grupowiczów pytanie - czy do takich zasilaczyków producent może
określać jeszcze dodatkowe jego parametry jak właśnie możliwość chwilowego
przeciążenia, aby zachował się przez chwilę jak źródło prądu bez znacznego
ograniczania prądu (szybkiego wyłączenia napięcia)?

Michał

Re: Chwilowe przeci¹¿anie zasilacza impuls owego
kupiĂŚ
3,5A by
chwilowego
znacznego

masz różna możliwości:
1. Pogonić chińczyków, coby przysyłali z pasującymi zasilaczami. O ile
jest to urządzenie medyczne i ma na to CE, to muszą też przysłać
pasujący zasilacz, inaczej CE nie jest ważne.
2. Olać punkt 1, bo i tak nie ma ch..usteczki na to i pomierzyć inrush
current. Potrzebujesz do tego szybkiej sondy i oscyloskop z pamięcią. Z
tymi parametrami poszukać odpowiednich zasilaczy z dopuszczeniem
medycznym. Takowe posiada na przykład firma Friwo, gdzie my je zakupujemy.

Tylko weź pod uwagę, że CE de iure nie jest ważne, jak dołączysz swój
zasilacz.

Waldek

Re: Chwilowe przeci??anie zasilacza impulsowego

Podobno kompletnie nieopłacalna wysyłka. Firma robi na własną rękę badania.

J/w.
Dziękuję za wskazówki, tylko o jaką szybką sondę chodzi? Oscyloskop cyfrowy
100MHz mam i na małym rezystorku napięcie zarejestruję.

Michał

Re: Chwilowe przeci??anie zasilacza impulsowego
pasujÂący
badania.

Czyli kupujecie OEM bez CE i robicie badania na własny koszt? Czy to
jest tańsze?

cyfrowy

OK, musiałem mierzyć kompletne urządzenie bez ingerencji w nic, nawet w
kabel: ustrojstwo było podłączone do symulatora zasilania ISS. Dlatego
pisałem o szybkiej sondzie, bo mierzyłem na istniejącym kablu sondą
prądową. Oczywiście możesz to zrobić na małym oporniku z możliwie małą
indukcyjnością pamiętając, że prądy mogą być duże. Np. u nas było na
dzień dobry ok. 100A, przy prądzie nominalnym 3.5A (28V DC).
A tak apropos, to taki rezystorek może też pomóc ograniczyć prąd
rozruchowy i aparacik wstanie na nogi na dowolnym zasilaczu. Tak na mĂłj
rozum to ustrojstwo jest dość do dupy zrobione skoro usiłuje zastartować
zanim napięcia są ok.

Waldek

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impul sowego

Ze szkoly.., prad rozruchowy dla silnika DC,
to ok. 10xIznam
Cieszysz sie?

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

Nie bardzo. Sugerujesz kupić do tych urządzeń zasilacze 12V i 15A, gdy
oryginalnie dodawane były wtyczkowe 2,5A? Co więcej, wcześniej były podobno
2A transformatorowe... Charakterystyki silników kiedyś przerabiałem, ale
tutaj jest całe urządzenie, czyli na przykład jeszcze jakieś elektrolity w
środku i dodatkowo przetwornica.

Michał

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impul sowego

No to kup zasilacze transformatorowe 2,5A i będzie śmigać.
Olać impulsówkę chińską.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impuls owego
Hello Adam,

Są rozwiązania zasilaczy impulsowych przystosowane do dużych obciążeń
chwilowych - np. cała serie PeakSwitch firmy Power Integrations. Na
przykład zasilacz o mocy ciągłej 32W i chwilowej 81W:
http://www.feryster.pl/polski/PDFFiles/epr93.pdf

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impul sowego
Alez skad! Mialem na mysli chwilowa wartosc pradu rozruchowego,
a te wlasnie moga zapewnic zasilacze o elastycznej obciazalnosci,
tzn, majace wysoka wydajnosc pradowa w impulsie t.j. duza pojemnosc
na wyjsciu w przypadku zasilaczy liniowych lub w przypadku zasilaczy
impulsowych, duze szybkosci pracy przetwornic i stosowanie elementow wykonawczych
o zwiekszonych parametrach przelaczania mocy.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

W takim razie co mam powiedzieć sprzedawcy, żeby sprzedał zasilacz
spełniający oczekiwania? 12V, jaki prąd i co jeszcze, na co nie rozdziawi
szczęki ze zdziwienia, albo powie że nie ma mimo, że ma, tylko o tym nie
wie?

Michał

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impul sowego

Obawiam sie, ze z zadnym sprzedawca detalicznym to 'nie pogadasz'...
Zdac sie musisz chyba na grupowiczow, aby zapodali jakies
sugestie wg ktorych albo bedziesz szukal gotowca (zapytania
droga internetowa producentow zasilaczy), albo sam wykonasz takowy,
zgodny z tymi sugestiami. Nie wiem jakie urzadzenie ma obslugiwac
ten silnik i nie wiem zatem, jaka stabilnosc obrotow jest wymagana,
ale sadze, ze skoro jest tam elektronika, to obroty sa stabilizowane wlasnie
dzieki niej, a zatem zasilacz moze byc dosyc prosty, liniowy (lepiej
sytabilizowany)
z tym, ze musi sie charakteryzowac spora, chwilowa wydajnoscia pradowa
(na wyjsciu musi posiadac duza pojemnosc (kondensator lub kilka)
I wlasnie o to mozesz sie pytac producentow zasilaczy liniowych,
bo jak zrozumialem, to ma byc zasilacz 'fabryczny' i z 'papierami'..:)

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

To właśnie czynię. Stabilizacji obrotów nie ma i na moje oko nie potrzeba.
Silnik nie jest mocno obciążany, pewna nierówność obciążenia występuje, ale
związana z tym zniana obrotów nie jest zjawiskiem szkodliwym. Napięcie na
silniku zmienia się od 12 do ok 15-16V - w układzie jest przetwornica
podwyższająca.

Michał

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impul sowego

Przetwornica? A z jakiego napiecia na jakie? I po co?
Oczywiscie ta przetwornica jest integralna czescia wymienionej
w twoim wiodacym poscie elektroniki, nieprawdaz?
A moze jest to nie przetwornica, a regulator reagujacy na obciazenie silnika?
Zaobserwoj, kiedy sie to napiecie na silniku zmienia i czy te zmiany zachodza
w powiazaniu np. ze zmiana obrotow (zminiejszenie, zwiekszenie), czy tez na
skutek jakiegos innego fizycznie obserwowalnego zjawiska?
Im wiecej podasz informacji, tym bardziej precyzyjne odpowiedzi mozesz od nas
otrzymac. Jaka wartosc ma napiecie zasilajace cala 'elektronike'?

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

Z 12V= na wyższe, ok. 15V-17V. Zamiast silnika podłączałem żarówkę 12V 10W i
na niej też mierzyłem napięcia. Korzystając z aplikacji układu przetwornicy
(FSP3601) i zerknięciu na obwody na PCB wywnioskowałem, że sprzężenia
zwrotnego nie ma, tzn jest tylko stabilizacja napięcia wyjściowego.
Przetwornica "gasła", gdy w chwili uruchomienia silnika były ustawione inne
niż najniższe obroty. Wtedy na silnik przechodziło napięcie 12V z
zewnętrznego zasilacza. Regulacja obrotów potencjometrem. Przetwornica ma
wyprowadzenie soft start. Zmiana pojemności kondensatora na większy nawet
trochę pomagało. Jednak nie jest to rozwiązanie satysfakcjonujące firmę,
której pomagam. Samego urządzenia modyfikować nie można.

Jeszcze raz piszę. Urządzenie w całości posiada jedyny element zewnętrzny -
zasilacz wtyczkowy impulsowy z napięcia sieci do 12V 2,5A z przewodem
zakończonym typowym wtykiem DC.
W urządzeniu jest jakiś specjalizowany mikrokontroler zasilany przez typowy
stabilizator 7805, jakieś duperełki, LEDy itp, oraz silnik DC o nieznanych
mi parametrach. Silnik jest podłączony poprzez przetwornicę step-up i
przekaźniki załączające i przełączający kierunek. Pod obciążeniem
mechanicznym całe urządzenie pobiera hm... już nie pamiętam, ale coś koło
1-1,5A.

Michał

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impuls owego
Hello Michał,

Już pisałem w tym wątku - da się zrealizować przeciążalny zasilacz
impulsowy o parametrach pasujących Tobie.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

Tak tak, dzięki! Tylko raczej nie zrobić, a kupić gotowy. Potrzeba ok
50-100szt, a na początek spróbować jak współpracuje.
Dziękuję za zainteresowanie. Okazuje się, że zasilacz impulsowy w tak
wydawałoby się prostym urządzeniu może być zmorą :)

Michał

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impul sowego

No tak, ale Roman ma racje, ze mozna takie zasilacze zrobic!
Moze wlasnie Roman ma namiar na wykonawce, a jak nie, to ja
ci go znajde. Ale nie uciekaj od stosowania imulsowych, bo
sa o wiele sprawniejsze od liniowych oraz sporo mniejsze.
Przeciez, mozna wykonac wersje probna, a ty ja sprawdzisz w
urzadzeniu.
Jest to jeden ze sposobow realizacji tego twojego problemu,
tak pod wzgledem wydajnosci pradowej, jak i gabarytow.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impulsowego

a kto zapłaci za zcertyfikowanie 50szt "zrobionego" zasilacza? Z tego co
tu czytam, zastosowanie jest dość delikatne.

e.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impul sowego

No tak.., masz racje.

Re: Chwilowe przeciążanie zasilacza impuls owego
Hello HaMMeR,

A zasilacza transformatorowego nie trzeba certyfikować?