Bocznik z zabezpieczeniem

Czołem.

Szukam bocznika do pomiaru małych prądów AC ( max. 20 mA ), ale z
możliwością przepuszczania dużych prądów, rzędu 10-20 A. Na razie
znalazłem coś co się nazywa Low current shunt with overload protection
LMG-SHxx-P, a konkretnie strona 153 w przydługim pdf-ie:

www.zes.com/download/products/zes_sensor_datasheet_e.pdf

W tym gotowcu zdecydowanie nie odpowiada mi że "overload protection for
max. 1 minute". Stąd zastanawiam się jak to fabrycznie może być
zrealizowane. Sądząc po napięciach i rezystancjach poszczególnych typów
wygląda na to że jest to zwykły bocznik, zbocznikowany dwiema
antyrównoległymi diodami. W fabrycznym rozwiązaniu owe diody nie siedzą
na radiatorach, stąd krótki okres gdy działa overload protection. Teraz
pytanie: czy taka konstrukcja ma sens, czy może zrobione jest to jakoś
inaczej ?  Wg dokumentacji bocznik podłącza się jedynie do wejścia
miernika, żadnego sterowania nie ma. Czy zatem dało by się zrobić coś
takiego samodzielnie, posługując się gotowym bocznikiem. OIDP dioda
poniżej progu przewodzenia puszcza jakieś mikroampery, a że jej
rezystancja nie jest liniowa, nie da się tego prosto uwzględnić w
rezystancji bocznika.

--
P. Jankisz
Re: Bocznik z zabezpieczeniem

Dodam jeszcze że dysponuję rezystorami klasy 0.03, tymczasem SHxx-P
oferuje klasę 0.15. Pytanie jakie diody dobrać, by w obu kierunkach przy
napięciu <0.4 V puszczały jak najmniej prądu, a jednocześnie zniosły z
10-15 A prądu ciągłego.

--
P. Jankisz
Re: Bocznik z zabezpieczeniem

Zakładając, że prąd spada e-krotnie przy spadku napięcia na złączu o 25mV i
zakładając, że przy 0,7V jest 10A wychodzi mi, że:
- przy 0,4V jest 60uA,
- przy 0,2V jest 20nA.

Jeśli potrzebujesz pracy przy 0,4V to może 2 diody w szereg i tolerowanie
wyższego napięcia w czasie przeciążenia.
P.G.

Re: Bocznik z zabezpieczeniem

Chyba trochę za mało, coś mi się przypomina że w obwodach
zabezpieczających DMM są jakieś specjalne diody, o nieco lepszych
parametrach w tym zakresie. Tym niemniej skombinuję cokolwiek co
wytrzyma 10 A, kalibrator mam pod ręką, zobaczymy co z tego wyjdzie.

--
P. Jankisz
Re: Bocznik z zabezpieczeniem
Hello PeJot,

Znaczy takie nie rpzestrzegające praw fizyki?

 RoMan
Re: Bocznik z zabezpieczeniem

Równanie Shockleya przytoczone przez P.G. jest przybliżone i dotyczy I
ćwiartki, a w układzie jest jeszcze druga dioda, pracująca w III
ćwiartce, a tam w zakresie <0.7 V mało kogo obchodzi co się dzieje.

--
P. Jankisz
Re: Bocznik z zabezpieczeniem

  Czy możesz potwierdzić, czysto w ramach ciekawości, że mówiąc
bardziej zrozumiale masz na myśli taki rzadko występujący
element znany pod krytponimem "tranzystor"?
  Bo akurat jest to dobre miejsce dla zastosowania :)

BTW (OT, sygnatura):

  Napisz mi waść jeszcze gdzie występuje "dostępność pojedynczych koronek
prod Shimano" (cytat ze strony), szczególnie "środkowych" w wersji 8-biegowej
(znaczy licząc 1..8 od największej odpowiednio głównie 4 i 5, do tego 6 i ew.
3),
a będę niezmiernie wdzięczny :D

pzdr, Gotfryd

Re: Bocznik z zabezpieczeniem

Przy AC ? Lepszym okazuje się zestyk zwierny przekaźnika, który
przepuści prąd roboczy, a otworzy się przy prądzie mierzonym. Diody
bocznikujące bocznik były wygodne przy prądach maks. 3A, otwierało się
toto przy ~300 mV. Po zastosowaniu diod 8 A było dużo gorzej, Shockleya
one olewały i puszczały prąd już przy ~150 mV. Psuło to totalnie
parametry bocznika ( klasy 0.01 ). Może gdybym poeksperymentował z
diodami, coś bym znalazł, pamiętam że diody o "prostokątnej"
charakterystyce stosuje się w obwodach zabezpieczających mierników. Ale
nie mam czasu na szukanie, stąd zmiana koncepcji na przekaźnik sterowany
z miernika, do którego podłączony jest bocznik.

Aledrogo, SRy ? W SRach leży sporo leżaków magazynowych 7 rzędowych,
które opłaca się kupić jako dawcy koronek. Na przykład:

http://www.sporti.pl/product-pol-13751-Kaseta-Shimano-Altus-Acera-7-rzedowa-HG-41-11-28T-srebrna.html

Dodatkowo, koronki z kaset 9 rzędowych ( te bez dystansów ) pasują do 8,
po szczegóły zapraszam na www.sheldonbrown.com

--
P. Jankisz
Re: Bocznik z zabezpieczeniem

A wyszło tak że *do* 300 mV o diodach można zapomnieć.

--
P. Jankisz
Re: Bocznik z zabezpieczeniem
Hello Piotr,

Thursday, November 29, 2012, 11:12:05 AM, you wrote:

A nie 10-krotnie?

 RoMan
Re: Bocznik z zabezpieczeniem

Zastanawiałem się czy:
- sprawdzić w dokumentacji Spice
- sprawdzić Spice'm
- sprawdzić w Googlach.
Wybrałem Google. Znalazłem:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Z%C5%82%C4%85cze_p-n
I=Is*(e^(U/Ut)-1); Ut26%mV w 300K.
Wydaje mi się, że nie odbiega on od tego, co pamiętam z czasów gdy
pobierałem nauki więc napisałem że e-krotnie.

Na diodzie przy 10A będzie więcej niż 0,7V, ale będzie to wynikało z R
szeregowego i do wyliczenia upływności przy niskich napięciach należy wyjść
ze spadku napięcia na samym złączu - strzeliłem, że to pewnie jest 0,7V.
P.G.

Re: Bocznik z zabezpieczeniem
Hello Piotr,

Jak zwykle masz rację a ja mam sklerozę :(

 RoMan
Re: Bocznik z zabezpieczeniem

Nie ma żadnego, logicznego powodu, aby prawa fizyki uwzględniały to, że mamy
10 palców ;-).
Natomiast musi być jakiś powód dla którego uwzględniają "wymyśloną" przez
matematyków liczbę e.
Chyba się nie mylę sądząc, że nawet jakby wszystkie jednostki SI miały inne
(ale spójne) wartości to nadal C rozładowywany przez R po czasie RC miały
e-krotnie niższe napięcie.
P.G.

Re: Bocznik z zabezpieczeniem
Hello Piotr,

Ale dla 10-krotnej zmiany pradu tez masz stałą zmianę napięcia...
Funkcja jest wykładnicza niezaleznie od podstawy - nie ma żadnego
logicznego powodu, żeby prawa matematyki przestały działać :P

(tak, wiem skąd się bierze te 26mV)

 RoMan
Re: Bocznik z zabezpieczeniem

http://www.lem.com/docs/products/ct_e.pdf

Co prawda dokładność nie jest rewelacyjna, a o przeciążeniu nic nie piszą
wprost, ale z zasady działania nie powinno mu ono zaszkodzić. Opisują
zresztą jako możliwą aplikację pomiar prądu upływu w sieci trójfazowej ,
przy doziemienie jakiś konkretny prąd wtedy popłynie (piszą o 30A).

Site Timeline