74154 + 7404 ? - Page 3

Re: 74154 + 7404 ?
Hello Dariusz,

Dostał na talerzu gotowca:
http://iqjar.com/jar/wp-content/uploads/2013/04/LED_Cube_Circuit_V4.jpg
do którego dokłada jeden rejestr (zamiast 7 jak w oryginale), 8
rezystorów i resztę diod. Rejestry są w TME po niewiele ponad 1PLN.
Układ jest banalnie prosty. Czego chcieć więcej?

Ale to kolejna łajza, która przyłazi tu pojęczeć, jak jej źle zamiast
przyjąć do wiadomości, że robi coś nie tak.

 RoMan
Re: 74154 + 7404 ?
Hello wchpikus,

Praktycznie gotowiec jest na rysunku:
http://iqjar.com/jar/wp-content/uploads/2013/04/LED_Cube_Circuit_V4.jpg
wystarczy dołożyć jeszcze jeden rejestr, 8 rezystorów i 32 diody.

Zamiast TPIC6B595 można dać TPIC6C595 - są dostępne w Contransie od
ręki - 6PLN za sztukę.

 RoMan
Re: 74154 + 7404 ?

Albo w okolicach złotówki w TME.

Re: 74154 + 7404 ?
Hello Zbych,

Tuesday, July 16, 2013, 5:09:16 PM, you wrote:

O, masz - akurat miałem otwartą stronę Contransu i już do TME nie
zaglądałem. Niezłe przebicie w Contransie a przecież TME nie nalezy do
tanich dostawców.

 RoMan
Re: 74154 + 7404 ?
On 2013-07-16 14:26, Pawel Lampe wrote:
 > Mam 16 diód które wymagają stanu wysokiego do działania. Układem ma
 > sterować mikrokontroler, ale chcę oszczędzić na jego wyjściach i użyć 4
 > zamiast 16.

Po drugiej stronie wstaw drugi uC jako ser->par. Wyjdzie taniej i
szybciej niż rękodzieło na ttl/cmos chyba że wymagasz absurdalnych
prędkości. Attiny2313 na dwóch (zamiast 4) drutach sterujących w sam raz.

Re: 74154 + 7404 ?
Hello Sebastian,

Ale nadal pozostaje problem driverów dla LEDów - na 3 rejestrach z
wyjściami mocy masz 3 linie i też sprawę załatwia. Na dokładkę
rozwiązanie jest skalowalne.

 RoMan
Re: 74154 + 7404 ?

Nie wiem na ile dobrze rozumiem problem, ale 74154 pozwalałby zaswiecić
tylko *jedną* diodę na raz. Czyli przeciążenie wyjścia AtMegi jest jak
najbardziej okay. Zalezy jeszcze co to za diody ...

Zupełnie jak uC :)

Można tez wstawic kilka ekspanderów I2C, w koncu chyba Pi wystawia
magistralę I2C i kernel pozwala na komunikację bez znajomości dupereli.

Re: 74154 + 7404 ?
Użytkownik "Sebastian Biały"  napisał

Pradem do ~24mA, i to tylko przy zerze.
Na diode w sam raz, do multipleksingu troche za malo.

J.

Re: 74154 + 7404 ?
Hello J.F,

Oficjalnie - 16mA...

0.25mA średnio na diodę przy pełnym multitaskingu. Przy zastosowaniu 4
sztuk 74154 - 1 mA - ale to wymaga 8 linii danych

 RoMan
Re: 74154 + 7404 ?
Hello Sebastian,

Ale pełne multipleksowanie jest ryzykowne i niepotrzebne. Zdecydowanie
lepiej jest zapalać dowolną ilość diod na jednym poziomie z
multipleksowaniem poziomów tylko. Przy pełnym multipleksowaniu masz
średni prąd diody max. 1/64 szczytowego. A jak multipleksowanie przez
pomyłkę się zatrzyma, to masz przewalone - dioda płonie.

Przy rejestrach wypychasz poziom i może świecić w nieskończoność, jak
przez przypadek odpalisz wszystko na raz, to i tak prąd jest
ograniczony rezystorami kolumn do bezpiecznej wartości. No i
multipleksujesz tylko 4 zestawy danych warstw a nie 64 pojedyncze bity.

Ale ekspandery maja słabą wydajność prądową - być może wystarczyłyby
przy multipleksowaniu tylko warstw ale niekoniecznie. Mi tam rejestry
z wyjściami mocy bardzo się spodobały :)

A najbardziej banalna prostota rozwiązania.

 RoMan