12 bit na napięcie - 4095 czy 4096?

Jest sobie ADC 12-bitowy, zakres napięć od 0 do 5V. Który wzór daje dokładniejsze wyniki:

V = 5.0 / 4095.0 * x;

V = 5.0 / 4096.0 * x;

???

Reply to
slawek

Drugi. Nawet na wikipedii to napisali.

Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

slawek pisze:

Nie możesz sprawdzić?

Reply to
AlexY

raczej 4095 .... jeśli x = 0->4095 (bo taki dostaniesz wynik z ADC)

Przeanalizuj wartości dla 0 i 5V i wszystko będzie jasne.

c.

Reply to
cezar

Dla 7V też dostanie 4095. :-)

5V jest już poza zakresem.

Pozdrawiam, Piotr

Reply to
Piotr Wyderski

No właśnie nie jest jasne. Najdokładniej, chyba, policzyć to tak:

V = (x / 4096.0 + 0.5 / 4096.0) * (Vhi - Vlo) + Vlo;

Czyli dla X=113 "naprawdę" było gdzieś od 113 do 114, średnia 113.5 i to podzielić przez 4096.0 itd.

Bez takiej poprawki nigdy nie wyjdzie 10 woltów na zakresie -10 do 10 woltów.

Choć ładnie będzie wchodzić -10 woltów.

Ale z takiego wzorku nieciekawie wychodzi jakie x ma być dla napięcia zero.

Reply to
slawek

A dla 700V zazwyczaj dym.

Reply to
slawek

użytkownik cezar napisał:

Wartość górna to przeładowanie, jak w miernikach 3 i 1/2 cyfry wartość 2000 to już przeładowanie.

Reply to
vernon.l.pinkley

Użytkownik "slawek" snipped-for-privacy@fakeemail.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@news.v.pl...

Ja niedawno mierzyłem cos ok. 800... i zmierzyło, Panie Dzieju, choć na mierzydle jest, że max 750 AC (i takowe mierzyłem), bądź 1000 DC. :) Ale raz bym miernik załatwił... Jeszcze wskazówkowy. Chcę pomierzyć napięcie w sieci, przypinam, a wskazówka zaczyna mi zaiwaniać takie pogo, że ja cierpię dolę. Okazało się, że "chciałem" zmierzyć oporność sieci elektrycznej. Nie wiem jakim cudem, urządzeniu pomiarowemu nic się nie stało. To był jakiś UM, nie dwusetka, tylko jakiś wcześniejszy, bez elektroniki.

Reply to
ACMM-033

ACMM-033 pisze: [..]

W takich samych okolicznościach przyrody uwaliłem omomierz w swoim protek'u, mierzy ale do pomiaru dodaje 297 ohm. Jakoś nie chce mi się tego od ponad 10-ciu lat naprawić.

Reply to
AlexY

Użytkownik "AlexY" snipped-for-privacy@irc.pl napisał w wiadomości news:neqquj$fmm$ snipped-for-privacy@dont-email.me... ("pomiar" oporności sieci energetycznej)

No i słusznie, bo zgodnie z powiedzeniem "co się polepszy, to się...", no, wiadomo. A przy okazji masz stały trening matematyczny :)

Reply to
ACMM-033

a czy to tak formalnie nie powinno być napisane w datashecie? bo to przecież zależy od konstrukcji przetwornika, czy nie? można zapytać czy drabinka rezystorowa ma taki wzór...

Reply to
platformowe głupki

ACMM-033 pisze:

Niestety nie ma treningu, ma tryb pomiaru względny, coś jak zerowanie.

Reply to
AlexY

Dnia Fri, 15 Apr 2016 04:57:29 -0700 (PDT), snipped-for-privacy@gmail.com napisał(a):

No dobra - ale to sa tak jakby pobozne zyczenia.

Najpierw by sie nalezalo spytac jak ten ADC dziala i co pokaze przy 5V

- 1023 czy overflow, potem spytac co naprawde oznacza odczyt 1023, a w koncu - ustalic co dalej chcemy z odczytem zrobic.

Do dalszej dyskusji proponuje rozwazazac przetwornik np 3-bit - latwiej bedzie zapanowac nad obliczenami :-)

użytkownik J.F. napisał:

Chyba wiem o co ci biega. Ty rozumujesz tak:

błąd wyniesie 1LSB

Powinno być tak:

notach zwykłych przetworników stoi zwykle "błąd" 1/2LSB

Reply to
vernon.l.pinkley

Dnia Sat, 16 Apr 2016 05:22:02 -0700 (PDT), snipped-for-privacy@gmail.com

Odwrotnie. Ja mysle jak w tym drugim. Wezmy 3 bit ADC, o 1V/bit

Zgodnie z tym co "powinno byc" napiecie 0-0.5, czy jak kto woli -0.5 do +0.5V daje odczyt 0. 0.5 do 1.5 - odczyt 1. itd ... 6.5 do 7.5 - odczyt 7. Wiecej nie ma.

Czyli zakres nominalny 0-7V trzeba podzielic przez 7, aby uzyskac dobre skalowanie. Choc po prawdzie, to zakres wynosi -0.5 : 7.5, a ten to juz dzielimy przez 8 :-)

Jesli przetwornik dziala jak na pierwszym rysunku, to odczyt 7 oznacza napiecie miedzy 7 a 8V ... no to zakres przetwornika wypadaloby podac

0-8V i dzielic przez 8. No i jesli chcemy znac napiecie, to dodac 0.5V ... a to moze zburzyc koncepcje dalsza - chcialoby sie ladnie podawac napiecie, a tu trzeba dolozyc kolejna cyfre i to zawsze stala :-)

Wracajac do drugiego rysunku - to teraz zagwozdka - co mial na mysli producent, gdy napisal "10 bit 0-5v". Przy 5.0000V na wejsciu bedzie odczyt 1023, czy overflow, bo odczyt 1023 oznacza napiecie 5/1024*(1023+/-0.5) ?

A moze bedzie odczyt 1023, bo sygnalizacji overflow sie nie przewiduje i wszystko powyzej 5/1024*(1023-0.5) spowoduje odczyt 1023. Te pol bitu sie mieszcza w deklarowanej dokladnosci :-)

Witam,

12 bitów oznacza 4096 warości. Zakładając brak błędów przetwarzania oraz offsetu, pierwsza najmniejsza wartość będzie dla 0V = 0 dla referencjału 5V i sygnału 5V sygnał wyjściowy &hfff =4095 czyli 4096 wartość z możliwych największa. W praktyce wszystkie przetworniki mają różne błędy przetwarzania i wartość dla 5V może być mniejsza ale np. dla 2,5V odczytana wartość może wynosić 2050 i wartość V = 5.0 / 4100.0 * x lub 5.0 / 4105.0 * x może być dokładniejsza. Bez wiedzy nt. dokładności przetwornika optymistyczne można założyć V = 5.0 / 4095.0 * x ponieważ wartość 4096 nigdy z 12 bitów nie będzie odczytana.
Reply to
Jacek

W dniu 2016-04-15 o 15:42, AlexY pisze:

A ja mam staruszka Maxcom MX620 i taka pomyłka nic mu nie robi. Drogich Proteków nie potrafią porządnie zrobić?

Reply to
Irokez

Irokez pisze:

[..]

Wiesz, omomierz raczej nie służy do pomiarów oporu elektrowni. Miernika pogratulować, w ramach działań dla dobra ludzkości możesz przetestować kilka mierników pod kątem przetrwania takiego pomiaru.

Reply to
AlexY

On 2016-04-18 00:56, AlexY wrote: [...]

Stary, dobry Fluke 87 bez problemu przeżywa taki pomiar. A omyłkowa próba pomiaru rezystancji wewnętrznej elektrowni może się zdarzyć. Mnie raz się zdarzyła. Niestety, nie mierzyłem wtedy Flukiem. :-D

Reply to
JDX