zender en ontvanger audio+video

Hallo,

In m'n kamer staat een pc, waarop vaak films worden afgespeeld. In de living staat de tv. Vaak is het aangenamer om een film op tv te bekijken dan op dat scherm hier. Het is moeilijk om draden van hier naar de tv te leggen, en uit interesse ben ik op zoek naar een toestelletjes waarmee ik het stereo audio signaal en het video signaal zou kunnen verzenden (over 25m) naar een ontvanger, waarvan ik het signaal naar de ingang aan de tv kan leiden. Kent iemand een site waar ik schema's kan vinden om zoiets te verwezenlijken? Liefst een site waarop de werking uitgebreid wordt uitgelegd.

Dan nog een vraag: kan je een relatief eenvoudige universele zender/ontvanger maken? Of kan je die enkel maken voor een bepaald bereik, en hoe verder je ervan afwijkt, hoe zwakker het verzenden?

Alvast bedankt,

Phenix

Reply to
Phenixindark

Hoi,

Phenix>

het

ervan

Ik weet niet of je draadloos wilt, maar met een antennekabel is 25m goed te doen, en ben je met een videorecorder (met eventueel defect loopwerk) snel klaar. Nadeel is alleen dat ik niet weet hoeveel van de stereo video's een stereo modulator hebben (die video's van mij in ieder geval niet). Neem Philips video's voor goede modulatoren en beeldkwaliteit als je kunt kiezen, dus video en audio via scart naar binnen (video in tuner mode op "oo" of "E" oid.) en via modulator op kanaal 32 oid. (in te stellen met schroefje achterop) uitzenden. Als je ook het antennesignaal zelf over de kabel wilt hebben moet je een plaatsje zoeken tussen de aan- wezige zenders (kan best lastig zijn, indien mogelijk stel je je TV op een vrij punt rond kanaal 30 in en stemt de video met het trimmertje hier op af (met band of testbeeld oid.)).

succes, groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi,

Phenix>

het

ervan

Maar met 3*RG59 gaat het ook prima trouwens (twee keer RG59 voor audio, en een voor video), rechtstreeks van je soundcard en TV-out naar een vrije scart in de TV beneden). Met 30 meter RG59 kabel (NIET RG58 die de meeste zaken je waarschijnlijk eerder kunnen verkopen, hier kan je NIETS mee (hoogstens twee RG58 voor audio en een RG59 voor video) is het beeld nog goed strak (had ik soms aan mijn onderwater zwemtrainingssysteem (twee camera's, onder en boven water synchroon opnemen en weergeven) in het zwembad voor leuke live beelden op verschillende TV toestellen op de tribune bij wedstrijden, helaas is de onderwatercamera al enige tijd total-loss (en niet door water :), defecte camera-electronica).

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

heb jij niet goed gelezen ofzo

[QUOTE]

Het is moeilijk om draden van hier naar de tv te leggen

[/QUOTE]
--
I.Nendels  invalid moet nl zijn
server: http://www.inendels.nl

Ik zoek eigenlijk geen oplossing met bedrading, maar nu je hier over die RG59 begint: wat voor draad is dat? Coaxiaal veronderstel ik, maar welke weerstand? Ik heb hier nog 60 ohmige coaxcabel van een oud netwerk liggen, 75 ohmige die vroeger achter de tv zat, en verder heb ik nog kabels liggen die Belgacom gebruikt voor bedradingen bij centrales e.d. met een stuk of 16 aders (2x8) Is één van deze bruikbaar? Wat is er zo speciaal aan die RG59?

Alvast bedankt,

Phenix

Reply to
Phenixindark

Hoi Ian,

Ian Nendels wrote:

Nee, inderdaad, ik heb niet goed gelezen (het was ook al laat).

groeten van Bart

Reply to
Bart Jorritsma

Hoi,

Phenix>

Het moet beslist 75 ohm zijn, en dan ook nog "baseband", dat is RG59, maar HF-kabel als antennekabel werkt vaak ook wel (moet wel gewoon

75 ohm zijn). RG59 wordt in TV en montagestudios voor de analoge videosignalen gebruikt (oa. patching), als je een fatsoenlijke s-video kabel wilt maken kan je beter ook 2*RG59 nemen, alleen vlakbij de connectoren moet je wat trucs uithalen, de kabel is wat dik en stug, maar op 20 meter doet een paar cm. dunner montagedraad ofzo niet zo veel. De meeste (goedkope) s-video kabels die ik gezien heb zijn lijken trouwens niet eens afgeschermd (geen coax, en dan al helemaal niet 75 ohm waarschijnlijk, een meter ervan kan al duidelijker slechter beeld geven), een koolstofcoating kan ook, al moet je daar wel een ongeisoleerde geleider en een ronde mantel om de signaaldraad hebben, de twee die ik ingekort heb (een met vergulde connectoren) hadden dat beide zelfs niet.

groeten van Bart

PS: met antennesignalen kan je trouwens prima door thermopane glas, ik heb een capacitieve koppelaar op twee stukken plexiglas (formaat A4) gebouwd die door ca. 2 cm dik thermopane gaat (demping op kanaal 30 ca. 10 dB, met een versterkertje nog prima op te krikken, al geven mijn (Philips) modulatoren bijna 80 dBuV (77-78 dBuV) signaal en is het bij mij daarom niet snel nodig, iets van 65 dBuV is meer gebruikelijk voor de meeste video's). Ik weet niet waar je kabelprobleem zit op het stuk van 20m. Die 2 cm thermopane is vanwege de vliegbasis in de buurt (nog wel, nog nooit last van gehad trouwens).

Reply to
Bart Jorritsma

Waarom koop je niet zo'n ISM zender / ontvanger op 2.4 GHz? Werkt prima in en om het huis Sluit de zender bijvoorbeeld aan op de video-audio uitgang (scart) (of een aparte oude video speciaal voor dit doel). ontvanger netjes boven op gewenste plek aan de TV. Bedienen van kanalen kan dan plaatsvinden via de afstandsbediening van de video, die het boven weer kan doen door gebruik te maken van een setje powermids (afstandsbediening voor je afstandsbediening zeg maar).

De zendertjes zijn al te koop vanaf ca. 50 Euro (Gamma heeft ze af en toe zelfs in de aanbieding) en de powermids zijn in de hobby electronica zaken te koop ook vanaf ca. 50 Euro.

Da's de goedkoopste oplossing die ik voor je kan bedenken.

Mischa

Reply to
Okkie