Stoorsignaal?

Wie denkt er mee... Bij een kennis in huis (flat) hebben zowel laptop als GSM vreemde kuren. Beide functioneren op andere locaties 100% storingsvrij... . GSM ontvangt regelmatig geen oproepen. Bellers krijgen de mededeling dat nummer niet bestaat...(!), of krijgen geen gehoor, terwijl GSM niet overgaat. Laptop (met wifi) loopt telkens vast. Blauw scherm om de haverklap. Kennis heeft zelf geen internetverbinding maar in de omgeving zijn meerdere beveiligde en onbeveiligde netwerken en Windows probeert telkens te connecten (en slaagt daar soms in).

Tot voor een maand of 3 maakte kennis soms gebruik van een van deze 'vrije' verbindingen. Sinds dat opeens niet meer lukt, zijn de problemen met GSM en laptop begonnen. Let wel, deze problemen treden uitsluitend en alleen binnen haar flat op.....

Is het mogelijk dat een knutselende buur een stoorsignaal produceert? Zo ja, is er een manier om dit op te sporen/ aan te tonen? Wat voor signaal zou dit kunnen zijn? Iemand een idee hoe dit aan te pakken? Leuke puzzel......

grtz, f.

Reply to
frans

Kennelijk is de storing nogal breedbandig, dus een op hol geslagen magnetron ofzo valt af (stoort alleen op wifi, niet op GSM). Heeft ze zelf een maand of 3 geleden nog nieuwe apparatuur aangeschaft of in gebruik genomen? Het lijkt me anders handig om met een simpele peilzender rond te gaan lopen om te kijken waar het signaal vandaan komt. Wat voor flat is het? Zit ze misschien vlak onder een zendantenne op het dak? Zitten er particulieren in de buurt of ook bedrijven? Hebben haar buren ook last? Stoort eventuele digitenne ontvangst ook? Stoort de FM radio bij gebruik via de ether?

Overigens, een laptop met een blauw scherm? Gebeurt dat alleen als wifi ingeschakeld is, en zo ja wat zegt dat blauwe scherm? Onder XP of Vista is dat vrij ongebruikelijk als er geen flink hardwareprobleem is.

Bart

schreef in bericht news:5a984$4759a53c$53564868$ snipped-for-privacy@news2.tudelft.nl... Iemand een idee hoe dit aan te pakken? Leuke puzzel......

Ze woont op de derde en bovenste woonlaag - in de omgeving staan meerdere hogere gebouwen. Ik zal eens kijken wat ik aan antennes kan zien. Het blauwe scherm onder XP betekent inderdaad meestal een fors probleem. Eerder dacht ik aan defect geheugen of een zieltogende schijf - mogelijk een totaal corrupte XP. Om de laptop na te kijken en te repareren heb ik de laptop meegenomen naar mij thuis, maar bij mij zijn alle problemen weg.... Dat sluit in ieder geval zeer waarschijnlijk een hardwareprobleem uit. Softwarematig is het enige waar ik aan kan denken, iets wat met de draadloze verbinding te maken heeft. Het continu zoeken naar een connectie is wellicht teveel, softwarematig - of misschien toch ook voor de netwerkkaart? Een externe invloed lijkt voor de hand te liggen. Probleem is dat de storing moeilijk op te roepen is - het is soms zeer extreem, soms heel weinig. In mijn aanwezigheid is het tot nu toe nauwelijks opgetreden.... Buren/DVB-T weet ik niet.

Ik ga komende week eens wat testjes ter plaatse doen. Neem daarbij ook mijn eigen laptop mee, eens zien of die ook zo gestoord raakt. Of FM stoort weet ik niet, ga ik proberen, ook met een SW-ontvanger - daarmee heb ik al eerder stoorbronnen opgespoord. Een 'echte' peilzender heb ik niet.

Vreemd is het gedrag van de GSM. Ik bel haar en krijg geregeld de gesproken melding dat de aansluiting niet bestaat. Dus geen inbezettoon of andere toontjes. En dit alleen wanneer haar GSM thuis ligt. Blijkbaar raakt zelfs Telfort helemaal gestoord...

Eerst heb ik geen verbinding gelegd tussen de storing op GSM en laptop - het hoeft ook niet persé eenzelfde oorzaak te hebben, maar toch lijkt me dat wel mogelijk en zelfs plausibel.

f.

Reply to
frans

"Bart" schreef in bericht news:aLh6j.3$W8.1@amsnews12...

Misschien moet ik de benedenbuurman eens vragen of hij zo'n ding heeft.......

f.

Reply to
frans

"frans" wrote in news:47599250$0$24436$ snipped-for-privacy@news.tiscali.nl:

Heb je al een andere GSM gebruikt, en gecontroleerd of deze ook problemen heeft? Het ligt wel erg voor de hand, maar ik las het niet in het bericht.

Reply to
Nini

"frans" schreef in bericht news:47599250$0$24436$ snipped-for-privacy@news.tiscali.nl...

Sorry, deze kan ik echt niet laten schieten. Voor zit soort afwijkingen zijn ook .... medicijnen ;-)

Reply to
PG1D/PA-11Ø12

"Nini" schreef in bericht news:c092a$4759c7cc$546ba43e$ snipped-for-privacy@cache80.multikabel.net...

Nee, ze heeft simkaart nog niet in andere GSM geprobeerd - ze heeft net andere GSM gekocht dus het zal snel duidelijk zijn. Andere GSM's (zoals de mijne) -met eigen sim- lijken niet gestoord. Maar écht zeker is ook dat niet (je merkt het immers niet snel wanneer je gebeld wordt maar je telefoon gaat niet over). Haar GSM geeft echter duidelijk alleen en uitsluitend in haar huis deze problemen... ... ...

f.

Reply to
frans

Misschien heb jij KPN of Vodafone (900MHz) en zij een van de andere providers (1800MHz)?

Klopt inderdaad..... Maar dan nog is 1800 van de GSM en 2400 van de 802.11b/g heel verschillend. Stoorbron lijkt dan eerder iets heel 'breeds'. Ik heb even gedacht aan een 'gericht' signaal wat op 2400 bedoeld was om te storen - buurman/vrouw waar mijn kennis de internetverbinding van 'leende' is mogelijk beetje pissed-off... Vlak voordat deze 'leenverbinding' onbruikbaar werd, bleek iemand op pc van mijn kennis te trachten binnen te komen - zelfs haar internetbankier-inlog meldde dat iemand meerdere keren het verkeerde ww had geprobeerd (schiet niet op mij - ik ga zo niet internetbankieren....!). Wifi-drivers zijn vaak erg instabiel - naast rotte hardware in mijn ervaring een van meest 'bruikbare' manieren om XP te doen crashen. Knutselbuur heeft misschien een signaal bedacht (door zeer snelte connecten en te verbreken?) wat de driver doet instorten (en XP er achteraan?)... Maar dat verklaart de gestoorde GSM nog niet......

f.

Reply to
frans

'

en

Dag Frans,

Hoe zit het met de signaalsterkte van de ontvangst van GSM. Je zou kunnen kijken hoe de ontvangst op het balkon is en dan kijken wat er gebeurt als je naar binnen gaat. Sommige signaalsterkte indicators op GSM's zijn wel traag, dus rustig verplaatsen.

Probeer ook eens te kijken welke netwerken je ziet op het balkon en binnen. Als daar veel verschil in zit kan sprake zijn van blokkering (door zeer goede thermische isolatie in combinatie met gecoate dubbele beglazing), of storing. Blokkering van radiosignalen komt bij nieuwbouw steeds vaker voor.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een consumentenapparaat dat defect gaat z=F3 breedbandig stoort. Er moet dan eerder opzet in het spel zijn. Als het echt breedbandig is, zou een GPS ontvanger (bijvoorbeeld van een navigatiesysteem) ook problemen moeten ondervinden.

Als je een kennis (evt zendamateur) met een scanner/wide band receiver hebt, en die ook weet hoe GSM signalen klinken, kan hij wellicht behulpzaam zijn. Veel scanners hebben een frequentiebereik dat tot 2 GHz (of hoger) loopt.

Over het vastlopen van de PC, daar heb ik te weinig kaas van gegeten om daar iets zinnigs over te roepen.

Met vriendelijke groeten,

Wim PA3DJS

Wimpie

"Wimpie" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@e67g2000hsc.googlegroups.com... Dag Frans,

[...]

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een consumentenapparaat dat defect gaat zó breedbandig stoort. Er moet dan eerder opzet in het spel zijn. Als het echt breedbandig is, zou een GPS ontvanger (bijvoorbeeld van een navigatiesysteem) ook problemen moeten ondervinden.

[...]

Wim, dank voor de suggesties. Ik ga komende week eens speuren en puzzelen. Ik laat het hier weten als iets duidelijk wordt!

f. PA3DJS

frans

"frans" wrote in news:4759caf8$0$24401$ snipped-for-privacy@news.tiscali.nl:

Sorry, mijn foutje.

Ik bedoelde een gsm van iemand anders die dus overal goed werkt in haar huis proberen. Dus van ergens anders die gsm bellen.

Anders ga je toch denken aan een slecht signaal(bereik) op die plek. En dat kan aan van alles liggen. Ik heb er geen echt verstand van, maar heb geleerd om alles te meten en proberen en niet afgaan op het idee dat het was goed dus is het goed Eigenlijk een kwestie van elimineren.

Veel succes.

Nini

Reply to
Nini

Wat denk je van die leuke nieuwe metaalverf waar je magneten tegenaan kunt plakken? Als je buren links en rechts dat voor hun kinderen hebben raak je heel wat signaal kwijt.

Ik heb een spectrum analyser (tot 3 GHz). In combinatie met een breedbandige antenne maakt dat veel duidelijk.

Lijkt me sterk dat je dat met RF plat krijgt.

Pieter

Reply to
Pieter

Mijn eerste idee is : toeval. Het is niet eenvoudig voor een leek om een GSM en Wifi te jammen over grote bandbreedte. Opzet sluit ik vrijwel zeker uit. Wat betreft de laptop zou ik ook toeval zeggen. Als er echter een hoog-vermogen zender in de buurt staat kan die wel veel energie inkoppelen via de netsnoeren en bedrading in het gebouw. Ik heb hier leuke voorbeelden van gezien, zoals skippen van CD speler door babyfoon in te drukken.

Doet de GSM het ook slecht als die niet aan de lader hangt ? Doet je laptop het wel goed als die niet op het lichtnet zit ? Als experiment zou ik netfilters toepassen als voorgaande enige logica oplevert.

Groet, Edwin

Dr. J. J. Goedbloed "EMC" Kluwer, ISBN 90-201-2220-7 is ongeveer het standaard werk over EMC. Aan de hand hiervan heb ik tijdens mijn studie leuke dingen gezien die onverklaarbaar leken.

Reply to
edwin ng

Voor de gsm kan ik geen verklaring geven maar voor de laptop wel.

Zelf heb ik een HP laptop en deze krijgt bij bepaalde routers ook een blauw scherm. Het zou kunnen dat iemand een andere router heeft gekocht/gekregen en dat de laptop daarmee probeerd te connecten.

Reply to
Peter van Kralingen

"Peter van Kralingen" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@zeelandnet.nl...

Het lijkt erop dat je gelijk hebt. Een andere laptop werkt ter plaatse zonder problemen. Er zijn veel draadloze netwerkverbindingen, een flink aantal niet beveiligd maar deels net wel/net niet te ver weg om te connecten. Ik heb de drivers van de netwerkkaart geupdate en de problemen lijken vooralsnog voorbij.

f.

Reply to
frans