schema-info Philips CP90

Hallo,

Eerst een heel verhaal (en dan de vraag):

Ik ben bezig met de reparatie van een TV die ik goedkoop bij een
opkoper vandaan gehaald heb, hij had er meerdere staan maar ik
nam een Philips 21CE1550 omdat ik het CP90 chassis redelijk goed
ken en vrij goed beeld kan geven (en eventuele reparatie vaak vrij
makkelijk tot worst-case een nieuwe hoogspanningstrafo). Na
openmaken bleek dit helaas geen CP90 te zijn maar een volledig ander
chassis (met lastig te volgen dubbelzijdige print en erg weinig
opgedrukte toelichtende tekst/info) in dezelfde behuizing. Na goed
doorsolderen bleek inderdaad de hoogspanningstrafo stuk, na
tijdelijke vervanging met een trafo uit een G90B (zelfde type trafo)
gaf het toestel beeld maar erg slecht (wat te groot, zwart-wit,
verticaal rollend en zowel horizontaal als verticaal verschillende
vreemde beeldstoringen (de B+ leek wel goed, 96Vdc, na vervanging van
wat elko's in voeding en hoogspanning heb ik deze print nu maar
opgegeven).

Herstellen "sloopprint" CP90 chassis:

Ik heb nog een sloopprint liggen van een CP90 waar eigenlijk alleen
de hoogspanningstrafo stuk bleek te zijn (in bovenstaand toestel
getest) en waarmee ik bovenstaand toestel mee wil repareren.
Dit is wel de overzichtelijke versie met enkelzijdige print, alleen
missen er enige elko's en condensatoren (andere print heeft
smd c's zonder opdruk op die plaatsen) op verschillende posities.
Graag zou ik de waarden willen weten van de volgende positienummers
als iemand bij het schema kan of een sloopprint heeft liggen:

(mkt) film condensatoren:     2263, 2285, 2286 2287, 2777,
                2652 en    2611
elko:                2385

Alvast bedankt, groeten van Bart

Re: schema-info Philips CP90
Hallo,

Even een update, met de herstelde print werkt het toestel weer,
alleen zou ik graag de waarden van condensatorposities 2263, 2285,
2286, 2287 en 2385 nog graag willen weten (nu waarden gegokt, resp
220n, 220n, 220n, 220n en 680n, rest afgeleid) al werkt het nu
op zich al prima.

Alvast bedankt, groeten van Bart

Re: schema-info Philips CP90
Hoi Maurits,

Super, bedankt, misschien heb je de nummers van het opgegeven type
toestel 21CE1550/30B gezocht, de print die ik nu gebruikt heb
is van een ouder toestel (waarvan ik het typenummer niet meer heb)
en daarom mogelijk wat afwijkende nummers. De eerste 4 ga ik nog
even vervangen door de juiste waarde. Met de elko maakte ik
een tikfout, het moet 2853 zijn (zit via 3854 aan pin 3 van de up
vast), de enige waarde die ik nog nodig heb (hoewel er een elko-
symbool op de print staat moet het vrijwel zeker een mkt zijn
geweest die er zat (anders had ik hem er waarschijnlijk nooit
afgesloopt), er zit nu een 680n in. De 2611 zit vlakbij de lijntrafo
en de 2777 zit in de voeding (die heb ik gewisseld met de oor-
spronkelijke print die nu sloopprint is, aan de componenten in de
omgeving te zien moeten deze waarden ook kloppen, en het werkt
ook).

groeten van Bart

PS: die sloopprint had ik omdat ik een keer een CP90 snel heb
    gerepareerd door er een "nieuwe" print in te schuiven uit een
    gesloopt toestel met versleten beeldbuis (blauwvlekken bij
    hoog contrast), het gerepareerde toestel was met een "knal"
    uitgevallen en de print was bij mij rechtstreeks in de printen-
    bak beland (met enkel een defecte hs-trafo zo bleek), bedankt
    voor het type, ik ga nog even een nieuwe bestellen voor mijn
    G90B "trafodonor"

Re: schema-info Philips CP90

Ik heb gewoon op de service doc van de CP90 gekeken. Ik kan vanavond wel ff
de ontbrekende info geven.

Maurits

Re: schema-info Philips CP90
Hoi Maurits,

Dat hoeft niet meer, Maarten gaf de waarde van de "elko" 2853 (nummer
had ik zoals fout gegeven in mijn posting) vanmorgen nog even
(MKT varierend van 470nF tot 1uF, dus de 680nF kon er in blijven,
filtercondensator voor brightness was het), de enige waarde die
nu nog onbekend was. Het toestel werkt weer prima, mooi beeld, de
andere c's heb ik al vervangen door de 100nF die je had aangegeven,
de twee ontbrekende c's (met *) kon ik nog makkelijk herkennen en van
de sloopprint halen.

bedankt nog voor de info, groeten van Bart

Re: schema-info Philips CP90

Dit zou de CP90SMD moeten zijn (soort voorloper van de G90AE denk ik), ik
heb hem nog nooit in het wild gezien. Ik zie dat ik verder de
onderdeelwaardes al niet meer hoef op te zoeken, dus laat ik het bij deze
misschien niet zo nuttige reactie :)

---
Met vriendelijke groet,

   Maarten Bakker.

Re: schema-info Philips CP90
Hoi Maarten,

Het is een wat vreemd ding inderdaad, er stond ook een sticker op
het chassis met iets van "1989 teruggestuurd, onderzocht door philips
nederland tbv kwaliteitscontrole chassis", de beeldbuisprint was uit
de hoofdprint gezaagd (groot vierkant "gat" in de print) en de
txt-ic's op de hoofdprint. Het toestel heeft nu geen TXT meer (de CP90
sloopprint had geen txt-module meer, al eens aan een kennis weggegeven
tbv. upgrade van een erres zonder TXT, dat is plug&play, werkt meteen)
maar heb ik ook niet nodig (werkt gewoon normaal, reageert niet
meer op de txt toetsen van de AB). Ik heb alleen nog de waarde van
elko (maar waarschijnlijk MKT) 2853 nodig, zit vlakbij de up, die
code had ik verkeerd doorgegeven, Maurits heeft me de andere waarden
al gegeven (dit gaat dus om de "oude" CP90 met enkelzijdige print die
er nu in zit), heb er nu 680n ingezet (en werkt op zich).

groeten van Bart

Re: schema-info Philips CP90

Zo eens een vraagje, wat is het serienummer van het toestel? Nu ben ik wel
benieuwd uit welke fabriek hij komt, en welke productieweek. Mogelijk gaat
het om een soort prototype.

In mijn documentatie staat deze condensator wel op de printlayout, maar
niet in het schema. Het is de afvlakking van de helderheidsregeling. Bij
het volume wordt een elco van 68u gebruikt, voor het contrast eentje van
1u. Ik blader nog wat verder, en zie nu in een nieuwer schema dat er een
470n in moet zitten. Ik denk dat je die 680n wel kan laten zitten.

---
Met vriendelijke groet,

   Maarten Bakker, Robuust Computer Solutions.

Re: schema-info Philips CP90
Hoi Maarten,

Mooi bedankt, dan kan die blijven zitten inderdaad. De nummers die
ik kan vinden op de oude print zijn "3266" en "3122 128 06540;
A00 8847; TXT002210", de tekst van de sticker is "attentie in 1989
kwaliteitsonderz. defect chassis naar techn. serv. centr. Philips
Nederland", het kan ook een gewoon garantiegeval zijn geweest.

groeten van Bart

Site Timeline