Probleem met stroomverbruikmeter

Ik heb een stroomverbruikmeter gekocht om hiermee o.a. het sluipverbruik in kaart te brengen. Helaas lijkt het erop dat het apparaat (Elro M10) niet goed werkt. Hij geeft apparaten met een vermogen onder 10 Watt niet weer. Dit blijkt uit het volgende: ik sluit een nachtlampje van 7 W aan en de meter geeft 0 W aan; ik sluit twee van deze lampjes aan en de meter geeft keurig 14 W aan.

De vraag is of dit normaal is (het lijkt mij van niet, volgens de specificatie zou de meter vannaf 0W moeten meten, bovendien heb je zo weinig aan het apparaat als het meten van sluipverbruik niet kan) of dat er een defect aan de meter is en ik deze moet omruilen voor een goed exemplaar, dit lijkt mij veel waarschijnlijker.

Heeft iemand ervaring met deze meter of kan iemand hier iets over vertellen? Bij voorbaat dank voor de reacties.

Fred.

Reply to
Fred

Ik wil niet vervelend zijn maar als ik een "merk" zie als elro dan begint het bij mij te kriebelen. Kost waarschijnlijk weinig maar doet ook weinig en dat is vaak met dit soort "merken"

jop

"Fred" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@j27g2000cwj.googlegroups.com...

Reply to
Joop

Ik denk niet dat ruilen iets oplost. Vermoedelijk kan het apparaat dergelijke kleine stromen niet goed meten en geeft dus niets aan.

Als op de doos of in de winkel stond vermeld dat hij vanaf 0 Watt kan meten, dan voldoet hij dus niet en is dat reden genoeg om je geld terug te vragen.

--
Maurice
Reply to

Ik begrijp dat het voor deze meter wel normaal is dat kleine stromen niet aankan. Helaas, dus een slecht apparaat.

Is er een stroommeter te verkrijgen die wel goed is? Met goed bedoel ik dus een die wel alles meet. M.a.w. een meter van een goede kwaliteit (het hoeft niet direct een topmodel te zijn) voor een redelijke prijs. En waar is die dan te koop of via een website te bestellen?

Fred.

Reply to
Fred

klik eens hierop!

en zoek op: energiekostenmeter er staan er 2 direct bovenaan!

Reply to
wieweet

Er zit een heel nauwkeurige verbruiksmeter in je meterkast.....

Reply to
Teetje

Ik heb de Energy Monitor 3000. In de erop gedrukte gegevens staat o.a.: Standby 1,5W. Of hij die in zijn metingen meetelt is niet geheel duidelijk. Ik sluit er een 5W *) gloeilampje op aan. Hij geeft aan: 8.8/8.9 W 9.3 VA cos phi 0.96/0.97 Na uitschakelen van het lampje geeft hij aan: 0.0 W 2.7 VA cos phi 1.00/0.00 Mag je de metingen bij zulke geringe vermogens vertrouwen? Ik zou er toch niet al te zeer op rekenen.

*) Die 5W staat op het doosje, maar in hoeverre je dat moet geloven is natuurlijk ook maar de vraag. Het is een lampje van de Hema, en die heeft tegenwoordig 2 versies: - 5W, 75 lumen, energieklasse G - 7W, 60 lumen, energieklasse D (of C, weet ik niet meer) Gooi maar in mijn pet...

En ook voor die meter geldt, dat als je er niet meer dan een watt of 10 doorheen jast, het loopwerk keurig stil blijft staan :-)

(Als het een klassieke kruisspoelmeter is tenminste. Die oude zwarte bakken met een schijf onderin.)

--
met vriendelijke groet,
Gerard Bok

Vanaf 0 Watt? Dan kun je 'm sowieso terugbrengen, dan zou ie ook één miljoenste Watt moeten weergeven. Hoeveel cijfers heeft het display? :))

Bert

Reply to
Bert

Ga er gerust van uit dat geen enkel betaalbare vermogensmeter dergelijke kleine vermogens akkuraat kan meten. Het valt vermoedelijk al buiten de basisnauwkeurigheid.

            -  DizTRacT  -

Ik drink voornamelijk water :-)

Voor antwoord per e-mail, eerst het voor de hand liggende deel uit het adres
verwijderen !
Reply to
DizTRacT

Spec's van meetaparatuur wordt op (te)veel verschillende manier weergegeven. Op die manier kun je eenvoudig de tekortkomingen verbloemen.

De meter meet vanaf 0W DAT KLOPT want als je 14W verbruikt meet de meter ook 14W. Als de meter bv. vanaf 1W zou meten dan was de aanwijzing 13W.

Zolang er in de spec. niets staat over resolutie en nauwkeurigheid (in procenten en digits) kun je weinig zeggen over de prestaties van het apparaat.

Eigenlijk zegt het merk en de prijs al genoeg. De prijs is evenredig met de kwaliteit.

Reply to
keeswe

Die meter is helaas niet bruikbaar om het verbruik van afzonderlijke apparaten te meten.

Fred.

Reply to
Fred

Ik heb van de Elro de volgende reactie ontvangen n.a.v. mijn oorspronkelijke vraag of het klopt dat de meter vermogens onder de 10W niet meet:

Afgezien of hier een multimeter in de praktijk te gebruiken is en of het meten van het verbruik bij lage wattages weinig zin heeft, bevestigd Elro hier dat deze meter niet bruikbaar is voor metingen onder 10W. De vraag is dan ook of hier geen sprake is van onvolledige of zelfs misleidende verkoopinformatie t.a.v. de meter. De specificatie geeft nl.dat de meter een bereik heeft van 0-3750 W. Dit blijkt dus niet zondermeer te kloppen. En zou niet (op de verpakking bijv.) aangegeven moeten worden dat de meter niet geschikt is voor metingen onder de 10 W?

Hoe dan ook, ik denk dat deze meter retour kan en dat ik op zoek ga naar een beter type.

Fred.

Reply to
Fred

Conrad.nl geeft twee mogelijkheden: (1) Energy Monitor 3000 en de eenvoudiger versie hiervan, de (2) Energy-Check 3000. Hoewel het duidelijk is dat een meter die nauwkeurig lage vermogens niet te koop is (lees: niet betaalbaar) maak ik uit het bovenstaande reactie op dat meter (1) een stuk bruikbaarder is dan de Elro-meter. Je kunt in ieder geval lage vermogens onderling vergelijken ook al krijg je niet een nauwkeurige wattagemeting. Ik zie wel wat in deze meters ((1) en (2)).

Om (weer) een miskoop te voorkomen, zou ik graag weten of er meer mensen ervaring hebben met deze meters of met een ander type. En dan met name op het gebied van het meten van lage vermogens.

Ik ben benieuwd.

Fred.

Reply to
Fred

Is Elro echt een minder goed merk? Om dit te bekijken heb ik een nieuw onderwerp gemaakt: "Peiling: kwaliteit Elro-produkten".

Fred.

Reply to
Fred

Op Wed, 14 Feb 2007 12:04:48 -0800, schreef Fred:

[grote knip]

Ja hoor, ik heb ervaring met de eerste - en ik kan je zelfs exact vertellen waar het pijnpunt ligt: de stroommeting, die weliswaar in milli-ampères nauwkeurig wordt aangegeven, maar niets onder ca. 7 mA kan meten. Dit blijkt na controle met wat weerstanden ook te kloppen: bij een weerstand van 39K geeft 'ie nog nul aan, maar bij een weerstand van 22K geeft 'ie keurig 2,4 watt aan.

Maar afgezien van deze beperking van een minimum van 1,5 watt vind ik het een bijzonder nuttig apparaat.

Linetec Translation and Technology Services

http://www.linetec.nl/

Ohw? En waarom dan niet?

Reply to
Teetje

De stroommeter in de meterkast meet alleen het totale verbruik in het betreffende huis, en niet van afzonderlijke apparaten in dit huis. Om het verbruik van een enkel apparaat te meten, zal je toch echt een losse meter op dat apparaat moeten aansluiten. Tenzij je alle andere apparaten afschakelt, maar dit is niet handig. Trouwens, die stroommeter in de meterkast geeft nu niet bepaald nauwkeurige metingen.

Fred.

Reply to
Fred

Het energiebedrijf is er daar anders dik tevreden mee. Ze berekenen er zelfs je verbruik mee.

Even serieus, als je tijdens de meting niks anders aan- of uit schakelt, en ook de koelkast en andere intermitterend aan- en uitschakelende apparaten voor de tijd van de meting even uitschakelt, (zeg voor een of twee uur) is het verschil in meterstand tusen begin en eind van de meting best geschikt om het verbruik te bepalen.

Mijn oude mechanische meter heeft nog steeds een oplossend vermogen van 1/100 kW. Hoe een nieuwer type dat doet, weet ik niet.

Overigens, als de OP gewoon een aantal stekerschakelaars aanschaft, en daarmee iedere sluip verbruiker alleen inschakelt wanneer hij hem echt nodig heeft, is hij waarschijnlijk goedkoper uit dan met die ene verbuiksmeter, en hoeft hij ook helemaal geen sluipverbruik te meten of te weten.

2e Overigens, als je zo'n UPC digitale settop hebt, zou ik die ook eens meten. Bij mij zit die ook op een schakelaar (voor het gemak een bovenop de behuizing geplakte snoerschakelaar in het netsnoer). Over stroomvreters gesproken ...
[...]

Ohw, waar baseer je dat op. De meting is nauwkeurig genoeg om de nota op te baseren. Het apparaat is geijkt !

En natuurlijk hoef je de rest niet uit te schakelen. Je meet eerst met het te meten apparaat uit, daarna met ingeschakelsd apparaat. Door de twee waarnemingen van elkaar af te trekken heb je je resultaat. Zeker als je iedere meting een uur of nog langer laat duren krijg je bijzonder nauwkeurige resultaten. Zelfs van een oscilerend apparaat zoals een ijskast, heb je geen last als je de meetperiode maar lang genoeg maakt.

Een kwestie van slim opmgaan met wat je hebt. Wat dacht je van:

- De frequentie van een straalzender afregelen met een duimstok

- Afgelegde afstand op zee bepalen met een gradenboog.

- Positie bepalen door middel van tijdmetingen.

- Temperatuur meten met een fietslampje

- enz. enz.

Reply to
Teetje