Hoe diep moet TV kabel in de tuin?

Hallo, Ik heb maar de nieuwsgroepen gekozen die het meest met kabel te maken hebben..

Bij graafwerkzaamheden in _onze_ tuin was de UPC TV kabel van de _buren_ doorgestoken. Nu was dat dezelfde dag nog gerepareerd, maar we krijgen een rekening. Nou lag die kabel slechts ongeveer 30 cm diep. Het lijkt me onredelijk te verwachten dat je met normale tuinwerkzaamheden kabels van derden moet kunnen beschadigen, nog afgezien van het feit dat we niet wisten dat die kabel daar liep. Nou valt dit onder WA, maar wat zijn de juridische aspecten hier? Is er een wettelijke eis dat niet-sterkstroom kabels van derden op een bepaalde diepte moeten liggen?

Mat Nieuwenhoven

Reply to
Mat Nieuwenhoven

Volgens mij minimaal 60 cm en deugdelijk beschermd of een geschikte grondkabel. Daar is vaak geen sprake van bij dit soort netwerken dus laat je niet overbluffen door die gasten.

joop

"Mat Nieuwenhoven" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Reply to
Joop

Laat ze even doodvallen! Een kabel wordt gewoonlijk op minstens 60 en liever 80cm. gelegd. En dan hoort er ook nog een waarschuwingslint boven.

30cm. en in jouw tuin? Laat ze dat ding maar ergens ander verleggen!

Er bestaat ook voor kabels zoiets als een recht van overpad, dan zul je even het koopcontract van je huis moeten nakijken. Het zou ook een gemeentelijke regeling kunnen zijn of in het contract met de kabelboer staan. Maar op 30cm. en zonder waarschuwingslint is nooit zoals het hoort.

Reply to
Dirk T. Verbeek

een

wisten

Dat was vroeger zo. Tegenwoordig leggen kabelboeren direct leidingen van de abonnees naar de openbare weg. Zonder een erfdienstbaarheid van het dulden van kabels, hoef je geen kabels van anderen in je tuin te dulden. Dus niet alleen geen schade gaan vergoeden, maar eisen dat die troep wordt weggehaald. En als ze dat weigeren, laten weghalen op hun kosten.

een

diepte

Reply to
Havel

Wat moet die kabel van de buren in uw tuin? Grond in eigendom? Die kabels horen in gemeente grond te liggen. Gewoon even melden dat u de rekening niet gaat betalen, als upc dan toch voet bij stuk houd, melden dat u de kabels anders dan die van u laat verwijderen, en de rekening daarvoor bij upc komt te liggen.

Heb een keer hetzelfde meegemaakt, bij ons liggen ze in de kruipruimte, en één daarvan was slecht/kapot. Men ging mij daarvoor aansprakelijk stellen. Ik heb toen tegen de monteur gezegd, dat is prima, maar dan gaan de overige kabels wel van mijn eigendom (grond) af. U mag het zeggen. Nooit meer wat van gehoord.

Reply to
Harmse B

"Mat Nieuwenhoven" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Regel=dat je schade aan derden moet vergoeden. Je dient je voor graafwerkzaamheden te vergewissen van de liggen van kabels en leidingen...Daar is het KLIC voor. Ze sturen je kostenloos, een overzicht van de leidingen ter plaatse.

Maar in uw geval, de leidingen van derden, over uw tuin op 30 cm diepte, zonder enige bescherming, (vaak legt men er nog een harde flap overheen.) Zelf met voorzichtig graven beschadig je een coax kabel al snel, laat staan op de eerste steek. Als ze blijven volharden in de schade claim, zeg dan gewoon dat je erop staat dat ie dieper moet worden gelegd, danwel verwijderd moet worden. ( ligt er natuurlijk aan wat er mogelijk is.) Je kunt tevens een vergoeding eisen voor het gebruik van je grond.

Maak vooral duidelijk dat wanneer zij blijven volstaan in hun schadeclaim, dat jij ook zal blijven volharden in je rechten.

Dan hoor je er niets meer van.........

F.

Reply to

Mat Nieuwenhoven drukte met precisie uit :

Beter de vraag in news:nl.juridisch stellen, maar zoals anderen al opgemerkt hebben vraag ik me af of ze het recht gehad hebben om die kabel onbeschermd over jouw grond te laten lopen, JIJ hebt er immers geen toestemming voor gegeven, een rekening sturen lijkt me dan ook absurd aangezien het hun eigen schuld is.

Mark

Reply to
Vonkenboer

Zo die mogelijk als het kan! En oja als je Chinezen tegen komt graag een loempia en een bami rol alsjeblieft Geen sambal bij! Manfred

Reply to
Manfred

"Manfred" schreef in bericht news:45f3f77a$0$1863$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Reply to

"Manfred" schreef in bericht news:45f3f77a$0$1863$ snipped-for-privacy@news.wanadoo.nl...

Nee, wel recht graven.... Als je in China uitkomt, heb je scheef gegraven.

Zie hier:

F.

Reply to

Tegenwoordig is 50 cm de eis. maar 30 cm is belachelijk ondiep. Niet betalen dus en niet in zee gaan met een klachten commissie. zulke commissies zijn er alleen om consumenten aftewimpelen.

-- Nee momenteel effe geen XT

Reply to
Arrebeest

Mat Nieuwenhoven schreef op 11-3-2007 :

~~knip~~

Laat je nog een keer weten hoe e.e.a. is gegaan en afgeopen? B-)

--
"Politiek is een spel waarvan de spelers regelmatig de regels
veranderen."

               73 de Peter - PB2DD
http://www.wannahaves.nl/tunes/dapperedodo.htm
Reply to
Zie

In de gouden tijd van snelle bekabeling werden de huisaansluitingen met een noodgang en niet al te diep onder de grond gestopt. 30 tot 50 cm, dieper liggen ze hier, van de voormalige Pekelder Kabelstichting, nu @home (Essent Kabelcom), ook niet.

--
Met vriendelijke groeten,
Ben Doedens

"Albert" schreef in bericht news:7d2f3$45f40d05$3ec3f838$ snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Hoe niet te overzien?

Buurt ontruimen wegens het vrijkomen van TV dampen?

F.

Reply to

"Mat Nieuwenhoven" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Afgelopen jaren is hier tot in de Hoge Raad voor geprocedeerd.

Uitslag: de kabel is eigendom van in dit geval UPC (horizontale natrekking). Het Kadaster is hier nog niet op berekend. (moet 3 dimensionaal worden), waarbij de kabelbedrijven vaak geeneens weten waar de kabels precies lopen

De vraag is daarom kan hier van "een schuldige" gesproken worden en zo ja wie.

groet

Reply to
janmaris

">>>>----> Vliegende Tijger

UPC is hier ernstig nalatig geweest, want die had betrokkene naar behoren moeten informeren dat er door zijn tuin een kabel loopt, en daarbij de ligging ervan moeten aangeven. Men kan nu eenmaal redelijkerwijs niet van een tuintjesbezitter verwachten dat die wat ondiep graafwerk uitvoert als betrof het een archeologische opgraving.

"" schreef in bericht news: snipped-for-privacy@news.chello.nl...

Misschien iets voor de rijdende rechter, Mat Nieuwenhoven versus UPC.

Mvrg Lodewijk

Reply to
<Lodewijk>

Gelet op het TV aanbod zou dat geen overbodig maatregel zijn.

Reply to
Patrick de Zeester

schreef in bericht news:45f44922$0$3875$ snipped-for-privacy@news.tele.nl...

Is al geweest,

ging over een gasbuis die werd doorgestoken met een spade. Lag ook ondiep.. en materiaal was gemakkelijk te beschadigen door een schop.

RR stelde de veroorzaker in het gelijk, en hoefde niets te betalen, de rechter vondt dat de buis toch "enige" stevigheid moest hebben en een aanraking met een schop moest kunnen weerstaan.

Het energie bedrijf gaf zelfs toe dat het een oude soort leiding betrof en dat men tegenwoordig stevigere PE soorten gebruikte.

(Ze wisten dus zelf ook beter).

F.

Reply to