Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Beste mensen,

Sinds kort heb een 'nieuwe' auto met allerlei moderne snufjes.
Twee van die opties wil ik niet gebruiken en daarom moet ik na het
starten steeds twee knopjes even indrukken om deze zaken uit te
schakelen. Het zijn van die 'soft' knopjes, dus die dingen die niet
ingedrukt blijven maar alleen even een contact maken of verbreken.

Ik wil daar vanaf dus ik zou iets willen maken dat bij het inschakelen
van het contact (dus 12V op "ACC" zeg maar) een relais-achtig dingetje
beide schakelaars even 'indrukt' (contact maakt) en daarna het contact
weer laat afvallen. Dus even indrukken en weer los.
(ik heb al gekeken naar de knop continu ingedrukt houden, maar dat wil
niet, na opnieuw inschakelen van de motor wordt dat niet gedetecteerd)

Wellicht is het nodig om nog een vetraging in te bouwen dat de
schakelaars pas na, zeg maar, 1 seconde worden ingedrukt, en misschien
is er oo een minimale tijd "aan" nodig, zeg maar 0,1 seconde of zo. Maar
misschien is dat niet eens nodig.

Ik heb niet zoveel ervaring met zelfbouw, maar er is vast iets van een
standaard IC die dat kan doen. Ik heb 12V beschikbaar.

Kan iemand me op weg helpen?

Bedankt!

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Ga naar de garage en laat het in de computer uitschakelen of in jouw
gewenste stand zetten.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Mee eens. Veel voorkeuren in een moderne auto zijn instelbaar.
Afhankelijk van het merk/type auto kun je dat soms ook zelf instellen
met behulp van een PC en de juiste interface. Ik weet dat er voor Ford
een gratis programma is waarmee dit kan (het werkt zelfs
beter/eenvoudiger dan wat de dealer tot zijn beschikking heeft).

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Beiden bedankt voor de reactie. Mee eens dat dat een betere optie zou
zijn, maar helaas lijkt dat niet te werken.

Ik heb een Peugeot en ik heb zelf de beschikking over een zogenaamd
'Lexia' kastje dat ik in de OBD-II poort van de auto prik aan mijn
laptop aansluit. Daarop draait de Peugeot/Citroen 'Diagbox' software
(voorheen PP2000), dit is dezelfde software en hardware die de officiele
dealer gebruikt.
Bij mijn vorige Peugeot heb ik die set bijv. gebruikt om 'altijd licht
aan' (het zgn. Zweedse standje) te activeren, storingen uit te lezen,
sleutels te programmeren etc.

Dus met mijn nieuwe auto had ik de hoop dat ik de twee functies die ik
wil aanpassen (automatisch start/stop systeem default op 'uit',
automatische versnellingsbak default in 'sport') zou kunnen wijzigen.
Helaas zijn dit geen opties die via de computer zijn aan te passen. En
de ECU software zelf aan gaan passen is voor mij een brug te ver... ;-)

Daarom zie ik toch als enige mogelijkheid dat ik een elektrisch
schakelinkje inbouw die bij starten automatisch de twee betreffende
knopjes even indrukt.
Dat brengt me dus terug op mijn oorspronkelijke vraag: "Er is vast iets
van een standaard IC die dat kan doen. Ik heb 12V beschikbaar. Kan
iemand me op weg helpen?"

Bedankt!!

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Op de 12V in een auto kunnen lelijke pieken staan; een circuit moet
pulsen 60V kunnen weerstaan. Je hebt dus minstens filtering en 'surge
protection' nodig op de voeding van je schakeling. Overigens een korte
Google aktie leert mij dat dit soort kastjes in de handel verkrijgbaar zijn.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Even zitten Googlen. Schakeling zo iets kunnen zijn als:
- een spanningsregelaar (LM7805) om van de "12V DC accuspanning" een
spanning te maken van 5 V DC voor voeding van IC's --> een elko tussen
op de in- en uitgang om op deze manier de pieken in de accuspanning wat
op te vangen. Ja, als het echt 60 V is, is dat miscchien niet genoeg,
maar ik kan proberen of het gaat.
- een timer IC type 555: deze kan een puls van gewenste lengte geven om
de schakelaars bijv. 0,5 s 'in te drukken'
- een schakelaar IC, een 'dual analog switch' om de twee schakelaars om
te zetten

Mocht het nou nodig zijn een vertraging in te bouwen, tussen aanzetten
motor en indrukken schakelaar, hoe zou ik dat kunnen realiseren?

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

P.S. Misschien zit zo'n 'surge protection' in elke telefoonlader voor in
de sigarettenaansteker ingebouwd?

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Misschien wel niet! :-)  Als ze al ergens op componenten kunnen besparen
dan doen ze dat die chinezen. Die dingen zijn heel minimalistisch opgezet
om de kostprijs zo laag mogelijk te houden. :-(
PS daar zit vaak geen 7805 in maar een schakelend IC. Van 13.8 naar 5 volt
x1 ampere is teveel vermogen voor een 7805.
Deze kom je vaak tegen:
http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/NCP3063-D.PDF

---
Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Als je je toch niet druk gaat maken om een 'vuil' boordnet (wat ik wel zou
doen overigens), waarom dan die 7805? Een 555 kan tot 16V hebben.

--
Stef    (remove caps, dashes and .invalid from e-mail address to reply by mail)

If you are not for yourself, who will be for you?
Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Klopt, maar omdat ik zag dat die schakelaar IC's / 'dual analog
switches' wel 5 V willen hebben, was mijn gedachte om die 5 V te maken.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Ik neem aan dat je bij de draden kan van de "soft knopjes" om af te tappen?

  Wat ik zelf vaak gemaakt heb en wat bij mij werkt is m.b.v. een PIC ic  m
aar
 die moet je programmeren en anders inderdaad een 555 (of twee x 555),  die
 twee optocouplers aan laten sturen die elk over een  "soft knopje"  aanges
loten
 wordt.

Voordeel van optocoupler is dat je electrisch geisoleerd bent in dit geval
van je boordcomputer

Want die wil je echt niet opblazen! ?????
??????

Voedingspanning van de schakeling 5Volt en is prima te doen met een telefoo
nlader.
Als die gevaarlijk zouden zijn zou je ook je telefoon opblazen.
 (mijn mening en niet wetenschappelijk onderbouwd, zeg het maar vast voor d
e betweters)

Hele schakeling zal niet meer verbruiken dan ~ 50mA

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Ja, ik ga er vanuit dat ik bij de draadjes van de 'soft knopjes' kan
komen. Ah, goede tip om met optocouplers te werken. 'Better safe than
sorry'. Ik durf ook wel die 7805 te gebruiken, stroomverbruik van mijn
schakeling is natuurlijk inderdaad erg laag.

Ik heb nog niet goed door hoe ik het met die 555 (of anderszins) voor
elkaar moet krijgen om bij het inschakelen van het contact eerst *niets*
te doen, maar pas na enige tijd de knoppen in te schakelen (de tijdsduur
van indrukken kan ik met een 555 doen).
Heb je een tip?

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Een 7805 heeft niet genoeg bescherming tegen de pieken in een auto. Ik
zou een serieweerstand van 10 Ohm 1W en een 18V 5W zener gebruiken om de
spanning binnen de grenzen van de 7805 te houden. De zener diode is dan
ook meteen een beveiliging om negatieve pulsen te begrenzen.

Met 2 NE555s in serie (of een NE556=2x NE555 op 1 chip) zou je de
functie kunnen realiseren: 2x een one-shot timer.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Bedankt voor de tip.

Misschien ook nog een condensator tussen input van 7805 en GND, en een
condensator tussen output van 7805 en GND? Ik kwam dat ergens tegen. Of
is dat eigenlijk overbodig als je die zener gebruikt? Indien wel doen:
welke waarden voor die condensatoren zou slim zijn?

Ja, dat zat ik ook te denken, maar ik snap nog niet goed hoe ik dat moet
doen, twee timers in serie. Ik ga nog eens Googlen om te snappen hoe dit
werkt.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Voor een 7805 is het zowieso nodig om condensatoren van 100nf zo dicht
mogelijk bij de in en uitgangspennen te zetten en een 100nf condensator
over de voedingspennen van ieder IC. Aan de ingang van de 7805 zou je
tevens nog een elco (electrolytische condensator, oftewel zo'n rond
tonnetje) van 100uf kunnen toepassen.

Er is een gratis simulatieprogramma genaamd LTspice (het kan zijn dat
het tegenwoordig anders heet) waarmee je de schakeling kunt simuleren.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Als je dit moet vragen heb je denk ik toch niet de vereiste kennis
voor het maken van een electronische schakeling, en is een schakeling
voor in de auto voorlopig even een stapje te ver.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Ha ha, dan stelt het je vast niet gerust dat ik al eerder een schakeling
voor in de auto heb gemaakt ;-)
Maar dat was inderdaad met een ouderwets relais, ga ik nu ook maar doen
(zie de post van tuinkabouter).
Zoals gezegd heb ik weinig ervaring met het zelf bouwen/ontwerpen van
schakelingen, ben bijna altijd bezig met het repareren van schakelingen
van anderen.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Bij schakelingen in een auto spelen naast de normale ontwerp criteria
en het kunnen lezen van datasheets (waardoor je vragen als bovenstaand
niet hoeft te stellen) ook nog een aantal andere dingen mee:

- storing op de voeding, zoals Nico al vertelde, kan enorm zijn
- extreem temperatuurbereik waarbinnen het goed moet werken
- de zeer hoge stromen die een autoaccu kan leveren, met als
  gevolg gevaarlijke situaties als er wat fout gaat en de boel
  niet goed beveiligd is (brand!)
- mogelijke ernstige consequenties als er wat fout gaat terwijl je aan
  het rijden bent

Daarom is het ontwerpen van auto-electronica niet zo gemakkelijk voor
de hobbyist.

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Tja, en waar maakt OP zich in hemelsnaam druk over?
Start/stop en versnelingsbak niet default op max verspillend,
dat is ernstig geestelijk lijden, toch?

Jan

Re: Contacten in-/uitschakelen, evt. met vertraging

Ach, smaken verschillen en gemak dient de mens ;-)

Site Timeline