Vibrationssensor

Jeg har brug for en lille sensor til at registrere vibrationer. Den skal
kunne detektere vibrationer i maskiner der ikke er korrekt afbalanceret,
fx en vaskemaskine.

Det er enten-eller, den skal ikke nødvendigvis give et signal som er
afhængig af vibrationsgrader. Der er tale om lavfrekvente vibrationer.

Jeg forestiller mig noget i stil med denne:

http://www.sparkfun.com/products/9199

Men når jeg søger på vibrationssensor i DK får jeg en masse bud på
tyverialarmer.

Hedder det noget andet på dansk?

Andre forslag?

Re: Vibrationssensor
On Wed, 01 Dec 2010 20:40:10 +0100, Martin Larsen

Det ved jeg ikke, men et bud "accelerometer".

G-sensor ?

/Hans

Re: Vibrationssensor

Hmmm, det jeg søger er mere simpelt da et accelerometer normalt giver
feedback om størrelsen og retningen af accelerationen.

Re: Vibrationssensor

RS har da en del hvis man søger på  Vibrationsfølere

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=retrieveTfg&binCount15%&Ne42%94958064&N42%94964505+4294954494

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Vibrationssensor

1000 tak! Det faldt mig ikke ind at søge på det gode danske ord "føler" :-)

Re: Vibrationssensor

Jeg sidder og kigger på denne her:
http://dk.rs-online.com/web/6187513.html

Der står 24V forsyningsspænding. Skal det forstås som at den skal have
netop 24V eller op til 24V?

Jeg spørger fordi jeg troede at den slags var passive komponenter (en
kugle der rører nogle kontaktpunkter fx) og derfor ikke tog sig så nøje
af hvad man puttede ind i den af forsyningsspænding.

Re: Vibrationssensor
Hej Martin

Sådan nogle bruges i bilalarmer.

Max

Re: Vibrationssensor

Passive vibrationsfølere?

Re: Vibrationssensor
Hej Martin

Ja, jeg har set sådan nogle i et par bilalarmer, noget
med en fjederbelastet pind der sad i en ring, man kunne
så stille følsomheden ved at spænde fjederen.

Men hvad type sidder der i vaskemaskiner ?

Max

Re: Vibrationssensor

 > Men hvad type sidder der i vaskemaskiner ?

Der sidder sikkert ikke nogen. Det var bare et eksempel. Det er til
detektering af vibrationer i alle mulige maskiner.

Re: Vibrationssensor
Hej Martin

Der sidder bestemt en i min vaskemaskine, den stopper hvis
tromlen bevæger sig for meget.

Max

Re: Vibrationssensor

Nå ok, men vaskemaskinen var bare et eksempel. Jeg skal ikke bruge den
til vaskemaskinen. Det er altså ikke en reservedel.

Re: Vibrationssensor
Hej Martin

Nej, men du kunne måske bruge den fra sådan en maskine.

Max

Re: Vibrationssensor

 Jeg har aldrig set sådan en fætter i en vaskemaskine og troede at det var
udfra tromlemotorens strømforbrug at denne "ubalance" blev målt.

mvh
JBH

Re: Vibrationssensor

24V er max spænding over kontaktsættet (200mA)
eller 5VA

Jamen det er helt rigtig, men kontaktsætte har en max spænding/strøm grænse

Af en eller anden grund kan jeg kun finde data på AU2401-6

http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/07f5/0900766b807f5ef2.pdf

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Vibrationssensor

Takker! Det fremgår jo tydeligt af databladet at det er *max* 24V, men
jeg kiggede åbenbart på de forkerte, uden datablade.

Re: Vibrationssensor
Hej i et stykke katte legetøj med en facon, pind med en stof kugle på og
en fjer inden i den er der en føler du kan pille ud

Re: Vibrationssensor

ME5%ske kan du finde inspiration hos Analog Devices, deres ADXL serie
iMems

--
Christian

Re: Vibrationssensor

Skal jeg på loftet og se om jeg har en VS 05?

Brugt i Nordtang, Micon og hvad heraf følger af vndmøller. Den
udsender en analogt signal.

Re: Vibrationssensor

Ja tak! Men inden du ulejliger dig derop, så lad mig lige vide lidt mere
om den.

Hvor stor er den? Og hvilken driftsspænding? Jeg skal lave en
batteridrevet dims ud af den :-)

Martin

Site Timeline