Vejecelle der kan måle op til 100 gram

Hvis jeg vil lave en vægt, der kan måle op til 100 gram, og som er ret
præcis, hvad skal jeg så bruge af vejecelle ?

Det som det skal bruges til er som følger:
En beholder placeres på vægten. Dennes vægt på afvige ganske lidt, og bliver
kasseret hvis den ikke vejer indenfor den tolerence jeg har sat.

Jeg tænkte: Vejecellen giver analog output, som køres i en plc´s analoge
indgang (evt forstærket op først). I plc´programmer jeg et "vindue" op som
giver enten "ok" eller "ikke ok" signal ud, som så henholdsvis lader
beholderen passere eller kasserer den.

Nogen der har nogle gode ideer uden det bliver alt for dyrt / omstændigt ?

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram

Køb en brevvægt. Hiv elektronikken ud og byg dit eget. Kalibrer det
passende. Det er billigere, en at skulle finde en GOD vejecelle og en
ordentlig forstærker.

En vejecelle giver ikke ret stort signal, og en forstærker bagefter er
nødvendig, inden en PLC kan få glæde af signalerne. Typisk giver de
5-10mV ud for fuld last.

Jeg har bygget en del af den slags, og det koster knapper, hvis du skal
have f.x. 100.000 delinger for fuld udstyring.

Bo //

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram
Den 13.03.2011 13:17, skreiv Bo Bjerre:

Men, hvor kan man finne en brevvekt? Jeg ønsket meg en for å teste
papirtykkelsen, men jeg fann ingen :-(

HM

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram

I DK kan man købe dem i ALLE forretninger, der handler med kontor
artikler. Jeg ved ikke hvor man kan i No-land.

Brevvægte kan ikke måle papir-tykkelse. Til det bruger jeg en
mikrometerskrue.

Bo //

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram
selvfølgeligt kan man det
Vægten er en funktion af tykkelsen.
//finn

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 gram

Nej ikke ubetinget.

/Hans

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram
Den 13.03.2011 18:24, skreiv Bo Bjerre:

Slike forrettninger kaller vi helst "Bok og papirhandel". slike
forretninger førte ikke brevvekter for en 20 års tid siden. Siden har
jeg ikke forsøkt; jeg har slått meg til ro med at slikt er foreldede
produkt.>

Det avhenger av kreativiteten ;-)

HM

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram

Jeg synes du skal gå ud i det moderne samfund og anskaffe en vægt.

Bo //

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram
Den 13.03.2011 20:56, skreiv Bo Bjerre:

Joda, jeg har kjøpt en kjøkkenvekt som veier ned til 1 gram. Et 80g
"kopipapir" skal veie 5g.

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram

Det kommer meget an på arealet. men er det i A4 format, så ar du ret.
Jeg ved ikke om du forventer at en 50kr's vægt, med et område på
1.000gram vejer miligrams præcist på 1/200 af fult last. I så fald må du
helt klar revidere din opfattelse af virkeligheden.

De celler jeg arbejder med er typisk 5.000Newton for fuld last, og vi
har en opløselighed, der let afgør om der er 1-2-3-4 papirsclips på. Men
det er ikke vejeceller til 50kr, og det er heller ikke almindelige LM324
op-amp's vi bruger.

Hvis du søger hjlæp her, kunne du måske starte med at definere hvad dine
REALISTISKE krav og forventninger er. Så er jeg sikker på at flere vil
kunne bidrage.

Bo //

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram
Den 13.03.2011 21:50, skreiv Bo Bjerre:

Joda. Etter hvert kjenner jeg pekefingeren din ;-)

HM

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 gram

Min køkken vægt er en Mettler BB3000

Sådan er der så meget...... Bedre køkken vægt findes ikke - Men som sagt jeg
har en brevvægt liggende med DB 9 - Formoder det er RS232 som OP kan købe
relativt billigt.

Mvh.

Niels

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 gram

Her:
<http://www.dealextreme.com/p/precision-digital-pocket-scale-100g-max-0-01g-resolution-15002
<http://www.dealextreme.com/c/digital-scales-406

Du mener måske ikke tykkelsen, men gram/m2 som er almindelig
handelsbetegnelse?

m.v.h. Emil

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 gram

Men vil den være nøjagtig nok ?
Havde nemlig tænkt denne tanke også, men jeg var nervøs for at det var selve
vejecellen der ikke var god nok, og ikke elektronikken, men jeg tager måske
fejl ?

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram

Du skal naturligvis ikke regne med at den er kalibreret ret præcist. Men
ofte er de langstidsstabile og reproducerbare. Det er for det meste en
strain-gauge transducer, der er limet på en aluminiumsklods. Der kan
være lidt hysterese i dem, men prøv dig frem. Linearitet er også en
faktor. Er det noget, som du skal lave mange af, og sælge, må du gå til
fabrikanten, og få bedre data.

Bo //

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 gram
Se f.eks.:
http://www.lomax.dk/vis/varebeskrivelse.asp?vi=3&ci=4&varenr15%55520
Mvh Erik

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram

Idet jeg antager at måleområdet skal være 0 - 100 gram som du skriver.

De køkkenvægte jeg har set bruger en kapacitiv celle der er med til at
bestemme frekvensen i en oscillator der tælles og regnes på - Besværligt
og det giver ikke et analog signal ud.

En strain-gauge bro monteret på et stykke stål - f,eks et stykke af en
nedstrygerklinge - er lige så omstændigt og koster sikkert også kassen
men giver et analogt og forholdsvis lineært signal.

Så er der Storm-P løsningerne.
Belastningen af emnet der skal vejes trykker på en fjeder hvor
sammentrykningen aftastes med en fotocelle hvor der blændes af afhængigt
af vægten. Da der skal bruges et vindue imellem to givne spændinger
behøver signalet fra vejecellen ikke at være lineært.

- Tag skridtet videre og brug fotocellen som feedback i en styring hvor
en solenoide (kan laves med f.eks en højttaler)skal yde et modtryk
svarende til den vægt der skal vejes. Strømme i spolen er et udtryk for
vægten.

/Lars

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 g ram

Det er da ikke særligt besværligt at lave en tæller i f.ex. en arduino,
og så lade OK-signalet komme, hvis tallet er ihmellem 712 og 743 f.ex.

Kalibreringen kan laves med et par lodder filet til, og vejet på en
nøjagtig vægt, et lod til hver grænse: for let og for tung.

Så må man finde ud af, om vægten skal kalibreres hver dag f.ex. eller
det er nok at gøre det en gang for alle.

Men har jeg overset, hvor nøjagtig den skal være?

Leif

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 gram

"Fidolinux.dk"

Jeg har noget brevvægt liggende højst sansyneligt mrd rs232 ud....

Kommer fra en elektronisk brevvægt/frankeringsmaskine - stikket er db9 der
fra antagelsen det er rs232...

Mvh.

Niels

Re: Vejecelle der kan måle op til 100 gram

Hvor meget kan den max veje ? Og hvad skulle du i så fald have for sådan et
dyr :=)

Site Timeline