Valg af oscilloskop

Til min elektronik hobby er jeg begyndt at overveje et oscilloskop. SÃ¥dan
et er jo ret pebret, så jeg har to muligheder. Enten et billigt PC
oscilloskop, eller at købe et brugt. Kan se gamle oscilloskoper går for
en billig penge på DBA. Jeg har ikke brug for logging, så umiddelbart
virker et brugt som den bedste løsning, da jeg så får et større
frekvensområde end de billige PC oscilloskoper typisk har.
Er der andet jeg skal være opmærksom på når jeg kigger oscilloskoper? Jeg
tror ikke jeg har brug for flere kanaler, men ret mig hvis der er flere
faktorer at se på.

Re: Valg af oscilloskop

Jeg har selv fundet ud af at det betød træg ved at ringe til en af de
mere seriøse radioforretninger, og de havde en på lager. Vil dog stadig
gerne have råd ang. hvor man bedst køber elektronik til hobby brug.

Re: Valg af oscilloskop

Ups forkert tråd, det går godt ;)

Re: Valg af oscilloskop

Prøv evt. at kikke på PicoScope 2104 eller 2105, hvis det blot er til hobby
brug http://www.shop.microtec.dk/contents/da/d28.html
Der får du rigtig meget oscilloscope for pengene, og de har både en høj
sample-rate og en forholdsvis dyb hukommelse, så det er muligt at zoome ind
i X-retningen (i modsætning til mange andre PC oscilloskoper).

De gange jeg selv har kikket på oscilloskoper i DBA, har det været nogle
ældgamle 15-25 år gamle apparater. Du kan være heldig at de virker
upåklageligt i nogle år, men også uheldig at de er slidt op og hurtigt går i
stykker med det samme. Jeg sloges meget med udtørrede lytter og dårlige
kontakter på mit gamle analog oscilloscope før jeg tog mig sammen til at
smide det ud.

Re: Valg af oscilloskop

Dem vil jeg prøve at kigge på, og ja det er kun til hobby brug.

Tak for den advarsel, har ikke lyst til at give 5-600 kr ud for noget der
har en relativt høj risiko for at gå i stykker i løbet af ingen tid. Så
hellere give lidt mere og få noget jeg kan regne med at have i længere
tid.

Re: Valg af oscilloskop
Hej Andreas

Pas på du kan sagtens risikere at købe et til 200 kr. der holder
de næste 25 år uden problemer :)

Re: Valg af oscilloskop

Så er det vist ikke i DBA man skal kikke.
Normalt ligger de billigste ganske rigtigt omkring 500 Kr. for et gammelt
Advance, som har mindst 25 år på bagen (hold op, hvor må der være solgt
mange Advance oscilloscoper).

Du har ret i at man kan være heldig at det virker mange år endnu,
fuldstændigt lige som gamle fru Jensens 25 år gamle B&O TV, men så er hun
også heldig og ved ikke om TVet afgår ved "døden" i morgen eller om et år
:o)

Re: Valg af oscilloskop
Hej Allan

Hvem gider da kikke på DBA og den slags steder, der er priserne
bare skruet op i et urealistisk op. Mit skop købte jeg brugt i 1976
og det fungere stadigvæk uden problemer. En af mine kollegaer
har lige foræret et fint dobbeltstrålet 30 MHz skop væk, det holder
helt sikkert mange år endnu. På usenet handles skoper til rimelige
penge, her har vi nemlig ikke mistet jordforbindelsen.

Re: Valg af oscilloskop
Jeg vil anbefale, st du investerer i et brugt OS med en båndbredde på
ca. 1-2 Mhz (medmindre du bevæger dig op i Mhz-området eller skal
overholde EC-normen). Hvis du bevæger dig videre i elektronikkens verden
  vil du hurtigt finde ud af, at 2 kanaler er nødvendigt (hvad der
kommer ind er det jeg håbede på der kom ud af min konstruktion). Prøv at
finde et gammelt Hewlet Packard (HP) OS. Det kan kommunikere med en PC,
hvis du får brug for det på et senere tidspunkt. Hvis du bevæger dig i
området DC - 20kHz (audio) vil ovenstående i et langt stykke af vejen
kunne dække behovet i hobby-sammenhæng. Til sidst: hvis du køber et
brugt OS, så check lige at begge kanaler er aktive og at flankerne på
firkantpulser er skarpe (lodrette). Kalibrer evt. OS-proberne v.h.a. den
lille trimmer der normalt er placeret i OS-proberne.
Hvis trimningen ikke kan fremkalde en firkant (og jeg mener en firkant,
dvs. en kurveform med totalt skaarpe flanker), så glem alt om at købe
det. Ligeledes, hvis focus justering er drejet helt i bund for at vise
et acceptabelt billede

God jagt.

Re: Valg af oscilloskop

Det kan INTET bruges til. Så snart du skal fejlsøge almindelig TTL eller
CMOS logik er der behov for 50-100MHz båndbredde.

Bo //

Re: Valg af oscilloskop

Enig.

Mvh Hauge

Re: Valg af oscilloskop

Hvorfor ikke gøre begge dele?

Jeg har været meget glad for et brugt Tektronix 2236 jeg købte for et
par år siden: http://dion.swamp.dk/tek2236.html

På den anden side fik jeg for nyligt brug for at debugge på en i2c bus
der ikke ville makke ret, så jeg riggede lidt pc-scopeagtigt fusk til
med et lydkort og klokkede i2c bussen langsomt nok til at se hvad der skete.

PC scopet koster ca. intet, har begrænset båndbredde og nøjagtighed, men
tilgengæld er der masser af storage, så sammen med det gamle analoge
scope så kan jeg ind til videre alle de ting jeg har brug for.

Site Timeline