USB-enhed med display, egen CPU m.m. , ideer søges

Hej allesammen

Jeg har uden held ledt efter en dims med nedenstående egenskaber, og
regner derfor
med at måtte bygge en selv, er der nogen som kan foreslå komponenter,
leverandører
etc. (det handler umiddelbart kun om 1-3 stk. til eget brug, ikke noget
prof):

- Kan tilsluttes USB og snakke (bidirektionelt) med maskinen.
- Har egen CPU, RAM (mindst et par K) og flash memory (både til data og
kode).
- Har et (lille) tekstdisplay
- Har nogle knapper
- Har evt. et batteri (ikke så vigtigt)
- Al kommunikation over USB går via den indbyggede CPU.
- PC-en kan ikke bestemme over eller kigge "inden i" dimsen, dimsen er
suveræn
på eget territorium og dermed beskyttet i tilfælde af f.eks. virus.
- Fysisk størrelse som de mindste MP3-playere e.l., altså ca. som en alm.
engangslighter.

Nogle ideer jeg har tænkt på:

- At omprogrammere en MP3-afspiller, men disse har vist ikke nok
dokumentation til
at udtænke helt egen firmware.

- PIC18 seriens klods med indbygget USB (findes med 28 eller 40 ben, men
kræver en
del ekstra komponenter, herunder en displaycontroller, RAM er også ret
lille (under
1K plus reserverede USB buffere)).  Brinck m.fl. har dog kun de meget
mindre
kapable PIC-controllere af ældre dato.

- ATMEL controllere men ved ikke hvad de lige har.

- Displaymoduler med LCD+serielt styret kontroller.  Dem jeg har set i
almindelig
handel virker dog som om de er fysisk for store, har for få linier/pixels
eller
begge dele.  Med den kapacitet der er i en moderne microcontroller virker
det
også som lidt overkill med så meget intelligens i displayet.  En simpel
mulighed
for f.eks. at sætte alle pixels på en gang eller LCD-styring direkte i
microcontroller virker simplere og mere fleksibelt.

Er der nogen der kan foreslå noget?

Med venlig hilsen

Jakob

--
#include <disclaimer>

Re: USB-enhed med display, egen CPU m.m., ideer søges

For et års tid siden lavede jeg stort set det samme som du ønsker med en
Cypress AN2131SC. Den indeholder en 8031 kerne og er særedeles let at
programmere.

Re: USB-enhed med display, egen CPU m.m. , ideer søges

Lyder spændende, har du nogen detaljer?

Jakob (Som måske nok skifter til en anden chip da denne er udgået)

--
#include <disclaimer>

Re: USB-enhed med display, egen CPU m.m., ideer søges

Hvilke detaljer mangler du?
At forbinde et tegn-baseret LCD-display og et antal knapper til portene på
en 8051-kampatibel uP er vel ret banalt. Kommunikationen til PC foregår via
en dual-port RAM indbygget i AN2131SC og Cypress har som sagt færdige
drivers til formålet.

Re: USB-enhed med display, egen CPU m.m. , ideer søges

Især hvordan du fik tilsluttet LCD uden at det fyldte/vejede som en
jumbojet.

Og hvor man finder andre LCD-moduler end de 3-4 modeller de har hos Brinck
og
Aage Nielsens.

Ifølge Cypress er AN21xx serien sendt på pension og deres 3 nuværende chips
har ingen egen EEPROM, men på det punkt kan jeg jo så finde et andet mærke
eller noget (Jeg vil gerne have at firmware ligger i dimsen ikke på PC-en).

-Jakob

--
#include <disclaimer>

Re: USB-enhed med display, egen CPU m.m., ideer søges

Jeg brugte en stort grafisk display til min konstruktion, men elektrisk og
programmæssigt er der ingen forskel uanset størrlse.

Det var nok heller ikke de mest professionelle steder at lede efter et
display. I "amatør-butikkerne" har de ganske rigtigt kun et meget begrænset
udvalg.
Prøv f.eks. hos www.cardeg.dk

AN21xx serien er ikke sendt på pension, men "NOT RECOMMENDED FOR NEW
DESIGNS" så du kan sagtens få fat i den til dine 3 print.
Ellers følger du deres anbefaling og vælger en CY7C64713 i stedet.

Det er netop det der er deres ide. Du monterer en lille 8-pin EEPROM med
I2C-bus ved siden af til firmware, hvis du ikke ønsker at lade PCen hælde
det ned i hver gang der genstartes. Så har du stadig mulighed for at
opdatere firmware fra PCen, hvilket du ikke har hvis du bruger en kreds
OTP-kreds.

Re: USB-enhed med display, egen CPU m.m., ideer søges

Det er ikke bare lige noget man gør.

Cypress eZ-USB:
<http://www.cypress.com/portal/server.pt?space=CommunityPage&control=SetComm
unity&CommunityID20%9&PageID25%9&fid10%&rpn=CY7C67200>

--
mvh / regards           1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian           min  2) http://makeashorterlink.com/?X21D23C5B *

Når det er i controlleren og chipleverandøren har sample kode til at styre
det
er det vel ikke værre end så meget andet jeg har lavet...

Det var ikke lige det jeg mente med bidirektionelt. Den behøver kun være
USB
device, ikke host.  Data skal bare kunne flytte sig begge veje etc. så USB
OTG
er overkill.

Og så kræver deres chips tilsyneladende ekstern EEPROM, hvilket er ret
upraktisk
(det fylder, vejer og æder benforbindelser).  Og hvis EEPROM fejler under
boot
får PC-en pludselig fuld kontrol over skidtet, ret usmart.  Jeg kan ikke
blive
klog på om deres 3de chip (den uden ROM) overhovedet har egen CPU.

Øv, kigger videre på Atmel eller PIC...

Men tak for forslaget

Jakob

--
#include <disclaimer>

Re: USB-enhed med display, egen CPU m.m., ideer søges

<http://www.cypress.com/portal/server.pt?space=CommunityPage&control=SetComm

Eller kig på Atmel's ARM serie. Indbygget USB og bootloader, kan flashes
over USB'en, og har en farlig masse kræfter. Og en pæn klat RAM, vist op til
32K.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: USB-enhed med display, egen CPU m.m., ideer søges

Fik jeg vist ikke nævnt at Cypress AN2131SC også har. Det er nemlig rigtig
smart :o)

Re: USB-enhed med display, egen CPU m.m., ideer søges
Hej Jakob...

Jeg vil foreslå du bruger en ATmega88 eller 168 den er fin til USB client og
kan sagtens styre et HD44780 display samt nogle tryk knapper og gøre alt
muligt ...

M.v.h.
Lasse Madsen

Site Timeline