USB, drivere m.m.

Jeg skal ta spranget over til USB med en mikrokontroller som heter
AT89C5131.  (8051 familien som jeg har laget mye for før)
Har lest en del om USB den siste tiden, og det virker som firmware delen
ikke er så ille, men drivere er det verre med. (XP)

Programmer for å lage drivere koster en formue, f.eks. 10000,- kr.
Å kjøpe seg noen egne reserverte id nummer derimot koster ikke stort (ca
300).

Driverbiten virker nesten håpløs og krever C++.
Jeg programmerer i Delphi 7 for Windows.

Det skal brukes i det minste en sys og en inf fil.   Inf filen er jo grei
nok.

Er det mulig få USB delen til å oppføre seg som en vanlig serieport
drivermessig, men bruke et portnavn annet en COM slik at programmet jeg
skriver lett kan ta kontroll over porten og ikke blande den inn blant de
andre com-portene.

Per i dag fungerer det hele med serieport.  Det sendes pakker på opptil 24
tegn, totalt opptil ca 2KB/s.  (Ønsker mer).

Mesteparten sendes uoppfordret til PC.

Jeg har lest litt om HID men kan ikke helt se for meg at jeg skal "late som"
utstyret er av en vanlig klasse som tastatur osv, det høres rotete ut.

Hilsen Tom-Vidar , Norge

Re: USB, drivere m.m.

http://www.ftdichip.com/

Re: USB, drivere m.m.

Til Linux findes der er driver, der kan få det meste hardware til at fungere
som en serielport. Måske har nogen lavet noget lignende til Windows.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Re: USB, drivere m.m.

    PIC18Fx550 med USB 2.0 leveres der gratis firmware med til at PIC'en
ses som en alm. RS232, samt en MUS, og som et MSD = lige som en USB
memmory stick :)

    Koden virker stabilt osv. med det jeg har rodet med den indtil nu, så
måske ? det er en ide i stedet ?

    VH
    Moller
    Man skal ikke tilpasse opgaven til den MPU man har, men MPU'en til den
opgave man har :)

Re: USB, drivere m.m.
Jeg snublet over noe som virker bra på http://libusb-win32.sourceforge.net/

Det er ett prosjekt som lager en generell USB driver.

Jeg har også funnet en en INF fil som etter det jeg kan forstå gjør en av de
tingene jeg spurte om var mulig, å bruke serial (COM)  driveren i windows
til eget bruk med eget navn.  Trenger å studere denne litt. Kjenner ikke
prosjektet den er brukt i, men det står Atmel demo.

Dessverre ser det ikke ut til at AT89C5131 er mye brukt i hobby sammenheng,
muligens på grunn av innpakningene som brukes.
Takk de tips jeg har fått.

Site Timeline