Udviklingsværktøj til 8088

Hej,

Jeg skal i forbindelse med mit studie til at rode med 8088. Er der nogen her
i gruppen der kender til udviklingsværktøj hertil? Evt. noget simulator osv.

Jonas Jalling

Re: Udviklingsværktøj til 8088
Intel laver udemærkede værktøjer: ASM86, PASCAL86, PL/M86, C86 osv.
Dem anvendte vi på Ingeniørhøjskolen i Århus i min studietid der.
Derhjemme anvendte jeg Borlands TASM, Turbo Pascal 7, Turbo Debugger,
Turbo C mv.
Ellers er der jo MASM86: Microsoft Macro Assembler
Man kan også tage Windows Baserede værktøjer i brug: Microsoft Visual
Studio med Assembler, C compiler, debugger mv.
Men hvorfor anvender i så gammel en processor som 8088? 8086, 80186,
80286,80386,80486 er da langt bedre valg så man også kan lære lidt om 16
bit operationer på normal vis :)

Re: Udviklingsværktøj til 8088
<snip>
Tak for de gode foreslag. Jeg vil kigge lidt på det.

Ja, det må du nok spørge om. Det er vel pengene det drejer sig om -
desværre.

Jonas Jalling

Re: Udviklingsværktøj til 8088
Den Sat, 4 Sep 2004 09:59:26 +0200, "Jonas Jalling"

8088 er også 16 bit, forskellen i forhold til 8086 er udelukkende
hardware og den er et udemærket sted at starte.

Jeg brugte i sin tid et værktøj der hedder ASMFLOW.EXE til at lave
flow chart med.
Den vil ikke lade sig afvikle under XP men en søgning på Google giver
77 hits, så der er måske kommet en nyere version der kan.

Jeg har lagt et eksempel på et flow chart lavet med ASMFLOW her:
http://home9.inet.tele.dk/jensep/LYS8A.TXT (sæt skrifttypen til
"Terminal").

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Yeah, I love cats too...you wanna trade recipes??

Re: Udviklingsværktøj til 8088
Hej!

Kan det ikke køres under DosBox under WinXP?

http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Udviklingsværktøj til 8088
Den Sat, 04 Sep 2004 14:20:18 +0200, Kim Voss Schrader

Måske, men som jeg antydede ("...i sin tid...") så er det nogen tid
siden - måske femten år - at jeg brugte det, det dukkede bare op på en
diskette for et par måneder siden da jeg ryddede op.

XP og assemblerprogrammering er ikke for amatører, så jeg vil indrette
en gammel maskine med Dos som kan afvikle de gamle programmer og ikke
mindst de kodestumper jeg fremtryllede "i sin tid". :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Sex descriminates against the shy and ugly.

Re: Udviklingsværktøj til 8088
Den Sat, 04 Sep 2004 14:20:18 +0200, Kim Voss Schrader

Det kan det godt, men den lysavis jeg lavede i 1988 får DosBox til at
lukke ned, så jeg vil foretrække en rigtig Dos maskine.

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

I Owe, I Owe, So Off To Work I Go!

Re: Udviklingsværktøj til 8088
Hej Jonas,

Du/I kan vel finde en kasseret PC at skrælle ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Nu ved jeg ikke hvad han mener, men "penge" kunne også være til
udvikling. Det er da rigtigt nok at en iAPXx86 er sjovere, men der
skal altså også lidt mere ved siden af før den kører. En 8088 kan køre
med 3 - 5 "no-cost" support chip. Det kan de andre ikke. Så hellere
AMD's Ex86 serie.

Site Timeline