Udstyr til justering af Oliebrænder

Hej Gruppe,

Jeg bruger stadig et gammelt oliefyr. I den forbindelse kunne det være rart
hvis jeg selv kunne justere lidt på dyret. Nogen der ved hvad der kræves af
udstyr for at kunne dette?
Jeg har tænkt på om en alm. CO2 måler fra Biltema, samt en PT100 føler til
røg temp. måske kunne bruges til dette formål?

Selvfølgelig skal jeg overholde dette med den lovpligtige OR-fyrtest, men
det er selvfølgelig en helt anden historie... .

Links og gode ideer modtages med stor interesse.

vh Henrik

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder

Øh... Der er ikke meget elektronik i dit spørgsmål.

Prøv i dk.teknik.energi

Bo //

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder

Bo, du har fuldstændig ret, jeg undskylder mange gange... .

vh Henrik

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder

Ikke undskylde, jeg prøvede jo at hjælpe dig :-)

Bo //

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder

Jeg har ikke vildt meget forstand på oliebrændere, men er røg temperaturen
ikke for høj til at du kan bruge en PT100 føler?
Jeg har et par gange solgt dataloggere til kunder, der skulle måle
røggas-temperaturen på masseovne, og der var det nødvendigt med en Type-K
føler med armering for at den kunne holde til temperaturen.

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder
Allan Soerensen sendte dette med sin computer:

Pt100 følere kan, alt efter følerlegemets udformning og terminering,
bruges op til typisk 660 °C.
Men et termoelement, type K er sikkert nøjagtigt nok til opgaven og
ganske meget billigere.
K følere kan maksimalt bruges op til ca. 1200 °C.
Mange, selv ganske billige multimetre har en K ingang.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder

Ok. Jeg kunne kun finde nogen til max. 250-400°C da jeg ledte efter en PT100
føler til min kunde.
Hans krav var at den skulle kunne måle op til 800°C, så valget blev som sagt
en Type-K føler i stedet.

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder
Et almindeligt trådløst stegetermometer overlever ihvertfalt ikke, kan
jeg sigge af bitter erfaring :-(

Leif

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder

Flæskestegen vil nok også være lidt mørk, hvis kernetemperaturen er flere
hundrede grader ;o)

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder
Ja, jeg vidste jo ikke hvor varm røgen var, før jeg forsøgte at måle...
Man kunne selvfølgelig have prøvet at google.

Det kan selvfølgelig også afskrives som en tanketorsk.

Som da jeg satte stegetermometret foran varmeblæseren, og det viste 100
grader. Så skulle jeg selvfølgelig mærke hvor varmt et termometer, der
viser 100 grader er. Avv... :-)

Leif

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder

Jeg bruger en JUMO røggas temp måler
med slæbeviser. permanent monteret.
fra JUMO Måle- & Reguleringsteknik A/S
Fabriksvænget 16 4130 Viby Sjælland
Tlf. 46 19 46 66
Website: www.jumo.dk
MVH
Gustav 4130

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder
Esso havde i halvfjerdserne et testudstyr, som blev brugt af de
professionelle montører.
Jeg mener, at navnet var Bacharach, og det var oprindelig amerikansk. Her er
et link til en mere moderne udgave, end den jeg havde:

http://www.electro-oil.dk/bacharachpro.html

Jeg havde selv et sammen med 5 andre på vejen. Nu er alle bortset fra min
nabo gået over til gas. Han har nu udstyret.

Sættet indeholdt måler til olietryk, termometer, CO2 måler med rød væske
samt en sodmåler, som sugede luft gennem en trækpapirlignende strimmel.

Kan du finde et sadant gammelt sæt, vil du være fint kørende.

Mvh. Jørgen.

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder
Den 19/03-2009 klokken 22:37, skrev

Den 26/03-2009 klokken 10:41, skrev

Henrik, nu ved jeg ikke, hvor du bor, men hvis du skulle komme forbi 2650
Hvidovre, så har jeg et gammelt Bacharach sæt stående, som du må få.

CO2 måleren er defekt (adskilt), men røgtermometer og sodpletmåler er OK.
(Sættet har aldrig indeholdt olietrykmåler).

Med venlig hilsen,
Kjeld

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder

Hej Kjeld.

Du har da helt ret. Olietryksmanometret anskaffede vi først på et senere
tidspunkt, da vi ombyggede alle fyrene til at køre med de nyeste forvarmede
oliedyser. Oprindelig var det kun et spørgsmål om at justere lufttilførslen
for at opnå en fin balance mellem minimum sod og minimum tab.

Mvh. Jørgen.

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder

OK.
forvarmede
lufttilførslen
 Tak for alle jers svar. Jeg troede ikke der kom svar til mig i denne gruppe
efter at en venlig bruger havde oplyst mig om det var den forkerte gruppe
jeg brugte til dette emne.

Jørgen, kan du evt. beskrive hvordan i anvendte det udstyr som nu ligger hos
naboen. Jeg kender som sagt ikke så meget til disse oliefyr, og hvordan de
justeres. Balance mellem sodtal og tab? - hvordan skal det opfattes? Jeg
troede kun jeg havde mulighed for at justere på luft tilførslen - og dermed
blandingsforholdet.

Keld, jeg har lige skrevet til dig omkring det Bacharach måleudstyr du har
liggende - for selvfølgelig er jeg interesseret i at komme videre med
projektet... .

Påske hilsen til jer alle, Henrik

Re: Udstyr til justering af Oliebrænder
Den 08/04-2009 klokken 18:14, skrev