Ubal. linie til Bal linie.

Jeg søger lidt inspiration til en simpel konverter fra ubal. linie signal
til et bal. signal, denne del er meget nem at lave, men det hele skal
forsynes fra phantom power (+48) der er på den balancerede linie og der skal
være power nok i bufferen til at føde et kabel på +50m.

PS det skal være lownoise dvs. bedre end de ca 30uV støj jeg har opnået ved
brug af 4 transistore, 8 modstande og 2 kondensatore.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Kig her:
http://sound.westhost.com/project51.htm

Bemærk at man har vedtaget at standarden skal være 6,8Kohms modstande der
bruges, så vidt jeg husker, på den phantompower forsyning.

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Ubal. linie til Bal linie.

Tak for linket (har været der) og har ikke fundet noget der opfylder
kravende til konstruktionen.

Jeg ved ikke om der er en standard der siger at det skal være 6,8K men det
er 6,8K man bruger i langt de fleste af de konstruktioner jeg har lavet
eller set diagrammer på.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Og hvad er det nærmere? basalt set afhænger det jo af hvilken opamp du
bruger. Jeg kan ikke rigtig se hvordan du på andre måder skulle opnå finere
specifikationer? (i hvertfald i forhold til formålet)

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Ubal. linie til Bal linie.
finere

Det er ikke noget problem at konvertere fra ubal til bal eller omvendt.
Problemet er at den eneste power kilde er phantompower, og det er lidt svært
at lave + / - 15V-DC ud af en +48V hvor der ikke kan trækkes mere end nogle
få mA og der helst ikke må være støj fra en DC-DC konverter.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ja det er rigtigt. Har i øvrigt haft fat i det engang også. Jeg ville nu nok
starte med at finde ud af hvor meget du med rimelighed kan trække ud af den
phantompower - en del gamle mic's bruger faktisk en del strøm.
Hvad så med: http://sound.westhost.com/project43.htm

--
Vh. Peter Andersen
www.mespilus.dk/salg

Re: Ubal. linie til Bal linie.

-du kunne vel bruge en bedre opamp, end TL072, der var moderne en gang i
80'erne. Så falder støjen væsentligt.

Bo //

Re: Ubal. linie til Bal linie.

Tjae, de nye har vel også en bedre PSRR så lidt støj fra en dc-d skulle
blive dæmpet yderligere...

Kasper

Re: Ubal. linie til Bal linie.

At finde en passende opamp er ikke noget problem.

Problemet er stadigt hvordan power delen klares når der kun er nogle få mA
til rådighed via det balancerede signal kabel.

Der hvor det balancere signal modtages lægges der +48V ud på signal lederne
gennem 2 stk 6,8Kohm's modstande, de 48V skal så forsyne en konverter der
laver et ubal signal om til et balanceret signal, det balancerede signal
sendes retur i samme ledere som forsyner kredsløbet med power.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Næeh nej, hvis blot at man må bruge ekstern forsyning.

Faktisk passer det forrygende godt til et ECC83 med fælles katodemodstand,
og anoderne direkte koblet til den balancerede indgang,  :-) og så en
ElectroVoice electretkapsel direkte til det ene gitter. Det giver
forbavsende lav støj, og høj forstærkning.

Men så er der jo lige det med gløden.... :-/

Men transistorer, lav strøm, og lav støj.... Naeh...  Fet's måske  :-|

mvh
Orla

Re: Ubal. linie til Bal linie.

ja, lidt bedre, men da støjen fra en DC/DC converter er højfrekvent, er
dæmpningen i mange tilfælde ikke stor nok. PSSR falder med stigende
frekvens.

Men en DC/DC converter fra 48V til +/-15V er ikke det mest
hensigtsmæssige. Med det lille forbrug, der bliver, vil virkningsgraden
være meget lav. Den fylder og støjer.

Den bedste ide, jeg kan komme op med lige nu er at tage 2 stk 12V
zenerdioder kombineret med 2 seriemodstande. Dermed kan man lave et
virtuelt nulpunkt mellem de to zenerdioder, og samtidigt have +/-12V til
forstærkere. Moderne opamps trækker ikke ret megen strøm. Jeg ved ikke
hvor meget, der kan leveres fra 48V'en, men fx. AD822 (der er en dual
opamp) bruger 1.6mA. Lader man ydeligere et par mA løbe i zenerdioderne
er man på den sikre side. Støjen er pænt lavere end TL072.

Bo //

Re: Ubal. linie til Bal linie.

Ved 24Volts forbrug. ca. 2 x 3,5 mA.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Ubal. linie til Bal linie.

Omtalte forstærker bruger ca 1.6mA, og kan køre singlesupply op til
36Volt. Så kunne man lave en simpel serieregulator med en transistor, en
zener og en modstand. Det behøver ikke bruge mere end ca 500uA

Bo //

Re: Ubal. linie til Bal linie.

skal
ved

Hej Peter

Hvad med en trafo?

Med en emitterfølger foran?

Kunne man lokke dig til at maile den konstruktion du bruger pt?

--
Mvh. Uffe Ravn
Forstå min mail

Re: Ubal. linie til Bal linie.
signal

Har fundet en der kan bruges, men vil helst lave det uden.

Ikke nødvendigt.

Se din mail

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Tak.

Se i øvrigt:

http://www.jensen-transformers.com/as/as004.pdf

http://www.ethanwiner.com/gadgets.html

http://sound.westhost.com/project35.htm

Mvh. Uffe Ravn

Re: Ubal. linie til Bal linie.

Tak for det Uffe.
Nu begynder det at ligne noget der kan bruges.

Jeg har lavet noget der minder meget om fig3 men har droppet den på grund af
problemer med selsving på frekvenser under 5 Hz der opstod når der er jord
på både reciver og transmitter.

Løsningen er nok en DC-DC til power af amp og / eller en LF transformator i
signalvejen.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

af

Prøv at tænke i stjernestel.

Hvad har du gjort med R12? Hvordan vil en anden afkobling af den virke?

Prøv at få knækfrekvensen af forsyningsafkoblingen så lav som muligt, og lad
der være lidt afstand op til højpasfiltreringen af audioen.
Kig i det her tilfælde på C1

Hvordan vil en kondensator indskudt i mellem bunden af potmeteret og den
"negative" forsyning?

LFtransformatoren er gennemprøvet og virker hvergang. Og hvis man
impedanstilpasser den ordentigt lyder det da også udemærket.
Men man ved jo godt at den er der.

Mvh, Uffe Ravn

Re: Ubal. linie til Bal linie.
grund
jord

Gav samme problem.

Jeg kan huske at der blev lavet nogle forsøg med modstande fra 0 til 100
ohm. større modstand = mere sving.

lad

Selve input kredsløbet var ikke helt det samme, men der blev der også lavet
nogle forsøg, resultatet blev at C1 var bestemmende for hvilken frekvens der
var sving på.

Vi havde kun det der svare til C1 og R1.

Det er ved at være længe siden jeg lavede denne konstruktion og den er for
længst kasseret så det er begrænset hvad jeg kan huske om den, men mener dog
at der også var nogle problemer med at drive lange kabler, dette kunne
sikkert løses ved at bruge en bedre opamp.

Jeg tror nu også at løsningen denne gang bliver en LF Transformator, og jeg
er rimelig sikker på at der ikke er nogen der vil kunne høre den.
Grunden til at jeg gerne ville undgå LF Transformatoren er at de er rimeligt
dyre hvis man skal have en god lyd igennem, og så er der jo lige det med
tilpasningen som man aldrig kender og da slet ikke når at det nogle gange
skal bruges med nogle få m. kabel og andre gange med 100m. kabel "der bliver
hurtigt 10nF mere der skal overvindes og kan give mærkelige resonans
fenomener".

--
Hilsen
   Peter N Petersen