Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base

Hejsa

For at trække et relæ fra en AVR har jeg brugt en BC547.
Mellem output på AVR og base på transistor har jeg en 1K ohms modstand.

Nu er jeg ( igen ) løbet tør for plads på mit print :-)

Findes der en transistor i to92 hus der kan bruges uden formodstanden ??

Pft.
Anders

Re: Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base
On Sun, 25 Sep 2005 20:21:47 +0200, "anders"

Brug en BS170 - 2N7002 e.l. - så slipper du for både modstanden og
paralleldioden til relæet.

Såre simpelt.

Re: Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base

1000 tak :-)

Så sparer jeg jo dobbelt så meget plads.

Tillægsspørgsmål: Jeg søgte selvfølgeligt på Google inden jeg spurgte her
men fandt intet. Hvilke søgeord skulle jeg have brugt ? Jeg brugte "npn
avoid base resistor" ol.

Endnu en gang tak.
Anders

Re: Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base
On Sun, 25 Sep 2005 22:04:25 +0200, "anders"

Hvis det er pladsproblemer brug SMD.

Ve ik - Google har ikke svar på alt.
Re: Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base

Kan man virkelig undgå paralleldioden ved at bruge en lille fet ???

Carsten

Re: Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base

Det kan godt være jeg vrøvler og ikke tænker klart her klokken 2 men jeg vil
sige nej dioden skal være over spolen så den skaber kredsløb omkring spolen
.. sad den over transistoren ville en negativ spike dog også ledes til stel
men en positiv ville bare få lov til at hærge....

/Madsen

Re: Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base

    Det er jo det, men Ole kan vel uddybe begrundelsen om hvordan man
undgår den ;)

--
VH
Lars Molnit

SpE6%ndigen pE5% drain stiger indtil den nE5%r V(br)dss sE5% gE5%r
transistoren i avalanche (zener diode) sE5% spE6%ndingen ikke stiger
mere, og spolen ka' afsE6%tte sin effekt. Og det gE5%r hurtigere end hvis
den er begrE6%nset til en diode spE6%nding.

BF8%r nok finde finde en FET der er specificeret for hvor megen energi
den kan klare i avalanche.

-Lasse

Re: Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base
On Tue, 27 Sep 2005 01:53:06 +0200, "Lasse Madsen"

Næsten. Indtil zenervirkningen sætter ind. Men det er da ikke 100%
"autoriseret" - nej.
Re: Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base

Faktisk findes der en del (store) transistorer, til "unclamped inductive
switching". Det framgår af databladet, ofte med "avalanched rated".

Jeg har dog ikke set det ved små transistorer.

Bo //

Re: Transistor - Atmel Avr - skippe modstand på base

een eller anden FET. jeg bruger selv een, der hedder noget med 6303, fra
Harris. Der er to FET'er i et SOT23 hus..