Touch regulering

Er der nogen der har en opskrift på en gør-det-selv "touch" regulering
af jævnstrøm?

Jeg skal bruge den til at justere styrken på jævnstrømmen der går til to
  halogen-pærer. På transformatoren, står der at den leverer 11,2 volt
og denne bliver delt på de 2 pærer.

Med venlig hilsen
Kristian Skriver

Re: Touch regulering

Er du sikker på at det er jævnstrøm ?

Re: Touch regulering

Hold da op! Nej, det er faktisk 11,2 AC. Gør det, det lettere? :-)

VH Kristian

Re: Touch regulering

Ikke nødvendigvis.

Fortæl lidt mere. En Herstal transformer med touch kan måske gøre det.

Re: Touch regulering

Hmm... Jeg ved ikke rigtig hvor meget mere der er at fortælle.
Men jeg kan da gengive hvad der står på tranformatoren:

Pri: 230 volt ~ 50 Hz (ja, den er jo ikke svær)
Sek: 11,5 volt AC (ikke 11,2), 60W/Max

De to udgange på transformeren (på sekundær siden) bliver splittet, så
hver af de to halogen-pærer. På hver af de to pærer står der "12V 20W".

Jeg har fundet en touch lysdæmper hos Brinck Elektronik, men den er til
230 volt. http://www.brinck.dk/byggesaet/br569.asp
Gad vide om den kan "ombygges" til at klare 12 - 0 AC?

VH Kristian

Re: Touch regulering

Mekanisk transformer eller elektronisk ?

Formoder at det er en mekanisk transformer så.

Kan du ikke bare regulere på 230 volten til transformeren ?
Ovennævnte kit kan regulere på induktive belastninger, så det burde ikke
være noget problem....

Re: Touch regulering

Umiddelbart ville jeg mene det er en elektronisk.
Det er den her:
http://www.globalmarket.com/hsinchang/productDetial_EN_27386 |F.gmwl

Umiddelbart begrunder jeg vurderinge med at tranformeren er lille (har
læst mig til at mekaniske tranformaterer er store og klodsede)

Jeg kunne godt "bare" regulere de 230 volt til transformatoren fra
kontakten på væggen, men den (kontakten) er ca. 5 m. fra lyskilden.
Planen er at jeg kunne sidde ved lyskilden og regulere derfra, i stedet
for at skulle hen til kontakten.

Kristian

Re: Touch regulering

Mekaniske _kan_ være store og klodsede, de elektronisk vejer som regel
under 100 gram.

Yes, men du kan sætte dæmperen ved lyskilden, lige inden transformeren.

Som skrevet før - der findes flere der laver færdige
touchtransformere.....
Så behøves du heller ikke at bekymre dig om elssikkerhed.

Den AC der kommer du af en elektronisk transformer er som regel noget
10-100kHz pulser eller deromkring - det er ike så sjovt at dæmpe på...

Re: Touch regulering

Ja, det du sgu da egentlig ret i. Hmm... Jeg tror jeg tager den med ned
i Brinck Elektronik, så kan de nok svare på om den kan tåle det...

Men mange tak for hjælpen.

VH Kristian

Re: Touch regulering

Velbekom

Er det en elektronisk transformer skal den være bygget til regulering på
230 volts siden, ellers lukker den bare ned.