Tidstagningsudstyr.

Kender nogen til noget selvbygger halløj til følgende.
Det er til at tage tid på cykelryttere som kører på bane, og til at tælle
omgange på hver rytter. Der kan være op til 25 ryttere ad gangen.
Dvs der skal sidde en lille senderagtig ting på hver cykel som så skal
registreres for hver omgang. sikkert med en modtager liggende på tværs af
cykelbanen.
Gerne med rimelig præcis tidstagning.
Det skal i sidste ende kobles til en pc. enten via usb eller seriel.
Nogen gode links eller forslag til den tekniske løsning af registreringen ?

--
Mvh.
Manse

Re: Tidstagningsudstyr.
mener at have set en artikel i elektor inden for de sidste 5 år ca...
det var vist godt nok til racerbiler, men mon ikke det kan bruges i dit
tilfælse også... :-)

Rasmus
Re: Tidstagningsudstyr.
Hej

| mener at have set en artikel i elektor inden for de sidste 5 år ca...
| det var vist godt nok til racerbiler, men mon ikke det kan bruges i dit
| tilfælse også... :-)

Niks
Deres virkede ved at bryd en lysstråle og derved måle hastighed.
på cykler skal man jo identificere hvem som kommer først over stregen, og
der kan være flere ryttere som kommer næsten samtidigt over stregen.

Mvh
Manse

Re: Tidstagningsudstyr.
sorry... jeg huskede forkert... :-/
du kunne lave en stor spole i vejen og kliste et lille RFID tag på hver
forhjul på cyklerne...

Rasmus
Re: Tidstagningsudstyr.

| sorry... jeg huskede forkert... :-/
| du kunne lave en stor spole i vejen og kliste et lille RFID tag på hver
| forhjul på cyklerne...

Tja det kan ske :-)
Joe både og.. RFID er det overhovedet hurtigt nok og er der ikke noget med
at det ikke rækker særligt langt.
Hvad siger det til at der bliver 2 læsninger næsten samtidigt.
Der skal læses på på en 4-5 mtr bred cykelbane, det giver lidt at tænke
over...

Mvh
Manse

Re: Tidstagningsudstyr.

Mon ikke rytterne bliver lidt kede af det, når der ikke tælles en omgang
hver gang de passere målstregen ;o)
Læsning af RFID er i sig selv lidt usikker, hvor der ofte skal prøves flere
gange, her har man tilmed kun ganske kort tid til at foretage en valid
læsning, lige som RFIDen er i bevægelse.

Re: Tidstagningsudstyr.

hehe... jow da... :-)
jeg må indrømme at jeg ikke har lavet sådan et system i praksis, så jeg var
ikke klar over at det var så "usikkert"...
så må man jo bare selv lave noget der er mere "sikkert"... f.eks DSB's ATC
system kan udveksle data når toget kører ret stærkt ved at den balise der
sidder på toget passerer den der sidder på siden af skinnerne... der er
altså heller ikke mange ms til at gøre godt med...

Rasmus
Re: Tidstagningsudstyr.

På et tog kan man også tillade sig at montere en stor kasse med en ordentlig
sender, så rækkevidden er større og man dermed har mere tid til at udveksle
data, lave CRC og evt. gensende dem hvis der er fejl. Desuden har de også
den fordel at der ikke kommer et andet tog inden for de samme 1/100 sekund,
der også skal detekteres.

PS: Jeg har ikke selv nogen god ide, så jeg nøjes med at skyde dine ned :-D

Re: Tidstagningsudstyr.
hehe... det håber jeg da ikke i hvert fald... :-)

jeg ka' ta' det... :o)

Rasmus
Re: Tidstagningsudstyr.

Kender kun nogen der gør det urimeligt upræcis. Ku' ik' la' vær'.
Køb en færdig løsning, hvis det skal virker hver gang.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Tidstagningsudstyr.

Nej, men jeg har masser af ideer som du kan forkaste:)

Noget radio halløj er oplagt (en lille sender på hver cykel), men hvis
det skal bruges til at afgøre hvem der vinder så er det nok slet ikke
nøjagtigt nok og det kan godt gå hen og blive dyrt med alle de sendere.

Hvis du er en software haj, så kan du jo lave noget med et (web)cam som
holder øje med målstregen, måske et cam på hver side for en sikkerheds
skyld.

Hver cykel får et skilt i form af et hvidt kvadratet (plast med noget
sort film på) med en fed sort kant og en stregkode som monteres et eller
andet sted på stellet af hver cykel.

Hver frame søger man så igennem for at finde et det hvide kvadrat (noget
af det nemmeste billedgenkendelse man kan lave) og så ved man hvilken
rytter det er og hvor han er inden for billedet.

Man kan ret nemt bestemme hvor i framen målstregen går, men det er jo
ikke sikkert at man kan fange kvadratet lige midt på stregen, så man
skal nok bare tage den sidste frame før og den sidste frame efter og
bruge dem til at regne ud hvornår kvadratet krydsede stregen.

Hvis det skal være lidt fancy kunne man hænge sit kamera op over banen,
så er det beskyttet mod pilfingre og man kan håndtere en kæmpe klump
ryttere på samme tid.

Site Timeline