Test af et genopladeligt batteris kapacitet

Hej!

I forbindelse med en batteridrevet (lego)robot, har jeg brug for at kende
kapaciteten på robottens batteri, så hvis kapaciteten på batteriet er ved at
være for lav, skal robotten køre til opladning. Hvordan undersøges denne
kapacitet nemmest, men samtidig nogenlunde præcist? På robotten sidder der
også en MSP430F149 microcontroller, så jeg forestiller mig et kredsløb, som
sender HØJ på en port (3,3 V), hvis kapaciteten når under et vist niveau.

Det skal nævnes, at jeg ikke har meget elektronik erfaring, men det kommer
jo nok :)
Hilsen Jesper

Re: Test af et genopladeligt batteris kapacitet
Hej Jesper,

Det er vel _rest_kapaciteten du er interesseret i ?

Hvilken batteritype er der tale om ?

Hvorfor ikke bruge controllerens (12 bits-)A/D-C ?

Hvis det fx. er NiMH-celler skal den nok køre ind og lade op når
terminalspændingen når ned et sted omkring 0V9 til 1V15 pr. celle (ved
drift). Det præcise punkt afhænger dels af hvor langt den skal køre til
ladestationen og dels af strømforbruget, men det findes nok lettest ved
forsøg.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja.

Ved det ikke helt præcist endnu. Det bliver et batteri fra en boremaskine,
14.4V.

Lyder fornuftigt, det ser jeg lige nærmere på.

Det kommer :)

Jeg vender nok lige tilbage senere så :)

Hilsen Jesper

Site Timeline