Test af et genopladeligt batteris kapacitet

Hej!

I forbindelse med en batteridrevet (lego)robot, har jeg brug for at kende kapaciteten på robottens batteri, så hvis kapaciteten på batteriet er ved at være for lav, skal robotten køre til opladning. Hvordan undersøges denne kapacitet nemmest, men samtidig nogenlunde præcist? På robotten sidder der også en MSP430F149 microcontroller, så jeg forestiller mig et kredsløb, som sender HØJ på en port (3,3 V), hvis kapaciteten når under et vist niveau.

Det skal nævnes, at jeg ikke har meget elektronik erfaring, men det kommer jo nok :) Hilsen Jesper

Reply to
Jesper Hoejgaard

Hej Jesper,

Det er vel _rest_kapaciteten du er interesseret i ?

Hvilken batteritype er der tale om ?

Hvorfor ikke bruge controllerens (12 bits-)A/D-C ?

Hvis det fx. er NiMH-celler skal den nok køre ind og lade op når terminalspændingen når ned et sted omkring 0V9 til 1V15 pr. celle (ved drift). Det præcise punkt afhænger dels af hvor langt den skal køre til ladestationen og dels af strømforbruget, men det findes nok lettest ved forsøg.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja.

Ved det ikke helt præcist endnu. Det bliver et batteri fra en boremaskine,

14.4V.

Lyder fornuftigt, det ser jeg lige nærmere på.

Det kommer :)

Jeg vender nok lige tilbage senere så :)

Hilsen Jesper

Reply to
Jesper Højgaard