Termometer

Køber nok et io kort til pcen fordi jeg vil "ekperimentere" lidt

skal kunne måle temperatur, og dette kort har en 256bit indgang med 0-5
volt.  Hvordan får jeg en temparatur læsning ind her?

Der skal måles 20-100 grader og spring af 5 grader er præcis nok

Kan nogle af de "prober" el.l. man får med til alt bruges?  tænker på om der
er et 1-1 forhold mellem modstand i denne og temperatur.  åben for input

Re: Termometer

Du bruger en NTC modstand.

Programmet her kan give dig en table over indgangsværdi/temperatur:
http://www.miscel.dk/MiscEl/miscelThermoSensors.html

Re: Termometer

Hvis du så også sætter en modstand parallelt med din NTC,
så bliver den mere liniær.

Den fungerer glimrende :-)

--
mvh Uffe

Re: Termometer

Så er der dog det problem at næste punkt ikke virker!

Når du ikke sætter en modstand over NTC'en.

Re: Termometer

Du kan stadig godt bruge Miscel.
Det skal blot bruges ad 2 gange.
En gang for at finde modstanden på NTC'en,
og så anden gang for at finde den samlede modstand på parallelforbindelsen.

Men det var måske en ide til en overbygning til programmet.
Samlet modstand af NTC + parallelmodstand.
Fordelen ved at anvende en parallelmodstand er at kurven bliver mere liniær.

--
mvh Uffe

Re: Termometer
Du skal også have fat i en AD converter.

--
MVH.
Finni

Re: Termometer

det sidder der på det vellerman usb interface kort jeg har øje på...

Re: Termometer

Det nemmeste er nok at undgå alt analogt og gå digital helt ude i
sensoren, så køb en bande af dem her:
http://www.national.com/pf/LM/LM75.html

Du kan have 8 af dem på den samme 4 wire bus (+5V, GND, clock, data) og
der skal kun 2 digitale i/o ben til at snakke med hele bussen.

Det kan du sagtens klare med en printerport.

Det eneste problem er at bussen ikke kan være over et par meter da den
bliver meget følsom over for f.eks. mobiltelefoner:)

ELFA har dem til under 20 kr. pr. styk.

Re: Termometer [god oversigt]

Hej tp

Her er en god oversigt (digital, analog, diode):
http://www.capgo.com/Resources/Temperature/Semiconductor/Semi.html

Glenn

Re: Termometer [mere god oversigt]

Hej tp

Kig f.eks. også på LM92.

http://www.atmel.su/Read/CDROMs/NS-2003.October/AnalogThermalManagement.html

Temperature Sensor Handbook
http://www.ele.uri.edu/Courses/ele205/Data-sheets/NS-Temp-Hb.pdf

Tiny Temperature Sensors for Portable Systems
http://www.national.com/appinfo/tempsensors/files/TinyTempSensors.pdf

Glenn

Re: Termometer [mere god oversigt]

Hold da op. tak for input.  Meen vi er desværre lidt over mine evner tror
jeg :-/
Jeg skal ha det ind i computeren som analogt 0-5 volt eller som serielt på
rs232'en.

Har set lidt på de der termometre med analog konverter som Flemming Frandsen
nævner, men kan jeg få det ind vha de porte mit io kort giver eller?  Og
hvor meget kræver det ud over chippen?

meeen til at start med har jeg bestilt en NTC modstand sammen med io kortet.
Så kan jeg lege lidt med den og se om den kan give mig et brugbart resultat.

Re: Termometer [mere god oversigt]
LM35 giver et linært 0-1V, om det er brugbart uden en opamp kommer an på
hvor præcis den adc chip på io kortet er (xbit), og om du kan ændre dens
ref, til eks. 0-1V istedet for 0-5V, for ellers får du ikke mange steps
i måleområdet = dårlig opløsing.

Har du mod på selv at lave et print/vero kan du lave et io kort til
seriel porten selv, evt. med en picaxe der kodes i rimelig simpel basic.

Har posted noget lign i energi gruppen hvor du også postede det.

/Jan

Re: Termometer [mere god oversigt]

Det kræver en afkoblingskondensator helt op af chippen, det er alt.

Der kræves 2 digitale i/o porte pr. 8 LM75'ere, en printerport kan
sagtens bruges til det.

Re: Termometer [mere god oversigt]

Så forstår jeg det rigtigt at der kræves EN chip og en kondensator, og det
skulle være alt?
Har I evt et link til hvilken kondesator/pins etc?

MEGET interessant :-)

Mvh TP

Re: Termometer [mere god oversigt]

Netop.

Ja, det har vi, som var den første post:
http://www.national.com/pf/LM/LM75.html

Der er et link til et lille pinout:
http://www.national.com/images/pf/LM75/01265803.pdf

Her er en side med kondensatorer:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=dk&vat=0&dok52%15.htm

... og en side med LM75 chips:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok10%225.htm

Pin 1 og pin 2 er data bussen (i2c) som forbindes til dine i/o porte.

Pin 3 lader du bare være, den skal du ikke bruge til noget.

Pin 4 og pin 8 er power, kondensatoren (0.1 uF) loddes på tæt på de to
ben (ikke for enden af 2 m ledning)

Pin 5-7 lægges til + eller gnd afhængig af hvilken adresse denne chip
skal have på bussen, hvis der kun er en chip kan du bare lægge alle
adresseben til gnd.

Andre adresser laves binært:

A0 A1 A2    Addresse i decimal.
0  0  0   = 0
1  0  0   = 1
0  1  0   = 2
1  1  0   = 3
0  0  1   = 4
1  0  1   = 5
0  1  1   = 6
1  1  1   = 7

1 betyder at benet skal lægges til +.
0 betyder at det skal lægges til gnd.

Så vidt jeg husker er der en udførlig protokol beskrivelse i databladet
til LM75.

For at snakke med ic'en skal du have styr på at styre i/o ben fra dit
program, hvis du er på windows kan det være noget bøvl med en ekstra
driver, på Linux er det nemt og der findes allerede en i2c bitbanging
driver i standard kernen.

Re: Termometer [Quozl's Temperature Sensor Project]

Hej tp

Prøv at se om dette ser interessant ud:

Quozl's Temperature Sensor Project:
http://quozl.netrek.org/ts /
Citat: "...
# provides real-time data to your computer via serial port,
# interfaces up to four DS1820 temperature sensors
No protection is present for lightning damage. Adding this protection is
beyond my skill. Users should disconnect the device before experiencing
lightning if the cabling is of significant length.
tsl11win.zip for Microsoft Windows. Tested on Microsoft Windows 95,
Microsoft Windows 98 Second Edition, Microsoft Windows 2000 SP1, and
Microsoft Windows NT 4.0 SP6. Unpack the ZIP file into a directory and
run TSL.EXE.
The source code for the microcontroller program was released on 1st
January 2002 under the GNU General Public License. You have the right to
manufacture and sell duplicates, though under the license terms you must
supply the source code.
..."

Glenn

Re: Termometer [Quozl's Temperature Sensor Project, RS-485, PoE, 802.3af/at]

Hej tp

Er her med print som Kitrus K145:
http://eekit.dk/product.asp?product42%6&sub=1

Sørg dog for at finde ud af om vedkommende er tilgængelig på:
"information (snabela) eekit.dk"
( http://eekit.dk/info.asp?text19% )

(personligt ville jeg vælge en med USB grænseflade, "xxx-232 er noget
60'er gejl med en masse overflødige signaler")

I det mindste kunne man anvende RS-485 4-leder med IEEE 802.3af/802.3at
bidirektional in-line power (det findes vist ikke pt. - men det burde det!).

Med 8-leder PDS kan man sende 60 Watt og 30 Watt med 4-leder med
standard-in-spe IEEE 802.3at.

-

Kan anvendes til både Gbit og 10/100 og RS-485 med Power over RS-485?:

Transtek Magnetics Have Introduced The Smallest POE PD Interface To Date:
http://www.poweroverethernet.com/products.php?article_id42%9
Citat: "...
The PoEJack series includes the TMIC1113 device for 802.3af
specification power levels and the TMIC1124 device for either 802.3af or
802.3at pre-specification power levels. The PoEJack series provides the
functionality required for PoE PD applications.
..."

http://www.transtekmagnetics.com/product/poet/PoEJack%20Whitepaper%20Rev%200_54.pdf

Glenn

Re: Termometer [RS-485, PoE, 802.3af/at]

RS-485 anvender vist signaler som ikke umiddelbart lader sig ac-koble...

Så der er kun ethernet man kan sende 802.3af/at over.

Glenn

Re: Termometer [Quozl's Temperature Sensor Project]

JEP!!!  Den prøver jeg at bestille med det samme.  takker for input

Site Timeline