TEORI : lednings tykkelser - Page 2

Re: TEORI : lednings tykkelser

-ja der er en kort, men kritisk tid, inden sikringen afbryder.

ingen spænding, ingen effekt...

Bo //

Re: TEORI : lednings tykkelser

Hvilken mastesikring? Eller endsige mast LOL

Erik

Re: TEORI : lednings tykkelser

Den der i Tjernobyl ;-)

--
Uffe Bærentsen

Re: TEORI : lednings tykkelser

Uanset at den nu om dage sidder i et skab (hvis den ikke er sprunget
(ud)), såå hedder den sådan. Men OK: ordet bruges osse om den
indretning, som sejlere bruger, når de skal til tops :-)

Bo //

Re: TEORI : lednings tykkelser

Nix, det hedder en stikledningssikring - og det har det altid gjort.
--
OV1A Jens

 Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Re: TEORI : lednings tykkelser

Okay :-)

Jesper Poulsen

Re: TEORI : lednings tykkelser
  > Nix, det hedder en stikledningssikring - og det har det altid gjort.

Nej, ikke altid. Dengang el kom fra luftledninger hed det en
mastesikring. Men nu om dage er det meste lavsæpnding gravet ned, og så
har man fundet på et nyt ord. Spørger man en ældre elektrikker ved han
godt hvad en mastesikring er, også selv om den sidder i knæhøjde.

Her er et billede af en rigtig mastesikring:
http://www.mogens-hemmingsen.dk/Referencer.htm

Men jeg må vel til at lære det nye ord...

Bo //

Re: TEORI : lednings tykkelser

Det er ikke noget nyt at grave elforsyningen ned, det har man gjort i
hundrede år.

En stikledning kan udføres som luftstik eller jordkabel, det er stadig
en stikledning.

Den tekniske term er stikledningssikring uanset hvad elektrikerene
ynder at kalde den.
--
OV1A Jens

 Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Re: TEORI : lednings tykkelser

Nu "matematikker" vi lige med den sjove måleenhed.

750.000 = 230v x XA^2 / 0,1666 time

750.000/230/0,16666 = XA^2

19565 = XA^2

Sqrt19656 = A = 140A

Re: TEORI : lednings tykkelser

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om disse batterier da det nok
relaterer sig til den seneste uges snak om El-biler.
Jeg kender Truck-batterier på 720AH der skal lades med ca 80 Ampere i ca
  14 timer, men de er/var store og tunge som et ondt år og leverede kun
48 Volt.
Lidt hovedregning siger at de truckbatterier kunne yde op til 35KWh pr
opladning så der er da noget af et spring op til 750KWh (som jeg læser det).

Et forsigtigt forsøg på at beregne indgangsstrømmen til laderen siger 17
- 20 Ampere på een fase. (laderne kørte på 400Volt Kraft så det er kun
et tænkt eksempel)

Bilbatteriet er +20 gange større og skal lades på +80 gange mindre tid =
   ca 30.000 Ampere på lysnetsiden. Det er mere end der løber i 400KV
højspændingsledningerne. Jeg ved ikke om der findes superledende kabler
der kan klare det men det bliver da vist nødvendigt. Er der nogen der så
har regnet på magnetfelterne fra sådan et kabel?

Hvor stort er batteriet i Teslaen (elbil) forresten til sammenligning ?

/Lars

Re: TEORI : lednings tykkelser

Det tager ca 5sekunder at finde på google... næsten kortere tid end du
brugte på at spørge her ;)
http://www.teslamotors.com/display_data/TeslaRoadsterBatterySystem.pdf

Re: TEORI : lednings tykkelser

- Når man nøjagtigt ved hvor man skal søge.  Takker.

Jeg ser at batteriet kun er en halv gang større end (og fylder halvdelen
af) mit gammelkendte truckbatteri, hele 53KWh og 7 - 8 gange højere
spænding.

/Lars

Site Timeline