Tænd-/vækkeur med lystænding?

Nogen der har ideer til hvordan man opnår dette:
"Du stiller uret på det tidspunkt, hvor du skal stå op. Om morgenen, en
halv time før du skal stå op, begynder lampen at lyse. Gradvist stiger
lyset til fuld styrke, og din krop får således signal om at starte"
- uden at det koster 1400,- ??
(http://www.lysbehandling.info/bodyclock_sunray.htm )

Jeg kender et alm. tænd/slukur; men skal jeg købe 4-6 stykker af dem og
lade dem hver tænde en pære med fem minutters mellemrum?? Eller hvor kan
jeg lede efter en LIDT mere elegant fade-in løsning?   ;o)
Tak.
--
Simon                                          |     __o
        Men are from here, and women            |   _`\ \_

Du skal på jagt efter en solopgangsimitator, de findes, jeg har
bl.a. set sådan en hos Velleman  kit nr K8029

Re: Tænd-/vækkeur med lystænding?

Okay tak - ja, det ser ud som om det kit gør ca. det samme som i mit
første link...  Burde nok have nævnt at jeg ikke er til avancerede
lod-det-selv løsninger.  Så en sværhedsgrad et sted mellem kittet og den
færdigkøbte lampe vil være populært...?

--
Simon                                          |     __o
        Men are from here, and women            |   _`\ \_
Re: Tænd-/vækkeur med lystænding?
Hej Simon

Så prøv den engelske Ebay, der burde du kunne erhverve den
omtalte lampe for en 300-400 kroner.

Re: Tænd-/vækkeur med lystænding?

Sådan et fungerende apparat har jeg liggende. Det består af en lettere
udbygget clockradio, der leverer 12V (cirka) til en optokobler, der
trækker en triac, der trækker et 230V relæ, der så til sidst aktiverer en
slow on/slow off dimmer.

Den lidt indviklede konstruktion skyldes blandt andet at clockradioen
først blev brugt som rent tænd/slukur, så jeg kunne blive vækket med
musik, men mit stereoanlæg havde et eller andet problem med triac, så det
temmeligt dyre relæ blev monteret.

Dimmeren er en K2657 fra Velleman og den ser ud til at være
udgået af programmet. Tiden det tager at skrue op og skrue ned for lyset,
samt mindste lysstyrke stilles på hvert sit trimmepotentiometer. Tider fra
1 sekund til 60 minutter.

Jeg kigger lige på diagrammet og kan se at relæet umiddelbart er
nødvendigt, da dimmeren startes ved at kortslutte en kondensator til nul.

Elegant ved jeg ikke om det er, dimmer, radio og kabler kan med lidt
besvær pakkes ned i en skoæske, men det er til salg, vel mest fordi jeg
ikke kan nænne at kyle det på genbrugspladsen.

Tomas

Site Timeline