Tænd pc fra com-port

Startet under samme subj. i dk.edb.hardware

Henrik Mønster" skriver: > >Hvis jeg vil lave power on på min pc via com-porten, hvilket ben er det så >der skal have spænding? Jeg tænker på wake on modem funktionen. > >Jeg kunne godt tænke mig at lave en timer af en slags. Nogen der har >erfaring med dette?

Jeg kunne godt tænke mig at bygge en elektronisk timer, der skal bruges til at tænde en pc på et forudbestemt tidspunkt a'la om 2 dage 4 timer eller inden for en uge på formen onsdag klokken 23, eller helt optimalt som timeren i en video men det vil nok kræve lidt mere.... eller hvad? Den skal køre på lysnettet og give signal til computeren i form af spænding på ring indicator på COM1.

Sagen er at computeren fungerer som videooptager mm. og hvis jeg er væk i en uge, vil jeg helst ikke have den til at stå tændt hele ugen, men kunne tænde selv f.eks. midt på ugen.

Hvordan den indstilles betyder ikke så meget (dipswitches, som at stille et digitalur, eller via en pc).

Nogen der kan og vil hjælpe med en konstruktion?

M.v.h. Henrik

P.S. Jeg har kun forstand på elektronik til husbehov, d.v.s. kan læse et diagram, holde på en loddekolbe ;o) og kender de mest normale analoge komponenter, so have mercy!

Reply to
Henrik Mønster

til

skal

Jeg kan se to muligheder:

1) Brug cmos uret i PC'en, på mange PC'er kan det faktisk stilles til at tænde PC'en.

2) Køb et tænd sluk ur og en billig 12 volt strømforsyning (netadapter), brug uret til at tænde netadapteren, som så er forbundet til RI på serialporten.

Reply to
HKJ

"Henrik Mønster" skriver:

Hvordan vil du slukke den igen ?

Et almindeligt tænd/sluk ur til forsyningen og sæt den i BIOS til at starte normalt op, når der kommer strøm til den

Det med at slukke den ved at tage poweren er nok lige brutalt nok - dit filsystem vil ikke elske dig for det.

/carsten

Reply to
Carsten Holck

i en

tænde

Det kan jeg klare remote fra via nettet, men jeg kan ikke tænde med wake on lan, da den har trådløst netværk.

Det kan den ikke - derfor wake on ring.

M.v.h. Henrik

Reply to
Henrik Mønster

Carsten Holck skriver:

Næh, men uanset, hvordan man tænder skal den vel slukkes igen. Gøres det med software, kan man lige så godt bruge timeruret, det skal bare slukke for poweren lidt senere.

"Henrik Mønster" skriver:

Okay

What ? Underlig maskine, alle computere jeg har haft fingre i i løbet af de sidste 4-5 år har kunnet det (bærbare undtaget).

Nå, så bliver det tænd og slukur med en 12 volts adapter.

Hej Henrik,

Nogle vækkeure (og de fleste små billige elektroniske "kalendere") kan stilles til både ugedag og tidspunkt for alarm og det er forholdsvis let at tappe ringesignalet til udstyring af et relæ eller en transistor.

--
Venlig hilsen,
Søren