Styring vha. potmeter switching??

Jeg har en problematik,som jeg vil høre om nogen her kan hjælpe med evt. at løse...

I forbindelse med en MiniCrosser (El-Scooter for pensionister/handicapede), har jeg følgende situation. En motor reagerer på et potmeter for om den skal køre frem eller tilbage og med hvilken hastighed. Det er samme potmeter der giver signal for hhv retning og hastighed. der er et 'nul' punkt, hvor frem/tilbage reguleres ud fra om potmeteret drejes den ene eller den anden vej.

Denne regulering sidder ved højre håndtag. Ønsker man nu en lignende ved venstre håndtag, kan dette sagtens lade sig gøre, dog vha. manuel omskiftning imellem de to vi en vippe omskifter, da styre kredsløbet ikke er opbygget til at have 2 potmetre sat til samtidigt.

Vedkommende har hidtil været vant til at have gasregulering i begge sider, da hans gamle model kun havde 1 potmeter, med gennemgående regulerings arm, som kunne have et 'gashåndtag' i begge sider...

Nu kommer så mit spørgsmål...

Selve styringen foregår på baggrund af en rent ohmsk værdi. Kan det lade sig gøre og i givet fald hvordan, at styre signalet fra 2 uafhængige potmetre, således at kun signalet fra det ene sendes videre, men at der kan skiftes imellem dem. Tænk følgende situation. vedkommende kommer kørende, med brug af gasregulering i højre side. Nu skal vedkommende dreje til højre (eller svare en mobiltelefon eller eller) og ønsker nu at bruge venstre gasregulering. Vedkommende trækker venstre gashåndtag op for fremdrift og slipper højre. Styringen skal så kunne, uden afbrydning af det ohmske signal, skifte således at det nu er venstre håndtag der regulere kørslen. Samme ved evt.skift tilbage. Der skal, da et tryk frem på potmetret ved betyde baglæns kørsel, kunne tages højde for at styringen ikke kokser hvis der køres i en retning med et 'aktuelle' potmeter og reguleres i modsat retning med det 'passive' potmeter. Her skal styringen bare forholde sig fuldstændig passiv.

Forestiller mig måske noget PIC kreds eller noget, men nogen der har en ide??

/Finn

Reply to
Finn Stampe Mikkelsen

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev i meddelelsen news:48d4fac4$0$90269$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Hvad med et ganske simpelt potmeter med afbryder i som i mange gamle radioer? Et pot i hver side og et par relæer.

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

"Steen Jakobsen" skrev i meddelelsen news:48d4fe2a$0$56796$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Glem det jeg skrev, de har jo ingen nulpunkt.

Steen.

Reply to
Steen Jakobsen

"Steen Jakobsen" skrev i meddelelsen news:48d4febb$0$56774$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Grunden til ovenstående ønsker også, at der ikke må være nogen ohm-flow afbrydelse. Crosseren motorbremser (hårdt) ved afbrydelse af den ohmske påvirkning og det er netop denne bremseeffekt der ønskes forbigået. Det kan fra værkstedet realiseres dobbelt gasregulering netop med en omskifter, men der er et punkt i sådan en omskifter hvor der ikke er hul igennem og derfor vil denne bremse effekt opstår. ud over at det er gammeldags/irreterende at skulle skifte, især under kørsel...

/Finn

Reply to
Finn Stampe Mikkelsen

Finn Stampe Mikkelsen skrev:

Uden et diagram er det svært at gætte, men mon ikke en diode fra midpunkt på hvert potmeter kan klare tingen? så er det kun det potmeter med højest spænding der styrer. Hvis du kan følge ideen?

mvh Erik

Reply to
ER

Så kan manden nok ikke bakke :-)

Reply to
Jan Thogersen

Kan du ikke på en eller anden måde lave det mekanisk ?

Det vil absolut være det bedste/sikreste.

--
Benny
Reply to

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev i en meddelelse news:48d4fac4$0$90269$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Du undgår nok ikke en eller anden form for "intelligent" styring. En processor med en D/A udgang som kan generere en analog spænding til Minicrosserens motorstyring samt 2 A/D indgange som kan aflæse de 2 "gashåndtag". Sikkerhedsmessigt måske også noget HW som sikrer at Minicrossereren ikke kører løbsk eller blokerer ved fejl i din styring/program. Programmessigt må det være det sidst betjente "gashåndtag" som bestemmer hastighed og retning.

Du skal tænke dig GODT om hvis du laver konstruktive ændringer på sådan et køretøj. Der er gjort MEGET ud af sikkerheden i den oprindelige styring.

Er det den her styring som sidder på Minicrosseren ?

mvh JBH

Reply to
JBH

"JBH" skrev i meddelelsen news:48d5456c$0$56789$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Hej JBH

Jeg ved ikke præcist hvilken styring der sidder i. Giver det et fingerpraj, at der er tale om en MiniCrosser 125T ??

/Finn

Reply to
Finn Stampe Mikkelsen

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev i en meddelelse news:48d54e66$0$90272$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Det mener jeg. Den styring jeg henviser til er meget brugt i forskellige Minicrossere. Jeg har en servicemanual (PDF) med tilslutningsdiagram jeg kan maile til dig hvis du ikke allerede har den. Den fylder 2,7Mb.

mvh JBH

Reply to
JBH

Jan Thogersen skrev:

nej det kræver så en omskifter gg.

forestil dig et pot står i bak et i frem hvem skal overule?

:-) Erik

Reply to
ER

"JBH" skrev i meddelelsen news:48d555b1$0$56789$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Meget gerne.. Email virker...

/Finn

Reply to
Finn Stampe Mikkelsen

Er sendt

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev i en meddelelse news:48d55e69$0$90269$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
JBH

"JBH" skrev i meddelelsen news:48d560ec$0$56772$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Er modtaget.. Takker...

Men ville mine ønsker ikke kunne opfyldes vha en PIC kreds, programmeret til den ønskede funktion??

/Finn

Reply to
Finn Stampe Mikkelsen

Finn Stampe Mikkelsen skriver:

Jo, men hvad er den ønskede funktion?

Lad os antage at højre håndtag står til 2/3 fart fremad og der skiftes til venstre der så giver mere gas, for senere at standse. Hvor er højre håndtag så?

Og røres højre håndtag så starter man ud fra 2/3 gas firekte.

Og står det ene til fuld kraft bak, mens det andet til fuld kraft fremad, hvilket håndtag skal så bestemme?

Det der sidst er i bevægelse ?

Så vil jeg nødigt skifte fra venstre der står til fuld fart fremad for at bruge højre der lige skal drejes op fra fuld kraft bak.

Jeg kiggede lige på diagrammet. Hvis styringen er programmeret til "wigwag" (midterposition på potmeter = stilstand) kunne det måske fungere med 2 potentiometre i parallel, hvis der monteres et par modstande så ikke potentiometrene kan drejes til hver sin side og kortslutte "enderne" på potentiometeret. Om det vil fungere tilfredsstillende i praksis aner jeg ikke. Problemet er at du ikke har nogen "hukommelse" som husker den indstilling det sidst brugte potentiometer havde. Skifter man håndtag skal man først til at dreje op til ønsket hastighed. Den mekaniske løsning hvor begge potentiometre følges ad, og man bare griber det andet håndtag og fortsætter med samme hastighed (da potentiometeret allerede er drejet op) er svær at lave.

mvh JBH

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev i en meddelelse news:48d56344$0$90263$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Reply to
JBH

"JBH" skrev i meddelelsen news:48d56aa2$0$56777$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Den mekaniske løsning med en dobbelt paddel er svær i den model. Den han havde før, en 130R, havde den opbygning og her havde han 2 regulatore. En i hver side og det er faktisk det han savner med den nye. Nøjagtigt den funktionalitet, som han havde dengang.

Kunne man forestille sig en løsning, hvor den regulator med højeste fart var den der 'vandt'? Den arbejder som wig-wag. Hvis en kørte frem og man trykkede bak på den modsatte ville den ignorere det. Altså faktisk en ignorering af påvirkning fra modsatte side af, hvis ikke det var i samme retning...

Nulstilling af situationen når der flyttes til nulpunkt...

/Finn

Reply to
Finn Stampe Mikkelsen

JBH skrev:

// Hvis potentiometrene erstattes af to pulsgivere (med retningssignal) samt en MCU, elimineres problemet m.h.t. hvilken giver der overruler den anden. Samtidig vil det give en gnidningsfri overgang mellem de to givere, der principielt kan betjenes på skift.

mvh Bjarne L.

Reply to
BjarneL

"Finn Stampe Mikkelsen" skrev i en meddelelse news:48d56d21$0$90275$ snipped-for-privacy@news.sunsite.dk...

Og den funktion kan ikke fåes på den nye model ?

Det kan godt laves og med nogle praktiske forsøg kunne der nok opnåes en vis form for "hukommelse" så et håndtagskift kunne foretages uden for megen uro i kørselen. Det vil dog ændre på det at Minicrosseren mig bekendt bremser (sikkerhedsmessigt) ret kraftigt og stopper hvis håndtaget slippes og omvendt også acclererer ret kraftigt hvis potentiometeret drejes mere op. Jeg kan ikke se hvordan man kan opnå et stabil håndtagskift hvis ikke man laver en form for træghed i reguleringen.

Løsningen med 2 potentiometre i parallel, vil give en summation af potentiometrenes stilling og en direkte reaktion så ikke styringens sikkerhedsmessige bremsefunktion påvirkes men om man i praksis kan styre det at skrue op på det ene potentiometer samtidig med at det andet skrues tilsvarende ned, ved jeg ikke.

mvh JBH

Reply to
JBH

Finn Stampe Mikkelsen skriver:

Agtens, men du ændrer noget omkring sikerheden. Prøv lige at overvej de spørgsmål jeg stillede.

Så må vi da håbe at den ene ikek står på 2/3 gas, men man forsøger at bremse med den anden, for når man har kørt et stykke tid med den anden, skal man pludesligt have fate i begge håndtag for at standse.

Den mekaniske øsning med 2 håndtag der driver 1 potmeter er faktisk ret god. Kan man ike få det som ekstrudstyr ?